Pagina 1 van 1

Motorblok revisie

Geplaatst: 14 okt 2018, 10:34
door Franky
Ik heb in mijn leven toch al een aantal motorblokjes met succes gereviseerd. Helaas is het recentelijk een keer fout gegaan. Hoog tijd voor mij om eens wat zaken beter uit te vragen bij jullie. In dit topic wil ik veel van deze vragen gaan plaatsen. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen en willen helpen :)

Tapeinden die door de cilinder gaan zijn losgekomen
Laten we simpel beginnen. Tot mijn stomme verbazing zijn alle 4 de tapeinden bij mijn gerestaureerde blok los gekomen. Hoe zetten jullie die vast? Ik wou ze maar eens vast gaan zetten met loctite 243 (middel sterkte schroefdraadborgmiddel blauw).

Zuiger toleranties
Uit de documentatie
Afbeelding

Te beginnen met de de zuiger tolerantie. Er staat in de documentatie "Difference between the minimum cylinder bore and the maximum piston diameter". Aangezien zuiger en cilinder beiden conisch zijn neem ik aan dat ik dus de bodem van de zuiger mag op gaan meten en de top van de cilinder. Correct? De speling die ze hier noemen zijn de diameters van beiden metingen van elkaar afgetrokken. Correct?

De ringen zal je wel meten als ze bovenin de cilinder zitten. Iemand enig idee wat ze met die 0.10+0.10 bedoelen? Dat is vreemd weergegeven.

Zijdelingse speling krukas
Hier heb ik nog nooit wat mee gedaan. In de handleiding staat dat je dit moet opmeten en dan shim ringen tussen de krukas en de krukas lagers moet plaatsen. De fabriek had hier kennelijk ook niet veel mee want ik heb nog nooit shim ringen tussen de krukas en de lagers aangetroffen. Deze keer wil ik me wel netjes aan de handleiding gaan houden en dit ook opmeten. Vervelend genoeg spreken de handleiding elkaar tegen.

De NL handleiding zegt dat je met paslagers aan de gang moet en je net zolang shims toevoegd totdat de speling 0 is. Later voeg je de carterpakking toe waardoor de benodigde speling verkregen wordt. Bij mijn weten zijn carterpakkingen 0.20mm dik (klopt dit?).

De Engelse handleiding zegt dat je moet passen met paslagers MET carterpakking er tussen. De benodigde speling is de 0.10mm. Dat is helft van wat de NL handleiding wil hebben volgens mij. Wat is het?

Zijdelingse slingering krukas
Het maximum slingereffect mag 4/100mm zijn aldus de NL handleiding. Hoe meten ze dit? Er staat verder geen enkele informatie bij.

Meer vragen zullen volgen, maar laten we maar beginnen met dit :)

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 21 okt 2018, 19:31
door Franky
Vandaag bij een moby expert langs geweest voor heel veel vragen waaronder ook voor een deel het bovenstaande.

Tapeinden die door de cilinder gaan zijn losgekomen
Deze zouden gewoon goed vastgezet moeten worden en netjes op hun plek moeten blijven. Dat deden ze bij mij echter niet. Ik ga een drupje schroefdraadborgmiddel toe passen.

Zuiger toleranties
Aangezien zowel zuiger als cilinder conisch zijn kan je dit in het echt beter passen dan opmeten. Het is moeilijk in woorden te omschrijven wat een goed passende zuiger is. Hij moet er sowieso niet volledig doorheen vallen of klem lopen in de cilinder voordat hij bovenin zit.

Zijdelingse speling krukas
Deze kan je er toch maar beter uithalen..... Zeker als die 0.7mm is. Zo kritisch als ik hierboven omschreef komt het allemaal niet. Zeker aangezien de fabrikant zelf er ook al niks om gaf. Maar je kan met shims wel de krukas netjes in het midden gaan zetten. Dat ga ik zeker doen.

Zijdelingse slingering krukas
Zet de krukas tussen centers of op V blokken waar de lagers horen te zitten en klok hem uit.

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 21 okt 2018, 20:39
door australman
Hoi Franky,

Dat de zuiger conisch is was bekend,maar een conische cilinder?Nog nooit van gehoord.Lijkt me ook overbodig om beiden conisch
uit te voeren.
Het gaat er ten slotte alleen maar om dat het zaakje bij bedrijfstemperatuur zuiver rond is.

Hans

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 21 okt 2018, 20:52
door Franky
Kan je mij vertellen waarom een conische zuiger dan maar halverwege door een volgens jou niet conische cilinder kan gaan :P Denk er maar eens over na ;) Hij is conisch ;)
Ander leuk testje. Probeer de zuiger eens van bovenaf in je cilinder te plaatsen. ;)

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 31 okt 2018, 22:12
door ruudk
Is de cilinder conisch omdat hij aan de bovenkant heter wordt en daar meer uitzet? Zodat je in bedrijfstemperatuur ongeveer weer een niet-conische cilinder krijgt? Of is hier een andere reden voor?

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 31 okt 2018, 22:22
door Franky
Dit was ook de enige rede die ik kon bedenken Ruud. Het verbaast me wel. Je moet tijdens productie hier toch enige moeite voor doen. Het is en blijft maar een goedkoop bromfietsje. Er zit toch weer meer in dat je zou verwachten.

Edit:
Zouden de oude gietijzeren cilinders dit ook hebben? Van de AV3? Ik kan me het haast niet voorstellen eigenlijk.

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 00:02
door MobyJoost
AV3? Gietijzeren cylinders? Laat eens zien!

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 17:12
door PantinNL
Jawel Joost, in de AV3 en AV31 zit een gietijzeren bus in de aluminium cilinder.
Henk

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 17:41
door Franky
Die bedoelde ik inderdaad :P

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 20:11
door MobyJoost
Tja, dus geen gietijzeren cylinder.



















Is misschien geneuzel

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 20:12
door Franky
Het gietijzeren deel is wel een cilinder qua vorm. :lol: :mrgreen:

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 20:56
door MobyJoost
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in.

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 01 nov 2018, 21:42
door Franky
Wat een zinloze discussie hè :P

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 02 nov 2018, 09:38
door australman
Van gietijzeren cilinders of cilinderbussen weet ik 100% zeker dat de boring zuiver cilindrisch is.
Dus boven en onder dezelfde diameter.
Waarom ze dat bij aluminium hardverchroomde cilinders anders zouden doen is mij een raadsel.
De bij temperatuurswisselingen optredende maatveranderingen kun je toch prima alleen bij de zuiger corrigeren?

Hans
DSC05329.JPG

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 02 nov 2018, 18:56
door Franky
Bij gietijzer zou ik dit ook verwachten. Dit zet al een stuk minder uit dan aluminium.

Wat jij typt over de alu cilinder lijkt me niet geheel correct. Even aangenomen dat ze de cilinder conisch hebben gemaakt om ervoor te zorgen dat hij op bedrijfstemperatuur recht is en er dus een dusdanig groot temperatuur verschil in de cilinder zit dat dit nodig is. Dit betekent dat als je de cilinder recht maakt hij op bedrijfstemperatuur boven een te grote diameter heeft. Dit kan je niet corrigeren met je zuiger want die beweegt van boven naar beneden en komt ook in andere delen van de cilinder die wel de correcte diameter hebben.

Ik ben wel benieuwd wat hier nou achter zit. Ik zal wel een keer een sommetje maken. Ik snap dat de temperatuur van de cilinder niet homogeen is, maar is het verschil werkelijk zo groot dat je de cilinder conisch moet gaan maken? :roll: Mobylette is hightech spul :mrgreen:

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 02 nov 2018, 20:58
door GROENEKAN
Dit lees ik op worldwideweb:

Ook al ziet een zuiger er op het eerste gezicht rond en cilindrisch uit, hij is dat niet. De vorm wordt bepaald door de hoge, maar uiteenlopende thermische en mechanische belastingen en de zuiger heeft daarom een licht elliptische en conische vorm.

Gr. J.

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 02 nov 2018, 21:49
door australman
Hoi Joop,

Over de zuiger waren we het al wel eens.De gietijzeren cilinder denk ik ook wel,maar hoe het met een hardverchroomde
aluminium cilinder zit is de vraag.
Bij b.v. een watergekoeld exemplaar zal de temperatuur bovenaan gelijk zijn als onderaan.
Bij een luchtgekoelde versie dient de vormgeving/formaat van de koelribben zodanig te zijn dat een zelfde resultaat behaalt wordt.
Al met al toch interessante materie.

Hans

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 02 nov 2018, 21:52
door GROENEKAN
Ha Hans, ja, ik las ook dat zuigers bij watergekoelde motoren niet conisch zijn. Grt. J.

https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... ng-zuiger/

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 02 nov 2018, 22:57
door ruudk
Het kan ook nog zijn dat de afdichting bovenin de cilinder kritischer is dan beneden, vanwege de hoge druk die bij de ontbranding optreedt. De betere afdichting bovenin geeft daar meer wrijvingsweerstand. Onderin de cilinder kan de afdichting en daarmee de wrijvingsweerstand wat lager zijn omdat de drukverschillen daar wat kleiner zijn. De conische cilinderwand geeft zo een optimum van goede afdichting boven en lage wrijvingsweerstand onder.

Re: Motorblok revisie

Geplaatst: 03 nov 2018, 10:25
door Franky
Mooi artikel Joop! Dat watergekoelde cilinders geen conische zuiger hebben stond hier toch niet in. Ook zou dat ook verrassend vinden.

Interessante theorie Ruud. Aangezien er niks klem loopt zouden ze dan volgens jouw theorie de oliespleet verminderen bovenin, wat meer wrijving geeft. Geen idee of dat zoveel scheelt.