snaarschijf, grote riemschijf, grote riempoelie et cetera
Geplaatst: 09 nov 2019, 17:14
Vandaag stonden wat kleine klusjes op het programma en een ervan was de revisie van een snaarschijf.
Met mijn technische achtergrond is dat vrij simpel maar ik merk dat veel liefhebbers dat wel lastig vinden, omdat er diverse technieken erbij komen kijken. Er wordt opvallend weinig om revisiesetjes gevraagd, terwijl die setjes nog voldoende beschikbaar zijn.
Verder valt mij op dat de meeste schakelknoppen tijdens evenementen er maar belabberd uit zien. Kennelijk een lastig of overbodig klusje?
Als je dus een oude kromme schijf hebt - al dan niet op een kromme as en uitgeleuterde trapasbussen - dan is het logisch dat de brommer trilt.
Dat is helemaal niet nodig en daarom deze topic.
Vóór de revisie van de snaarschijf, controleer ik wel met een as in de oude lagering of de schijf niet slingert.
Een tweede controle op slingering doe ik in de draaibank.
Als de schijf goed recht is, ga ik pas starten met de revisie.
De revisie bestaat uit de volgende stappen:
1. Demontage van de schakelhevel door de moer los te draaien aan de voorkant.
2. Demontage van de draaiknop door het los boren van de holle klinknagel aan de achterzijde van de snaarschijf.
3. Stalen, schuren of borstelen om alle verf en roest te verwijderen. Het loopvlak van de riem dient glad te zijn en niet ruw.
4. Ontvetten
5. Primer spuiten
6. Grijze velgenlak spuiten
7. Transparante vernis spuiten.
8. Goed laten drogen
9. Montage van nieuwe lagers
10. Montage van de schakelhevel met het kettingtandwiel op de naaf met een moer en een klinknagel.
- Let op er zijn ketttingwielen met 11-12 en 13 tanden. De juiste hevel moet worden toegepast, want anders past de hevel niet.
- Let op de vlakke ring, die in de schijf tussen de plaatlipjes komt en waardoor de klinknagel gaat.
Op de meeste tekeningen staat deze losse ring niet vermeld.
- De holle klinknagel moet bij de kop goed ondersteund worden, alvorens te klinken.
11. Montage van de twee naaldlagers.
12. Controle op slingering met een as rond 16mm in de lagers.
Op de beurs in HHW neem ik straks een gereviseerde schijf mee en heb ik ook de revisiematerialen bij me.
Met enige instructie moet iedereen een dergelijke revisie kunnen uitvoeren. Nou ja , iedereen....
De foto is gemaakt in mijn geventileerde spuithoek. De schijf ziet er mooi uit, maar was een van de smerigste die ik ooit gezien heb.
Gelukkig was deze goed recht, maar de 6 andere absoluut niet en die liggen nu in de oudijzerbak.
Groet,
Henk
Met mijn technische achtergrond is dat vrij simpel maar ik merk dat veel liefhebbers dat wel lastig vinden, omdat er diverse technieken erbij komen kijken. Er wordt opvallend weinig om revisiesetjes gevraagd, terwijl die setjes nog voldoende beschikbaar zijn.
Verder valt mij op dat de meeste schakelknoppen tijdens evenementen er maar belabberd uit zien. Kennelijk een lastig of overbodig klusje?
Als je dus een oude kromme schijf hebt - al dan niet op een kromme as en uitgeleuterde trapasbussen - dan is het logisch dat de brommer trilt.
Dat is helemaal niet nodig en daarom deze topic.
Vóór de revisie van de snaarschijf, controleer ik wel met een as in de oude lagering of de schijf niet slingert.
Een tweede controle op slingering doe ik in de draaibank.
Als de schijf goed recht is, ga ik pas starten met de revisie.
De revisie bestaat uit de volgende stappen:
1. Demontage van de schakelhevel door de moer los te draaien aan de voorkant.
2. Demontage van de draaiknop door het los boren van de holle klinknagel aan de achterzijde van de snaarschijf.
3. Stalen, schuren of borstelen om alle verf en roest te verwijderen. Het loopvlak van de riem dient glad te zijn en niet ruw.
4. Ontvetten
5. Primer spuiten
6. Grijze velgenlak spuiten
7. Transparante vernis spuiten.
8. Goed laten drogen
9. Montage van nieuwe lagers
10. Montage van de schakelhevel met het kettingtandwiel op de naaf met een moer en een klinknagel.
- Let op er zijn ketttingwielen met 11-12 en 13 tanden. De juiste hevel moet worden toegepast, want anders past de hevel niet.
- Let op de vlakke ring, die in de schijf tussen de plaatlipjes komt en waardoor de klinknagel gaat.
Op de meeste tekeningen staat deze losse ring niet vermeld.
- De holle klinknagel moet bij de kop goed ondersteund worden, alvorens te klinken.
11. Montage van de twee naaldlagers.
12. Controle op slingering met een as rond 16mm in de lagers.
Op de beurs in HHW neem ik straks een gereviseerde schijf mee en heb ik ook de revisiematerialen bij me.
Met enige instructie moet iedereen een dergelijke revisie kunnen uitvoeren. Nou ja , iedereen....
De foto is gemaakt in mijn geventileerde spuithoek. De schijf ziet er mooi uit, maar was een van de smerigste die ik ooit gezien heb.
Gelukkig was deze goed recht, maar de 6 andere absoluut niet en die liggen nu in de oudijzerbak.
Groet,
Henk