invloed uitlaat

Lolle
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Lolle » 31 aug 2018, 23:43

Laat ik even een nieuwe topic openen betreffende verschillende uitlaten.
Standaard heeft mobyletten een klein potje onder het blok hangen. uiterst praktisch en behendig en ook nog eens erg stil.
Zwaardere uitvoeringen hebben toch een langere uitlaat onder de brom hangen, zoals die van Polle en Henk. Ook zie je van die expansie uitlaatjes te koop op VSX daarnaast zijn er trompet uitlaten en wordt er gesproken over turkse uitlaten.
Ik vraag mij af wat de invloed is op kracht/snelheid van de verschillende uitlaten of is het alleen maar optisch en maakt het allemaal geen F.... uit?

Groet, Lolle

Mobygek
Berichten: 1321
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2018, 00:54

Nou Lolle, die standaard uitlaat trompetjes zijn heel goed.
Ik rij met 62cc hoge compr. cilinderkop, 16mm carb. en een standaard uitlaat.
Motor draaid er verbazend goed op.
Een goede uitlaat voor een tweetakt is heel belangrijk met name tijdens het spoelen.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4320
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2018, 08:53

Expansie uitlaten zijn leuk als je veel op 1 toerental rijdt. Interessant voor vol variateur bromfietsjes. Op andere toerentallen werken die dingen vermoed ik minder goed dan de standaard uitlaatjes. Standaard mobylette blokjes hebben een behoorlijk breed toeren gebied waarin ze redelijk koppel leveren. Mijn vermoeden is dat expansie uitlaten dat gebied kleiner maken.
Het zou leuk zijn als iemand met een expansie uitlaat dit al dan niet kan bevestigen of ontkrachten :)

Mobygek
Berichten: 1321
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2018, 13:24

Expansie uitlaten zijn leuk als je veel op 1 toerental rijdt, aldus Franky.
Nou daar ben ik zeker niet mee eens.
Een goede expansie-uitlaat resulteert in een betere spoeling uiteraard over een gedeelte toerental, maar niet een.
Het help in een zekere zin/verbetering van je spoeling.
Heb een stukje opgezocht en geknipt/geplakt ter info.

Dit is een uitvinding van MZ-constructeur Dr. Walter Kaaden. De pijp loopt van een voorconus via een cilindrisch gedeelte naar een tegenconus en een eindpijp of tailpipe, waardoor er een drukgolf ontstaat die voor extra tegendruk in de cilinder zorgt.

Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename. Deze toename wordt veroorzaakt doordat, bij de juiste maten voor één bepaald toerental (de powerband), de drukgolf precies de juiste timing heeft om vers aangezogen mengsel dat gedeeltelijk al in de uitlaat is beland, terug te dringen de cilinder in. Dit veroorzaakt een groter verbrandings volume en volledigere verbranding.

vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4320
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2018, 17:04

Mobygek schreef:
01 sep 2018, 13:24
Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename. Deze toename wordt veroorzaakt doordat, bij de juiste maten voor één bepaald toerental (de powerband), de drukgolf precies de juiste timing heeft om vers aangezogen mengsel dat gedeeltelijk al in de uitlaat is beland, terug te dringen de cilinder in. Dit veroorzaakt een groter verbrandings volume en volledigere verbranding.
In dit stukje staat toch bijna hetzelfde als wat ik typte Gerard? De enige fout die ik volgens mij maak is dat ik het omschreef als één toerental. Het is wel wat breder dan dat ene toerental. Het is een toerengebied. Doorgaans niet al te breed. ;)

Mobygek
Berichten: 1321
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2018, 17:23

Klopt Franky, nou ik las je tekst letterlijk.. 1 toerental.
maar na je uitleg is het duidelijk.

vrgr gerard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4320
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2018, 17:29

Dat was inderdaad niet helemaal correct van mijn kant. Daar heb je wel gelijk ;)

JanmobyEvert
Berichten: 741
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 sep 2018, 18:36

Ik heb geen ervaring met een expansie uitlaat op een Moby. Wel heb ik er één liggen welke ik nog pas wil maken.
Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Als mijn project klaar is laat ik het hier uiteraard weten.

Ik heb vroeger een Vespa gehad die reed eerst 45km/h na het monteren van een expansie uitlaat (Italiaans) liep de brommer 60. Wel moest je even wachten tot hij een beetje toeren maakte, stationair en laag in toeren was het koppel een stuk minder.

Mijn motor daarentegen (Suzuki GSX-R 750w srad) heeft een stuk meer koppel bij lage toeren na het monteren van een sport demper.

Blijft een mooie hobby :D

Gr J E

JanmobyEvert
Berichten: 741
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 sep 2018, 19:20

Verder dan dit ben ik nog niet ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MobyJoost
Berichten: 3337
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 sep 2018, 21:24

Dat ziet eruit als een uitlaat voor een Vespa Ciao, of een Puch Maxi.

Lolle
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Lolle » 02 sep 2018, 10:01

Ok. Dat begrijp ik zover. Dan rest de vraag nog wat is een turkse uitlaat? Of is dat het zelfde als de expansie uitlaat?

wbtuning
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door wbtuning » 02 sep 2018, 11:27

Best niet teveel zelf aanpassen aan een expansie uitlaat, de karakteristieken veranderen naarmate je zelf wijzigingen aanbrengt aan de uitlaat. Mijn ervaring is dat zulke uitlaten zoals op de foto best geschikt zijn om sneller te accelereren, de lange modellen zijn meer geschikt om sneller te rijden.
Een goede afstelling van de motor is wel vereist, vario carburator,..

Polle
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Polle » 03 sep 2018, 08:40

De uitlaat op de foto is volgens mij voor een peugot.

Gr Polle

Mobygek
Berichten: 1321
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 03 sep 2018, 09:03

Inderdaad....eng hoor.... :crazy:

vrgr gerard

OlivierAV50
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 05 nov 2018, 00:30

Lolle schreef:
02 sep 2018, 10:01
Ok. Dat begrijp ik zover. Dan rest de vraag nog wat is een turkse uitlaat? Of is dat het zelfde als de expansie uitlaat?
Een Turkse uitlaat is een gewone banaanvormige uitlaat die je ook op born 2 brom kan kopen. Het enige verschil is dat ze handgemaakt zijn, helemaal leeg zijn van binnen en een mooiere aansluiting hebben op de cilinder. Ook het tuitje van de uitlaat is iets groter. En volgens de man van wie ik m kocht worden ze vrijwel alleen in Turkije gemaakt. Ik heb m onder mijn av50 hangen en merk dat ie iets meer toeren toelaat. Topsnelheid gaat omhoog terwijl de trekkracht niet veel minder wordt. Wel maakt ie nu een hoop herrie waar niet iedereen blij mee is (maar ik wel :lol: )

Expansie uitlaat wil ik ook nog proberen, maar dan zo'n mooie doppler van 160 euries. Wordt even doorsparen en overwegen of het wel zo'n goed idee is. Volgens mij moet er flink wat aangepast worden om zo'n ding fatsoenlijk passend te krijgen

Plaats reactie