klapperend ketting

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

klapperend ketting

Ongelezen bericht door Lolle » 04 nov 2019, 00:06

Afgelopen zomer heb ik een S4 wrak gekocht. Ik ben bezig deze opnieuw op te bouwen met vele identieke onderdelen van een S3 die nog in onderdelen in kratten zaten. Van de S4 gebruik ik onder andere de snaarschijf en het achterwiel met groot kettingwiel. Het voorste 11 tands kettingwiel heb ik vervangen door een nieuwe en de ketting ook. Het achterkettingwiel is nog heel netjes.
Nu loopt het nieuwe ketting niet lekker op het voorste kettingwiel en staat te klapperen. Ook op het oude kettingwiel loopt hij slecht. Met een oud ketting loopt het veel fijner. Ik heb heb een ketting toegepast van KMC, 415h. Op het grote achterkettingwiel lopen beide kettingen prima.
Is dit niet de juiste ketting? ik heb deze vaker gebruikt volgens mij. ik vermoed dat het iets te maken heeft met de korte bocht van het 11 tands kettingwiel.
heeft iemand soort gelijke ervaring? of de oplossing?
IMG_8622.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1541
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 nov 2019, 00:19

Het was al in de jaren 50 bekend bij de S41a dat het kleine 11 tands kettingwiel voor een klapperende ketting kon zorgen.
Ombouwen naar 12 tands is een optie, maar dan moet je wel de hevel aanpassen.
Mogelijk dat een duurdere en soepelere ketting dan KMC ook een beter resultaat geeft.
Henk

Polle
Berichten: 2605
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door Polle » 04 nov 2019, 06:15

Ik gebruik deze kettingen ook , geen probleem mee.

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1541
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 nov 2019, 10:28

Ja , ik gebruik die kettingen eveneens, maar meestal met 12 tanden of meer.
Uiteraard moet de ketting niet teveel gerekt zijn en de juiste spanning hebben.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4943
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door Franky » 04 nov 2019, 18:12

Niet geheel vergelijkbaar, maar ik heb op mijn AV50 ook ooit een 11 tands tandwiel gezet. Die heb ik er heel snel weer afgehaald. Wat klonk dat verschrikkelijk!

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1045
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door mobydilz » 04 nov 2019, 18:21

In de tourfiets-wereld vervang je niet alleen de ketting, maar meteen het hele
"groepje" omdat verschillende stadia van slijtage horks op elkaar inwerken.
groepje is achtercasette en voor 2 of 3 voudig kettingwiel.

Beetje alles of niets dus. gr md

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door Lolle » 04 nov 2019, 18:23

mobydilz schreef:
04 nov 2019, 18:21
In de tourfiets-wereld vervang je niet alleen de ketting, maar meteen het hele
"groepje" omdat verschillende stadia van slijtage horks op elkaar inwerken.
groepje is achtercasette en voor 2 of 3 voudig kettingwiel.

Beetje alles of niets dus. gr md
Even goed lezen. Het gaat juist over nieuwe delen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door Lolle » 04 nov 2019, 22:32

PantinNL schreef:
04 nov 2019, 00:19
Het was al in de jaren 50 bekend bij de S41a dat het kleine 11 tands kettingwiel voor een klapperende ketting kon zorgen.
Ombouwen naar 12 tands is een optie, maar dan moet je wel de hevel aanpassen.
Mogelijk dat een duurdere en soepelere ketting dan KMC ook een beter resultaat geeft.
Henk
Ombouwen naar 12 tands is niet zo'n probleem. Deze is standaard bij de S3. De snaarschijf van de S4 is juist afwijkend omdat het 11 tands kettingwiel een kleinere diameter heeft. De prop waar het naaldlager in zit en kettingwiel om zit is dus dunner.

Ik vraag mij af of dit de juiste oplossing is, je verandert de overbrengingsverhouding en dit zal zeker invloed hebben op het koppel.

ik heb nu eerst een oud ketting op lengte gemaakt en dit loopt soepeler.
De boel eerst rijdend maken en dan verder zien. een nieuwe ketting zal op ten duur ook wel inlopen.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1045
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: klapperend ketting

Ongelezen bericht door mobydilz » 05 nov 2019, 16:38

Nogmaals kom ik terug op fiets ervaring.
Mijn Hema vouwfietsje heeft een dérailleur met 6 versnellingen waarvan de 6
een heel klein kettingwieltje heeft. Toen hij nieuw was liep hij lullig in 6, maar
ook met een nieuwe cassette en nieuwe ketting.
Iets in de dimensionering van kleine kettingwieltjes is erg kritisch zodat het vanuit
de fabriek al mis kan zijn.
Stel, dat ze voor de S4 een frans AV75-79 snaarwiel met kettingwielen en ketting
hebben gebruikt, dan kan dat best een bron van trouble zijn in combinatie met
niet-frans spul.
gr md

Plaats reactie