BG44 juiste richting keerring (herbevestiging)

knifeman
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2020, 13:51
Woonplaats: Boom

BG44 juiste richting keerring (herbevestiging)

Ongelezen bericht door knifeman » 28 apr 2020, 17:09

Ik begin vanavond met de hermontage van m'n BG44 blokje. Ik had al door het forum gezocht en gevonden dat de juiste richting is met het veertje naar buiten, de dichte kant tegen de lager... lijkt me ook logisch, gezien ze langs binnen gemonteerd worden.

echter heb ik m'n blokje uiteengehaald en zat de keerring er zo in, dus ben ik weer aan het twijfelen geraakt? Heeft de vorige revisie fout gedaan of is een BG44 blokje om een of andere reden anders, graag jullie raad... en bevestiging
keerring montage.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: BG44 juiste richting keerring (herbevestiging)

Ongelezen bericht door Franky » 28 apr 2020, 19:06

Ziet er uit als een AV7. Dat betekent dat de dichte kant tegen de lager moet zoals je zelf al mooi omschreef.
Knap dat je keerring er zo netjes eruit gekregen hebt als hij verkeerd om zat. Ik heb dit ook een keer meegemaakt en moest de keerring daardoor volledig vernielen om hem eruit te krijgen. Niet dat dat er toe doet want je vervang ze toch altijd.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: BG44 juiste richting keerring (herbevestiging)

Ongelezen bericht door Marco » 29 apr 2020, 22:18

Ik weet niet hoe het bij een mobylette hoort,maar bij andere merken is het gebruikelijk om de dichte aan de buitenkant van het blok te houden.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: BG44 juiste richting keerring (herbevestiging)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 apr 2020, 00:10

Het werkplaatshandboek zegt dat de lip naar buiten gaat. En, anders dan anderen, ga ik er vanuit, dat de ingenieurs en ontwerpers van Motobécane wel degelijk wisten, wat ze deden. Bij een tweetakt, wil je twee dingen. Rommel buiten het carter houden en onderdruk erbinnen. Dus de lipjes naar buiten. Om er zeker van te zijn, dat tijdens de pompfunctie de overdruk ook binnen blift, is er een ring veertje in de keerringen gezet. Bij een 4 takt, wil je vooral graag de olie binnen houden, dus de lipjes naar binnen, zodat de oliedruk in het carter ze extra tegen de krukas drukken, voor extra afdichting. Het enige werkplaats handboek, dat ik ken, dat het naar binnen plaatsen van de lippen (dus dichte kant naar buiten) voorschrijft, is het Haynes manual. Ik kan me voorstellen, dat ze dezelfde fout maken bij handboeken voor andere tweetakten. Voor mij, in de prullebak, dat Haynes prul. Ik volg het liefst de aanwijzingen van de fabrikant.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: BG44 juiste richting keerring (herbevestiging)

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 apr 2020, 00:42

Hallo Joost,
Ik maak me niet zo druk om die richting, want ik heb een doorn waarmee ik ze in pers en dat is inderdaad de kant waar een stukje kooi zit.
Verwijderen gaat meestal destructief.
In het boek van Frank Méneret; ik ben hem ooit tegengekomen in Frankrijk staan erg goed afbeeldingen zoals onderstaande.
Een echte aanrader dat boek.
Overigen noemen veel Fransen die keerringen joint-spy. Helemaal fout, want het heeft niks met JB007 te maken maar alles met spi(raal)-veer.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie