invloed uitlaat

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Lolle » 31 aug 2018, 23:43

Laat ik even een nieuwe topic openen betreffende verschillende uitlaten.
Standaard heeft mobyletten een klein potje onder het blok hangen. uiterst praktisch en behendig en ook nog eens erg stil.
Zwaardere uitvoeringen hebben toch een langere uitlaat onder de brom hangen, zoals die van Polle en Henk. Ook zie je van die expansie uitlaatjes te koop op VSX daarnaast zijn er trompet uitlaten en wordt er gesproken over turkse uitlaten.
Ik vraag mij af wat de invloed is op kracht/snelheid van de verschillende uitlaten of is het alleen maar optisch en maakt het allemaal geen F.... uit?

Groet, Lolle

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2018, 00:54

Nou Lolle, die standaard uitlaat trompetjes zijn heel goed.
Ik rij met 62cc hoge compr. cilinderkop, 16mm carb. en een standaard uitlaat.
Motor draaid er verbazend goed op.
Een goede uitlaat voor een tweetakt is heel belangrijk met name tijdens het spoelen.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2018, 08:53

Expansie uitlaten zijn leuk als je veel op 1 toerental rijdt. Interessant voor vol variateur bromfietsjes. Op andere toerentallen werken die dingen vermoed ik minder goed dan de standaard uitlaatjes. Standaard mobylette blokjes hebben een behoorlijk breed toeren gebied waarin ze redelijk koppel leveren. Mijn vermoeden is dat expansie uitlaten dat gebied kleiner maken.
Het zou leuk zijn als iemand met een expansie uitlaat dit al dan niet kan bevestigen of ontkrachten :)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2018, 13:24

Expansie uitlaten zijn leuk als je veel op 1 toerental rijdt, aldus Franky.
Nou daar ben ik zeker niet mee eens.
Een goede expansie-uitlaat resulteert in een betere spoeling uiteraard over een gedeelte toerental, maar niet een.
Het help in een zekere zin/verbetering van je spoeling.
Heb een stukje opgezocht en geknipt/geplakt ter info.

Dit is een uitvinding van MZ-constructeur Dr. Walter Kaaden. De pijp loopt van een voorconus via een cilindrisch gedeelte naar een tegenconus en een eindpijp of tailpipe, waardoor er een drukgolf ontstaat die voor extra tegendruk in de cilinder zorgt.

Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename. Deze toename wordt veroorzaakt doordat, bij de juiste maten voor één bepaald toerental (de powerband), de drukgolf precies de juiste timing heeft om vers aangezogen mengsel dat gedeeltelijk al in de uitlaat is beland, terug te dringen de cilinder in. Dit veroorzaakt een groter verbrandings volume en volledigere verbranding.

vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2018, 17:04

Mobygek schreef:
01 sep 2018, 13:24
Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename. Deze toename wordt veroorzaakt doordat, bij de juiste maten voor één bepaald toerental (de powerband), de drukgolf precies de juiste timing heeft om vers aangezogen mengsel dat gedeeltelijk al in de uitlaat is beland, terug te dringen de cilinder in. Dit veroorzaakt een groter verbrandings volume en volledigere verbranding.
In dit stukje staat toch bijna hetzelfde als wat ik typte Gerard? De enige fout die ik volgens mij maak is dat ik het omschreef als één toerental. Het is wel wat breder dan dat ene toerental. Het is een toerengebied. Doorgaans niet al te breed. ;)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2018, 17:23

Klopt Franky, nou ik las je tekst letterlijk.. 1 toerental.
maar na je uitleg is het duidelijk.

vrgr gerard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2018, 17:29

Dat was inderdaad niet helemaal correct van mijn kant. Daar heb je wel gelijk ;)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 sep 2018, 18:36

Ik heb geen ervaring met een expansie uitlaat op een Moby. Wel heb ik er één liggen welke ik nog pas wil maken.
Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Als mijn project klaar is laat ik het hier uiteraard weten.

Ik heb vroeger een Vespa gehad die reed eerst 45km/h na het monteren van een expansie uitlaat (Italiaans) liep de brommer 60. Wel moest je even wachten tot hij een beetje toeren maakte, stationair en laag in toeren was het koppel een stuk minder.

Mijn motor daarentegen (Suzuki GSX-R 750w srad) heeft een stuk meer koppel bij lage toeren na het monteren van een sport demper.

Blijft een mooie hobby :D

Gr J E

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 sep 2018, 19:20

Verder dan dit ben ik nog niet ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 sep 2018, 21:24

Dat ziet eruit als een uitlaat voor een Vespa Ciao, of een Puch Maxi.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Lolle » 02 sep 2018, 10:01

Ok. Dat begrijp ik zover. Dan rest de vraag nog wat is een turkse uitlaat? Of is dat het zelfde als de expansie uitlaat?

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door wbtuning » 02 sep 2018, 11:27

Best niet teveel zelf aanpassen aan een expansie uitlaat, de karakteristieken veranderen naarmate je zelf wijzigingen aanbrengt aan de uitlaat. Mijn ervaring is dat zulke uitlaten zoals op de foto best geschikt zijn om sneller te accelereren, de lange modellen zijn meer geschikt om sneller te rijden.
Een goede afstelling van de motor is wel vereist, vario carburator,..

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Polle » 03 sep 2018, 08:40

De uitlaat op de foto is volgens mij voor een peugot.

Gr Polle

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Mobygek » 03 sep 2018, 09:03

Inderdaad....eng hoor.... :crazy:

vrgr gerard

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 05 nov 2018, 00:30

Lolle schreef:
02 sep 2018, 10:01
Ok. Dat begrijp ik zover. Dan rest de vraag nog wat is een turkse uitlaat? Of is dat het zelfde als de expansie uitlaat?
Een Turkse uitlaat is een gewone banaanvormige uitlaat die je ook op born 2 brom kan kopen. Het enige verschil is dat ze handgemaakt zijn, helemaal leeg zijn van binnen en een mooiere aansluiting hebben op de cilinder. Ook het tuitje van de uitlaat is iets groter. En volgens de man van wie ik m kocht worden ze vrijwel alleen in Turkije gemaakt. Ik heb m onder mijn av50 hangen en merk dat ie iets meer toeren toelaat. Topsnelheid gaat omhoog terwijl de trekkracht niet veel minder wordt. Wel maakt ie nu een hoop herrie waar niet iedereen blij mee is (maar ik wel :lol: )

Expansie uitlaat wil ik ook nog proberen, maar dan zo'n mooie doppler van 160 euries. Wordt even doorsparen en overwegen of het wel zo'n goed idee is. Volgens mij moet er flink wat aangepast worden om zo'n ding fatsoenlijk passend te krijgen

MrGerben
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2018, 19:21
Woonplaats: Buggenhout

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door MrGerben » 20 jan 2019, 23:32

Ik ben ook wat aan het experimenteren met de uitlaat van mijn av50. Ik had graag een langwerpige zoals op een Puch maar dan zal er nodig laswerk aan te pas moeten komen. Ik zit wel met een lastig probleem: de draad van mijn cilinder is versleten dus de aansluiting van de uitlaat past er niet meer op. Iemand een oplossing? Ik dacht aan een soort gum? De chroom is ook van mijn uitlaatbocht, maar dat is natuurlijk minder belangrijk. Alvast bedankt

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jan 2019, 01:20

Diverse oplossingen:
1. Grotere maat schroefdraad snijden in de cilinder en daarna een overmaat wartel toepassen.
2. Verbussen van de draad (indien er voldoende vlees zit).
3 Het snelste en goedkoopste is om een andere gebruikte cilinder toe te passen.
Henk van Kessel

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door MarcovdB » 21 jan 2019, 02:23

Nouja, als we er een topic over beginnen dan durf ik wel! Was een beetje bang dat ik de halve community over mij heen zou krijgen :mrgreen:
Afbeelding

Met dit als voorbeeld was ik, niet gehinderd door enige vorm van kennis, aan het onderzoeken geslagen. Een trompetpijp (pot de megaphone, echappement), tulppijp, conische demper of hoe je het ook maar mag noemen!
Hoe ziet zo'n binnenkant eruit? Zijn ze te koop? Ook voor de brommerts? enz enz

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben niet veel wijzer geworden. Ze bestaan nog wel. Vooral in de caferacer wereld zijn ze als vintage retro pijpen nog wel vinden maar de aansluitmaatvoering is motorformaat. 35 mm of meer dan.
Omdat het kan, een motto, heb ik mijzelf een pijp kado gedaan van een klassieke MV Agusta en hier de zaag eens ingezet!
Sec genomen zit er ook gewoon een binnenpijp met gaten in als zijnde demper. Geen wokkel ofzo dus het lijkt eigenlijk op een halve expansiepijp!
Hij is nog veel te groot maar omdat ik het niet kon laten heb ik hem met ductape ff weer aan elkaar getaped, de aansluiting wat kleiner geklopt zodat de standaardpijp er in past en toen gestart! (eerst had ik de aansluiting niet dichtgetaped. Dat was niet slim! de herrie was oorverdovend!)
Qua rij eigenschappen heb ik nog geen idee wat het doet. Ik ga nu niet de boel helemaal overhoop halen aangezien over drie weken de keuring eraan komt en ik net alles origineel keuringsklaar heb!
Afbeelding
Ik heb nu de voorpijp er helemaal in geschoven. Zou het wat extra doen als deze korter zou zijn?
oh ja, hoe dat klinkt?
https://www.dropbox.com/s/knj38p2ckx5h7 ... 8.mov?dl=0

Ik zet mij alvast schrap! :shh:

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door australman » 21 jan 2019, 09:46

Hallo Marco,

Chambrier heeft een hele mooie in het assortiment,is eigenlijk voor een Peugeot Bol D'or.

Hans

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door MarcovdB » 22 jan 2019, 14:57

Ja. Dat is inderdaad een mooie! Ook niet passend Trouwens en behoorlijk aan de prijs

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 27 jan 2019, 10:32

Franky schreef:
01 sep 2018, 08:53
Expansie uitlaten zijn leuk als je veel op 1 toerental rijdt. Interessant voor vol variateur bromfietsjes. Op andere toerentallen werken die dingen vermoed ik minder goed dan de standaard uitlaatjes. Standaard mobylette blokjes hebben een behoorlijk breed toeren gebied waarin ze redelijk koppel leveren. Mijn vermoeden is dat expansie uitlaten dat gebied kleiner maken.
Het zou leuk zijn als iemand met een expansie uitlaat dit al dan niet kan bevestigen of ontkrachten :)
Binnenkort kan ik hier wat over vertellen. Heb vorige week een expansie uitlaat van het merk leovince gekocht. Normaliter voor de Mbk Passion maar paste ook mooi op m'n av50. Heb de prop er nog maar even in gelaten om niet gelijk te hard te rijden. Moet nog even een goede sproeier in de dellorto 1412 doen en dan gaan we zien of het beter rijd. Het geluid is in ieder geval heerlijk!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Polle » 27 jan 2019, 13:47

Op een av 7 blokje gaat het niet veel verschil maken.
Het uitlaten voor hoge toeren blokjes dus av 10 blokjes met membraam inlaat
Ik heb ook een sim geplaatst op een malossi 62cc av 7 blok buiten meer lawaai en een beetje meer trekkracht was er niet veel verschil te merken
Als je echt verschil wil maken moet je het carter en de cilinder en het spruitstuk door een echte tuner laten aanpakken en dat werkt wel.
WE spreken uit ervaring.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door Lolle » 08 mar 2019, 23:48

Nog even terug komend op het eenvoudige potje wat toch veel verschil kan hebben. Bij het opbouwen van de S3 enkele uitlaten uit elkaar gehaald en gerepareerd. Wat mij opvalt dat het schot achterin de trompet behoorlijk kan verschillen. Het zijn beide Kaptein bochten die werden toegepast op de cilinder met het tuitje. Dus geen Frans spul met groter vermogen.
IMG_7178.JPG
De rest van beide uitlaten is identiek, ook de gaatjes in het tussenschot zijn precies gelijk. Ik vraag mij af of dit verschil enig invloed heeft en waarom er verschillende typen zijn.

Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door loe » 09 mar 2019, 00:44

De uitlaat rechts lykt my huis tuin en keukenvlyt.van die dikke lasbrobbels.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: invloed uitlaat

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 mar 2019, 01:00

De invloed van de uitlaat?
Nou, als de boel goed dicht zit dan heb je meestal weinig last van lawaai, maar de brommer loopt niet meer lekker.
Ontkolen na vele kilometers is allerminst overbodig. Soms gaat het ook mis met extra dempingsmateriaal.
Ik heb ooit wat grof staalwol gebruikt, omdat het geluid onaangenaam was. Dat werkt op zich prima, maar het slibt ook sneller dicht dan je verwacht en de brommer liep ineens niet meer lekker. Na verwijdering van de zwarte prop was het probleem opgelost. Door een ander montagemethode van de binnenpijp kon de staalprop achterwege blijven.
Het liefst verander ik zo weinig mogelijk aan een uitlaat, maar zorg er wel voor dat hij schoon is.
Henk

Plaats reactie