Pagina 1 van 1

Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 13:22
door henderson
Ik heb een nieuwe koppeling zonder vario gekocht, maar nu blijkt de buitenste trommel, het tweede koppelingsdeel , niet ver genoeg over de konus op de krukastap geschoven te kunnen worden. Heeft iemand een idee. Ik volgens mij een av7 blokje
Bvd

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 13:24
door Franky
Ben je onderdelen van een originele koppeling aan het combineren met onderdelen van een nieuwe namaak koppeling? Er hebben hier al meer mensen ervaren dat de originele koppeling en de namaak koppeling qua conus diepte verschillen.

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 14:30
door henderson
Ja, klopt. Ik wil een nieuwe koppeling monteren, alleen de konus klopt niet. Flink balen dus.
De oude slipt als een idioot, en het frictiemateriaal is op.

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 14:59
door PantinNL
Franky schreef:
13 nov 2019, 13:24
Ben je onderdelen van een originele koppeling aan het combineren met onderdelen van een nieuwe namaak koppeling? Er hebben hier al meer mensen ervaren dat de originele koppeling en de namaak koppeling qua conus diepte verschillen.
Inderdaad, ik heb hierover ook diverse keren geschreven op dit forum.
Op mijn website www.pantin.nl wordt dit probleem eveneens behandeld.
De oude koppeling is misschien technisch nog beter dan de nieuwe.... Frictiemateriaal kan vervangen worden.
Op de beurs te Heerhugowaard kan ik het je persoonlijk uitleggen. Ik heb ook bepaalde slijtdelen bij me.
Henk

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 16:33
door henderson
Oké, dank je wel.

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 16:37
door paulmz
Als de koppeling van Born to Brom komt, kijk dan ook even of de schoentjes dezelfde kant op staan.
Er was hier afgelopen zondag iemand met zo,n koppeling, die ik naast de koppeling van mijn SP 93 legde en de schoentjes stonden dezelfde kant op en aagezien een SP93 linksom draait en het blokje waar de bewuste koppeling voor was rechtsom.
Wees dus alert, a.s. weekend zullen mijn vermoedens al of niet bevestigd worden omdat dan het pas definitief gecontroleerd kan worden.

Paul

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 17:34
door Polle
Hallo

Ik vermoed dat de nieuwe koppelingen voor av10 krukassen zijn deze zijn anders aan de coon zijde

Gr Polle

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 19:48
door PantinNL
Polle schreef:
13 nov 2019, 17:34
Hallo

Ik vermoed dat de nieuwe koppelingen voor av10 krukassen zijn deze zijn anders aan de coon zijde

Gr Polle
Je kunt die binnentrommels wel toepassen, maar dan steken ze iets uit. Een oplossing is de trommel met een conische ruimer 2mm dieper te ruimen.
Heb ik ook gedaan en dan zit het prima. Ik zal een technische tekening van Motobécane meenemen naar HHW voot de mensen met soortgelijke problemen.
Henk

Re: Koppeling

Geplaatst: 13 nov 2019, 22:36
door AGB
dan toch beter ruimen als de rest goed zit,?

Re: Koppeling

Geplaatst: 14 nov 2019, 10:05
door PantinNL
AGB schreef:
13 nov 2019, 22:36
dan toch beter ruimen als de rest goed zit,?

Ja, want dan zit de deksel mooier en steekt niet teveel uit. Je moet die nieuwe koppelingen wel controleren op rondheid.
Het motortje loopt hiermee nagenoeg trillingsvrij.
Henk

Re: Koppeling

Geplaatst: 14 nov 2019, 11:40
door AGB
is dat rondheid niet na te bewerken op de draaibank je zal hem dan wel kaal moeten maken en
een zware draaibank/verzetbank moeten hebben om het ijzer er mee om te vormen , af draaien gaat niet daar, je dan martiaal kwijt bent en dan weer onbalans krijgt ,laat staan de beschadiging van de
bescherm laag, het zal wel spanning in het mariaal zijn , en slechte controle in de eind productie.
maar je moet wel eens wat om goed martiaal te krijgen voor je brommer ,
voor al als het onderdeel zeldzaam wordt,
en niet veel hobby mensen beschikken over het goede gereedschap om zo maar dingen te veranderen,
of aan te passen laat staan nieuw te maken. moet je dan er voor naar een vakman/vrouw dan,
is er de lol zo af wat prijs betreft ,

Re: Koppeling

Geplaatst: 14 nov 2019, 18:08
door Franky
Afdraaien heb ik ooit gedaan. De koppeling werkte daarna perfect. De brommer trilde helaas als een idioot waardoor de koppeling er meteen waar af kon. Eigenlijk moet je ze na het afdraaien balanceren. Dan kan je nog wat maken van die kromme troep. Op zijn plek buigen lijkt mij heel erg moeilijk.

Re: Koppeling

Geplaatst: 19 nov 2019, 19:50
door henderson
het ruimen van de buitentrommel zie ik wel zitten, alleen de juiste conus vinden.
De originele koppeling ziet er overigens nog aardig uit, buiten het feit dat ze geen frictie meer heeft. Misschien ga ik ook wel het frictiemateriaal vervangen. Ik ben wel benieuwd of dat dan wel goed gaat uitpakken ,aangezien dit waarschijnlijk ook aftermarket is.

Re: Koppeling

Geplaatst: 19 nov 2019, 21:16
door Hans10
Hoeoeoeoe geheinzinnig Paul iemand met een vreemde koppeling :mrgreen:
Ik ken hem waarschijnlijk en kan je namens hem melden dat de schoenen in de koppeling rechtsdraaiend gemonteerd waren maar de hamers daarachter in de deksel verkeerd om gezet waren in Taiwan. Die zitten nu in de juiste richting. :twisted: