uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 29 jan 2019, 22:06

Hoi,

Omdat de variateur maar 1 bewegende schijf heeft,vroeg ik me af hoe het blokje uitgelijnd wordt t.o.v. de snaarschijf.
Gevoelsmatig zou ik denken dat je er voor moet zorgen dat een en ander in lijn ligt bij de kruissnelheid.
Wat is er trouwens op tegen het blokje zo op te hangen,dat het bij de bovenste ophanging zijdelings kan verschuiven?
(en zodoende zelf zijn meest ideale positie te kiezen).

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Franky » 29 jan 2019, 22:10

Om wat voor een bromfiets gaat het?
Als ik kijk naar mijn AV50 heb ik weinig te kiezen. Ik krijg de poelies nooit volledig in lijn omdat het motorblok niet oneindig ver naar links kan in het frame. Ook botst je variokap tegen je zijkap aan als je de motor te ver naar links doet. Er zijn dus meer factoren die de positie van je motor bepaalt.

Je motor zijdelings laten bewegen. Hoe wou je dat doen? Kogelomlooplagers in je cilinderkop? :P
De bout door je cilinderkop moet vast zitten, anders mept de cilinderkop de bout en zichzelf kapot. Trillingen zijn destructief!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2019, 22:33

Toevallig heb ik vanavond de variateur van mijn S4A gesmeerd en nog even gekeken hoe het uitlijnen precies wordt gerealiseerd omdat we het er laatst over hadden toen ik jouw collectie bekeek. Het zit bij de S4A als volgt. Behalve de (in mijn geval) twee beweegbare poeliehelften, kan ook de variateur in zijn geheel ongeveer 15mm over de krukas schuiven. Wanneer de poeliehelften bewegen bij het schakelen (de poeliehelften verschuiven beurtelings, dus niet gelijktijdig, vandaar drie versnellingen in plaats van twee), compenseert de beweging van de variateur als geheel de verschuiving van de poeliehelften. De v-snaar blijft zo goed gecentreerd. In jouw geval spreek je over slechts 1 beweegbare poeliehelft, maar als jouw variateur ook in zijn geheel over de krukas kan schuiven, blijft de v-snaar ook uitgelijnd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 jan 2019, 23:21

Dat kan die "modernere" variateur niet en dus moet er, bij het ontwerpen van de aandrijflijn, een keuze zijn gemaakt, welke positie het meest gebruikt zou worden. Daar is dan de positie van de grote poelie op aangepast. Ideaal is natuurlijk inderdaad het ontwerp van de eerste variaterurs, met twee verschuivende poelie schijven, er vanuitgaande, dat ze, ten alle tijde, evenredig verschuiven, waardoor de snaar altijd in het midden van de grote snaarschijf blijft. Met alle rotzooi, die tijdens het rijden in het systeem wordt geperst, is dat systeem nauwelijks te onderhouden en goed werkend te houden. Motobécane snapte, dat de meeste brommers niet lang genoeg gebruikt werden, om zo'n onderhouds intensief regime, met veel, dure, bezoeken aan de dealer, te legitimeren. En dus de versimpeling van het ontwerp, dat wel een meer frequente vervanging van slijt onderdelen met zich mee bracht, maar de gemiddelde gebruiks leeftijd van de brommer ruimschoots overleefde. Ik heb een groot respect, voor de ontwikkeling van de Motobécane koppeling/variateur.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Polle » 30 jan 2019, 08:03

Hallo Hans

Ik lijn zo uit dat de riem in lijn komt te liggen bij topsnelheid.
De riem vertrekt schuin en komt bij het snelheid maken in lijn te liggen
Zo heb ik al vele duizenden km gereden

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 30 jan 2019, 10:00

Hoi Polle,

Ja,dat leek mij ook de meest voor de hand liggende oplossing.Frank,waarom kogelomlooplagers?
Als ik het gat van de ophanging in de kop ruim naar 12mm en er een geslepen as in zet met de lengte van de afstand tussen
de silentblocks,de as aan beide zijden voorzie van m8 schroefdraad en vastzet met bouten,kan er volgens mij weinig mis gaan.
Eigenwijs als ik ben ga ik dat toch proberen.
Bovendien vind ik de verdraaiing in de silentblocks wel erg groot ten opzichte van hun afmeting,daar ben ik met mijn plan meteen
van af.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Franky » 30 jan 2019, 10:27

Je gaat er een glijlager van maken. Ik denk dat die in de loop der tijd kapot gaat. Er zal altijd speling zijn en ik denk dat door het trillen je uiteindelijk alles kapot slaat.
Dat met het silentlager is wel een groot voordeel. Ik wil hier ook nog iets voor gaan bedenken want bij mij gaat elk silentlager kapot.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 30 jan 2019, 14:00

Vergelijk het met de klassieke pistonpenlagering met bronzen bus,die kreeg het ook flink voor de kiezen.
Toch ging dit (met de juiste smering) zomaar jarenlang goed.Met een smeernippel er op heb ik er wel vertrouwen in.


Hans

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door AGB » 30 jan 2019, 14:44

dat wordt dan nog een mooi punt om te volgen hier , dan komt er op de kop een dun bronzen
geleilager in het aluminium, hoe zit het dan met de warmte en de spelling ,
bij koude motor heb je ruimte bij hete motor kans op vast lopen,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Franky » 30 jan 2019, 15:47

Ik ben benieuwd hoe je het gaat bouwen Hans. ;)
Bij mijn AV50 zijn er meer dan genoeg problemen te overwinnen als je het op jouw manier wil doen. Ik had destijds bedacht om kogellagers in de silentlagers te plaatsen. Je hebt dan wel een uniek silentlager nodig. Hier is het bij mij tot nu toe nog op gestrand :P
Op wat voor een bromfiets wil je dit doen?

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 30 jan 2019, 19:25

Hoi Frank,

Nou,de ophanging is klaar.Ik heb het gat tbv de ophanging in de kop geruimd naar 12 mm.Een as gemaakt die precies tussen de silentblocks past ,deze aan beide zijden voorzien van 25mm inwendig schroefdraad m8.
De rest van de as doorboord met 5mm boor.Twee dwarsboringen van 2mm gemaakt op de plek waar de kop gelagerd is.
Bij een van de twee m8 bevestigingsboutjes m8 heb ik een boring van 3.5 mm gemaakt en m4 schroefdraad getapt voor een vetnippel.
De brommer in kwestie is een Kaptein S45 met schommelarmvering.Polle heeft hiervoor een motor samengesteld,deze heb ik er vandaag
onder gehangen.
Of een en ander goed functioneert zal de tijd leren.Kan even duren,voorlopig ga ik er de straat nog niet mee op.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Franky » 30 jan 2019, 21:05

Een prachtige omschrijving Hans. Ik kan zo uittekenen wat je bedacht hebt! :D Een erg leuk idee! Ik zie hier wel wat in!

Wat ik me nog wel afvraag. Je hebt het gat in de kop geruimd tot 12mm. De as is dan ook 12 mm? Lager jij hem in het aluminium? :shock: Dat zal toch niet?

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 30 jan 2019, 21:20

australman schreef:
30 jan 2019, 19:25
Hoi Frank,

Nou,de ophanging is klaar.Ik heb het gat tbv de ophanging in de kop geruimd naar 12 mm.Een as gemaakt die precies tussen de silentblocks past ,deze aan beide zijden voorzien van 25mm inwendig schroefdraad m8.
De rest van de as doorboord met 5mm boor.Twee dwarsboringen van 2mm gemaakt op de plek waar de kop gelagerd is.
Bij een van de twee m8 bevestigingsboutjes m8 heb ik een boring van 3.5 mm gemaakt en m4 schroefdraad getapt voor een vetnippel.
De brommer in kwestie is een Kaptein S45 met schommelarmvering.Polle heeft hiervoor een motor samengesteld,deze heb ik er vandaag
onder gehangen.
Of een en ander goed functioneert zal de tijd leren.Kan even duren,voorlopig ga ik er de straat nog niet mee op.

Hans
Klasse! Heb er een foto van?

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 30 jan 2019, 21:35

Hoi Frank,

Er zijn ook motorfietsen geweest waarbij de nokkenas direkt in het aluminium gelagerd was,ging ook(een tijdje) goed.
Voor een bronzen bus is er niet echt genoeg ruimte.Eventueel kan ik in de toekomst het gat nog ruimen naar 13 mm en een as van
11mm maken zodat er een bus met 1 mm wanddikte geplaatst kan worden.
Helaas geen foto's gemaakt,ik wilde echt even doorpakken.

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Polle » 31 jan 2019, 12:43

Hallo Hans

Ik las dat je het blok al ontvangen hebt , ik hoop dat je tevreden bent

GR Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 31 jan 2019, 15:58

Hoi Polle,

Het blokje is dinsdag al aangekomen.Ik heb je toen meteen een email gestuurd.Het ziet er allemaal prima uit.
Inmiddels hangt hij onder de bromfiets,van het weekend zal ik hem eens starten.
Het proefrijden moet even wachten tot het zout van de straat is.

Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Franky » 31 jan 2019, 18:03

australman schreef:
30 jan 2019, 21:35
Er zijn ook motorfietsen geweest waarbij de nokkenas direct in het aluminium gelagerd was,ging ook(een tijdje) goed.
Weet je waarom dat goed gaat? Lage belastingen en een mooie oliefilm als het rond draait. Dat laatste is volledig afwezig in deze situatie. Vet kan zoiets niet vervangen. Ik heb geen idee hoe lang dit goed gaat hoor, maar ik vind het een eng idee.

Wat mijn tegenstaat aan een bronzenbus (mits je er ruimte voor zou hebben) is dat je die in het aluminium moet persen. Echter, je cilinderkop wordt goed heet waardoor de bronzenbus mogelijk weer iets los gaat zitten. In dat geval gaat alles als nog kapot. In ieder geval, dat is mijn vrees. Ik heb hier in een verleden geheid ook over nagedacht. Toch zou het leuk zijn om te proberen. Ik zou dit doen samen met een rond 8 pasbout of iets dergelijks.

Het mooie aan het systeem zoals de fabrikant het heeft uitgevoerd is dat je hele cilinderkop en zijn onderdelen giga veel speling op de bevestingsbout mag hebben. Dit doet er allemaal niet toe want je trekt alles aan.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 31 jan 2019, 19:23

Klopt,maar met als nadeel dat alles scheef staat omdat de krachten slechts aan een kant worden overgedragen.
Het originele concept is niet verkeerd,maar als ik heden ten dage nieuwe silentblocks koop,heb ik geen flauw idee hoe de kwaliteit is.
Voorlopig ga ik het met de huidige constructie doen,in de toekomst gaan de silentblocks er sowieso uit,zoveel trillingen geeft
het motortje niet.
In het algemeen kun je denk ik stellen, dat als er in een mechanische constructie ergens rubber wordt gebruikt,er iets mis is met het
basisontwerp.

Hans

p.s.Het mooie is,dat als mijn constructie niet werkt(vastloopt),het systeem automatisch overgaat op de manier die de fabrikant bedacht had,
dus alle beweging overlaten aan de silentblocks.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jan 2019, 21:17

Je hebt ook mooie motoren staan, Hans !!!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Franky » 31 jan 2019, 21:24

Een niet trillende 1 cilinder motor is een stilstaande 1 cilinder motor :lol:
Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoeveel die silentlagers doen. Ik denk vrij veel. Vergeet niet dat MBK goedkope bromfietsen maakt. Dit was een simpele bezuiniging geweest. Waarschijnlijk hebben ze goede redenen om de silentlagers erin te stoppen.
Wel leuk om te proberen! :D

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 31 jan 2019, 21:56

Franky schreef:
31 jan 2019, 21:24
Een niet trillende 1 cilinder motor is een stilstaande 1 cilinder motor :lol:
Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoeveel die silentlagers doen. Ik denk vrij veel. Vergeet niet dat MBK goedkope bromfietsen maakt. Dit was een simpele bezuiniging geweest. Waarschijnlijk hebben ze goede redenen om de silentlagers erin te stoppen.
Wel leuk om te proberen! :D
Jullie zijn van harte uitgenodigd een rondje op mijn cady M3 zonder blocks te rijden. Dan weet je wat Silent blocks doen. Boven de 40 km/h houd je geen vulling in de mond :crazy:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door loe » 31 jan 2019, 23:02

:D :D :D

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jan 2019, 23:12

Zeker is dat we de enginering van Motobecane en kaptein niet moeten onderschatten. Dat deed de wereldwijde markt ook niet gezien de gigantische verkoopaantallen.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door australman » 01 feb 2019, 10:21

Hoi
Natuurlijk zijn er altijd trillingen,maar mijn EEG'tjes lopen er niet minder om.
Ik zie alweer een nieuwe uitdaging aankomen,bij een EEG het blokje in rubber ophangen en eens met het origineel
vergelijken.
Dus als er nog iemand een niet al te mooi EEG frame over heeft ,houd ik me aanbevolen.

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: uitlijnen motorblok t.o.v. snaarschijf.

Ongelezen bericht door Polle » 01 feb 2019, 18:45

Hallo Hans

Ik heb er een liggen , krijg je van mij.
gr Polle

Plaats reactie