Pagina 2 van 2

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 09 mar 2019, 01:27
door loe
Nu met de nieuwe tweetakt oilieen.kunnen we gelukkig 1/50 smeren.vroeger met de oude 1/25 .moest je wel elk jaar de uitlaat ontkolen ook de uitlaatpoort en cilinderkop zat lekker volgebakken.ik ben wel een voorstander om de uitlaat te ontgrenzen.alle gaatjes en pypdiameters zyn zo klein dat er by de minste koolopbouw teveel tegendruk ontstaat.van een lawaaipyp ben ik ook geen voorstander .wel wat meer pit.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 09 mar 2019, 10:27
door Lolle
loe schreef:
09 mar 2019, 00:44
De uitlaat rechts lykt my huis tuin en keukenvlyt.van die dikke lasbrobbels.
Loe dat heb ik zelf gedaan omdat het schotje aan 1 zijde los was. De dikke brobbels door snel 2 laspikken en zo weinig mogelijk warmte om het chroom aan de buitenzijde te sparen. Geen mens die het daar binnen ziet.

Mijn vraag is waarom zijn er 2 verschillende typen bochten uit de zelfde periode. Toen deze cilinders werden toegepast waren er eigenlijk 2 soorten de S1,2 en 3 zonder variateur en de S4, 41 en 44 met variateur. Zou het daar mee kunnen hebben te maken. Variateur modellen hebben denk ik een wat ander koppel e.d.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 09 mar 2019, 11:10
door loe
Links heeft in teorie meer tegendruk..maar ik denk dat rechts een verbeterde simpeler disign heeft.dat linker schotje heeft een piepklein kanaaltje waar de onverbrande olie doorheen moet.die zit binnen no time dicht.dan kryg je een hele golf olie achter dat schot..

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 09 mar 2019, 13:56
door JanmobyEvert
Lolle schreef:
08 mar 2019, 23:48


De rest van beide uitlaten is identiek, ook de gaatjes in het tussenschot zijn precies gelijk. Ik vraag mij af of dit verschil enig invloed heeft en waarom er verschillende typen zijn.

Groet, Lolle
Ik heb geen antwoord op jou vraag Lolle, daar heb ik niet genoeg ervaring voor. Maar wel leuk om te laten zien hoe het bij een AU48 zit...
Over de prestaties Kan ik (helaas) nog niks zeggen.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 10 mar 2019, 14:51
door ruudk
Lolle, ik ben deze twee varianten van dit model uitlaat ook een tiental keren tegengekomen.
Ik heb in de toepassingskeuze nog geen logica ontdekt, ze lijken willekeurig te worden gebruikt.
Ik zou het ook leuk vinden om te weten welk model waarvoor was bedoeld.
De dichte variant is vanzelfsprekend stiller en geeft wat meer tegendruk (principe expansieuitlaat).
Dat laatste lijkt me een geschikte eigenschap voor laagtoerige brommers.
Het open model geeft meer ruimte voor uitstroom, ik zou denken dat dat handig is bij de hoge toeren omdat daar de doorstroming de beperkende factor is.
Wel weer meer lawaai als nadeel.
Ruud

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 10 mar 2019, 15:35
door loe
De meeste tegendruk komt van de piepkleine pypjes in het laatste demper potje.neemt niet weg dat ik de vyl in de gaten heb gezet van het tussenschot.veel mobyletjes zyn voorzien van 8.7 mm carbu.dan zyn die gaten groote genoeg denk ik.als je een grotere 12 mm plaatst.moeten de uilaatgaten ook groter.meer benzine is meer rook.en meer tegendruk.t moet allemaal op elkaar afgestemd zyn.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 10 mar 2019, 15:41
door loe
Eigenlyk wil ik wat gaan experimenteren met de uitlaat.maar ik wil de myne er niet voor opofferen.daarom zoek ik nog een of meerdeere banaanuitlaten.mogen helemaal vies en verroest zyn .maar nog wel bruikbaar .ook graag wat van die tweedelige demperpotjes.uiteraard zo goedkoop mogelyk

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 10 mar 2019, 16:29
door Lolle
loe schreef:
10 mar 2019, 15:41
Eigenlyk wil ik wat gaan experimenteren met de uitlaat.maar ik wil de myne er niet voor opofferen.daarom zoek ik nog een of meerdeere banaanuitlaten.mogen helemaal vies en verroest zyn .maar nog wel bruikbaar .ook graag wat van die tweedelige demperpotjes.uiteraard zo goedkoop mogelyk
Wat je kunt doen is de demper verwijderen en een aantal schijven maken met verschillende diameter gaten. Eventueel meer of minder schijven. Dit alles monteren op een stuk draadeind m5 in de bocht voldoende ruimte en ook het achterpijpje moet natuurlijk groot genoeg zijn.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 10 mar 2019, 16:52
door loe
Dat zou nog een optie zyn..maar liever had ik een banaan uitlaat .waar ik het hele tussenschot van wil verwyderen.en in het eindpotje of een groter diameter pypje laat lassen .of een xtra pypje van een donorpotje .het eindpotje komt dan vast te zitten met twee boutjes .aan de zykant links en rechts een...

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 12 mar 2019, 23:32
door Kees61
Ik heb ooit bij een Peugeot 103 een dikker eindpijpje van ca. 12 mm op gelast. Origineel is iets van 8 mm.
Brommer reed destijds al 55 km/u en trok ook goed in de bergen.
Op het lawaai na maakt het niks uit om het eind pijpje groter te maken.

Het zelfde geldt ook voor Puch Maxi. De gaten in de demper groter maken, maakt niks uit.
Wat wel enorm veel uitmaakt is de lengte van de bocht. Dat geldt ook voor Zündapp en Sparta. Een kortere bocht betekent meer toeren, maar verliest aan trekkracht onderin omdat dan vers mengsel wordt weggespoeld in de uitlaat. In deze gevallen is het zoeken naar de juiste lengte van de bocht. Bij Kreidler mag de mocht van een dikkere uitlaat (28 mm) wel helemaal lang blijven.

Bij Mobylette valt er aan de bocht niks in te korten, op de laatste nieuwe types na dan, maar die bocht is al vrij kort, zoals bij de Mobylette van mij. Ikzelf denk ook dat dat geen winst te behalen valt, omdat mijn Mobylette al 7500 toeren maakt bij 50 km/u, en dat is al vrij hoog.

groetjes,
-=Kees=-

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 12 mar 2019, 23:53
door loe
Ok.bedankt kees..de peugeot heeft ook een soortgelyk banaan uitlaat begryp ik..meer lawaai zit ik zeker niet op te wachten...

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 23 dec 2019, 16:26
door JanmobyEvert
JanmobyEvert schreef:
01 sep 2018, 19:20
Verder dan dit ben ik nog niet ;)
Ik ben nu wel verder. Morgen een foto van het eindresultaat.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 24 dec 2019, 18:21
door JanmobyEvert
Experiment om een SIM uitlaat na te maken. Past op een Av92 en Sp93. Het koppel blijft ongeveer gelijk. De topsnelheid neemt met ongeveer 10 km/u toe. Ik heb hem er weer afgehaald het maakt mij te veel lawaai.

Voor het geluid: https://www.facebook.com/groups/5361315 ... 294747524/

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 24 dec 2019, 22:23
door MobyJoost
Heb je dus een, heel dure, Gianelli verprutst, door het eraan bakken van een standaard bocht van een Kaptein AV40/50 ovale uitlaat, die dan ook nog eens, wat een wonder, niet het gewenste resultaat oplevert. Ik kan ernaast zitten, maar dit is wat ik zie.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 24 dec 2019, 23:17
door Lolle
Vol stoppen met staalwol. Dempt lekker :lol: :lol:

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 24 dec 2019, 23:25
door JanmobyEvert
MobyJoost schreef:
24 dec 2019, 22:23
Heb je dus een, heel dure, Gianelli verprutst, door het eraan bakken van een standaard bocht van een Kaptein AV40/50 ovale uitlaat, die dan ook nog eens, wat een wonder, niet het gewenste resultaat oplevert. Ik kan ernaast zitten, maar dit is wat ik zie.
Neem het niet te serieus Joost. Ik heb dat “dure” Vespa uitlaatje gered van de oud-ijzerbak. En er is geen gewenst resultaat. Ik heb dit gedaan voor de fun niet omdat het moet maar omdat het kan.

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 24 dec 2019, 23:33
door paulmz
Mogelijk is de absorbtiedemper zijn dempingsmateriaal verloren.
Kortom nog niet weg gooien,maar proberen te dempen.

Paul

Re: invloed uitlaat

Geplaatst: 25 dec 2019, 00:06
door MobyJoost
Oh, ik dacht, dat het er één voor MBK was, die zijn zeldzamer.