Speciale Variateur
Speciale Variateur
Even een vraag aan de kenners.
Kan deze motobecane de alpen bestormen?
https://www.leboncoin.fr/motos/1613847452.htm/
En is er iemand die mij de AV kan benoemen die Alpen proef zijn en er geschikt voor zijn?
Dan kan ik namelijk gericht zoeken.
Alvast bedankt
Kan deze motobecane de alpen bestormen?
https://www.leboncoin.fr/motos/1613847452.htm/
En is er iemand die mij de AV kan benoemen die Alpen proef zijn en er geschikt voor zijn?
Dan kan ik namelijk gericht zoeken.
Alvast bedankt
Re: Speciale Variateur
Volgens mij is dit een normale variateur alleen met een mooi schildje. Met een 66cc op de av85 kom ik met een hoge snelheid al een flinke heuvel op.
Re: Speciale Variateur
Het is de bedoeling om vanuit stilstand de berg op te brommen en met een van de fabriek uit Mobylette/motobecane brommer.
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Speciale Variateur
Volgens verschillende folders kan een mobymatic met variateur een stijgingspercentage van 15% aan.
En de modellen met dubbele variateur (met tussenbak) misschien nog wel meer? Dat weten de kenners hier wel.
Mijn sp 93 loopt met 25/30 km/uur tegen een helling van 10% op met 100 kg in het zadel en een paar kilo bagage.
En de modellen met dubbele variateur (met tussenbak) misschien nog wel meer? Dat weten de kenners hier wel.
Mijn sp 93 loopt met 25/30 km/uur tegen een helling van 10% op met 100 kg in het zadel en een paar kilo bagage.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Speciale Variateur
Met tussenbak kan je nog veel steilere helling kortstondig aan.
Uit mijn hoofd zit mij AV50 met variateur bij 30km/h pas op zijn gewenste toerental. Mijn 99z met tussenbak zit dit denk ik al bij 15km/h. Met zo'n tussenbak zijn hellingen helemaal niet meer uitdagend
Het probleem is niet wat kan je blok aan, maar hoe lang kan je blok het aan. Koeling is het grootste probleem.
Uit mijn hoofd zit mij AV50 met variateur bij 30km/h pas op zijn gewenste toerental. Mijn 99z met tussenbak zit dit denk ik al bij 15km/h. Met zo'n tussenbak zijn hellingen helemaal niet meer uitdagend
Het probleem is niet wat kan je blok aan, maar hoe lang kan je blok het aan. Koeling is het grootste probleem.
Re: Speciale Variateur
Eigenlijk nog geen antwoord op mijn vragen.
Is dit dan misschien een type die aan de verwachting zal voldoen.
https://www.leboncoin.fr/motos/1610019495.htm/
Is dit dan misschien een type die aan de verwachting zal voldoen.
https://www.leboncoin.fr/motos/1610019495.htm/
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Speciale Variateur
Je zal even moeten wachten tot Henk reageert. Hij kan je uitstekend de problematiek vertellen van het rijden met een mobylette in de bergen. Henk rijdt met een AV7 motor de Mont Ventoux op. Dit is dan wel eentje met een dubbel variateur. Hij dit doet door veel te stoppen om oververhitting te voorkomen. Zoals ik al eerder typte, koeling is het probleem.
Kijkend naar koeling hebben we hier wel eens gefilosofeerd of een L99e niet de beste optie is. De L99e heeft hele grote koelribben en een dubbele variateur. De 99z heeft dit ook maar ik verwacht persoonlijk dat de 99z inefficiënter is dan de L99e waardoor er meer hitte gegenereerd wordt.
De links naar de bromfietsen van jou zijn beiden enkel variateur bromfietsen. Deze zullen het zwaar hebben in de bergen.
Kijkend naar koeling hebben we hier wel eens gefilosofeerd of een L99e niet de beste optie is. De L99e heeft hele grote koelribben en een dubbele variateur. De 99z heeft dit ook maar ik verwacht persoonlijk dat de 99z inefficiënter is dan de L99e waardoor er meer hitte gegenereerd wordt.
De links naar de bromfietsen van jou zijn beiden enkel variateur bromfietsen. Deze zullen het zwaar hebben in de bergen.
Re: Speciale Variateur
Of ze geschikt zijn voor steile bergen vraag ik mij af. Maar het is wel heerlijk met tegenwind en bijeen heuvel op. Staat ook nog een zwarte op marktplaats met kenteken.
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Speciale Variateur
Deze Franse modellen (meer vermogen dan een kaptein)zullen vast wel goed de berg op rijden. Met een grote snaarschijf. Zeker zonder bagage.
Ook lijken er behoorlijke remmen onder te zitten, ook niet onbelangrijk
Ook lijken er behoorlijke remmen onder te zitten, ook niet onbelangrijk
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Speciale Variateur
eens een rit in Luxemburg gemaakt
21 % de meeste mee fietsen maar
peter niet op mobyclub en mijn sp93 haalde het bijna ook
conditie van de bromfiets enz
de 32 % in Engeland was wat te veel voor de sp 93
gr harold
21 % de meeste mee fietsen maar
peter niet op mobyclub en mijn sp93 haalde het bijna ook
conditie van de bromfiets enz
de 32 % in Engeland was wat te veel voor de sp 93
gr harold
Re: Speciale Variateur
Jongens laten we reëel zijn en geen museumstukken opofferen
aan onze prestatiedrang.
Neem liever een moderne scooter of dikke versnellingsbrommer
met geforceerde koeling. Hoe moderner, hoe makkelijker je er spul
voor kunt krijgen. Misschien nog wel goedkoper ook
Misschien hou ik er een ouwelullenopinie op na, maar ik ventileer die
uit liefde en overtuiging. gr md
aan onze prestatiedrang.
Neem liever een moderne scooter of dikke versnellingsbrommer
met geforceerde koeling. Hoe moderner, hoe makkelijker je er spul
voor kunt krijgen. Misschien nog wel goedkoper ook
Misschien hou ik er een ouwelullenopinie op na, maar ik ventileer die
uit liefde en overtuiging. gr md
Re: Speciale Variateur
Met een enkele variateur zoals de AV89 met een Franse of Spaanse cilinder kan je ook prima in de Alpen rijden.brommerskieken schreef: ↑13 mei 2019, 06:10eens een rit in Luxemburg gemaakt
21 % de meeste mee fietsen maar
peter niet op mobyclub en mijn sp93 haalde het bijna ook
conditie van de bromfiets enz
de 32 % in Engeland was wat te veel voor de sp 93
gr harold
De hellingen zijn meestal niet het grote probleem, maar de opwarming van de tweetakt.
In het heuvelland en middelgebergte kunnen de hellingen ook stijl zijn, maar ze zijn niet zo extreem lang zoals bij de Mont Ventoux. Het motortje mag niet te warm worden, want dan zakt het vermogen in elkaar.
De dubbele variateur heeft een groter bereik en je kunt dus afhankelijk van de gekozen tandwielen de brommer extra goed kunnen laten klimmen. Lekker veel toeren draaien en langzaam klimmen leidt alleen bijn lange helli gen tot opwarming.
Behalve de transmissie is het vermogen van de brommer van belang, maar er zijn meer factoren die een rol spelen zoals: temperatuur, regen (waterkoeling) en de totale belading van de brommer..
Peter, waar Harold naar refereert, reed op een Kaptein Moby Sport met tussentransmissie (dubbele poelies).
De 32% was niet in Engeland, maar in Wales (Newton). Met een AV89 en geholpen door flinke pedaalondersteuning bereikte die dame de top. Het was geen gewone weg maar een smal pad achteraf.
Henk
Henk