balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
Ondertussen ben ik even aan het balen.
Eerst kocht ik voor demontage blokje een krukas met linkse draad (omdat hier gezegd werd dat het linkse draad was op m'n BG44). Bleek het dus rechtse draad te zijn, logisch want door de aandrijfrol moet de motor in de andere richting draaien, want alles draait om.
Bestel ik een Airsal krukas, rechtse draad, voor AV7/AV10. Eerst verloren op de franse post, uiteindelijk een nieuwe gekregen. Uitgepakt, mooie krukas, fijn afgewerkt. Ik dus blij als een klein kind gisteren lagers erop en in cartertje gestoken. Eerst eerste heflt, draait vlotjes rond. Tweede helft erop (ondertussen tegen de vrouw gezegd , ik kom binnen 5 min slapen, want 't was al laat) en krukas niet meer rond te krijgen... nog eens eraf... los... erop ... vast. grrr nachtwerk dus
dus terug open en alles beginnen na-meten. De krukas klok raakt op 1 punt net op fractie van een mm de carter (origineel). Blijkt de 'klok' van die krukas bijna 2mm groter dan de orignele EN de nieuwe met linkse draad van ander merk... Help me begrijpen. Als je nu een krukas besteld voor een AV7/AV10 blok ga ik er van uit dat de afmeting bij elk merk toch wat hetzelfde zijn, en niet alleen de uitgaande assen, biel-hoogte etc?!
Nog iemand deze ervaring met airsal krukas ? waarom zijn die 2mm groter dan origineel en alle andere merken. Staat duidelijk op voor AV7/AV10 (type origine)...
Eerst kocht ik voor demontage blokje een krukas met linkse draad (omdat hier gezegd werd dat het linkse draad was op m'n BG44). Bleek het dus rechtse draad te zijn, logisch want door de aandrijfrol moet de motor in de andere richting draaien, want alles draait om.
Bestel ik een Airsal krukas, rechtse draad, voor AV7/AV10. Eerst verloren op de franse post, uiteindelijk een nieuwe gekregen. Uitgepakt, mooie krukas, fijn afgewerkt. Ik dus blij als een klein kind gisteren lagers erop en in cartertje gestoken. Eerst eerste heflt, draait vlotjes rond. Tweede helft erop (ondertussen tegen de vrouw gezegd , ik kom binnen 5 min slapen, want 't was al laat) en krukas niet meer rond te krijgen... nog eens eraf... los... erop ... vast. grrr nachtwerk dus
dus terug open en alles beginnen na-meten. De krukas klok raakt op 1 punt net op fractie van een mm de carter (origineel). Blijkt de 'klok' van die krukas bijna 2mm groter dan de orignele EN de nieuwe met linkse draad van ander merk... Help me begrijpen. Als je nu een krukas besteld voor een AV7/AV10 blok ga ik er van uit dat de afmeting bij elk merk toch wat hetzelfde zijn, en niet alleen de uitgaande assen, biel-hoogte etc?!
Nog iemand deze ervaring met airsal krukas ? waarom zijn die 2mm groter dan origineel en alle andere merken. Staat duidelijk op voor AV7/AV10 (type origine)...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
Geen ervaring mee. Kun je niet iets wegfrezen uit het carter?
Ik heb volgens mij nog wel een krukas liggen voor een links draaiend blokje. (Zou mij zelf trouwens niet veel uitmaken links of rechtse draad bij het vliegwiel)
Ik heb volgens mij nog wel een krukas liggen voor een links draaiend blokje. (Zou mij zelf trouwens niet veel uitmaken links of rechtse draad bij het vliegwiel)
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
Mijn 99z (achterwaarts draaiend blok) heeft origineel linkse draad bij de ontsteking. Dit is precies omgekeerd van wat het zou moeten zijn. Echter, MBK heeft kennelijk voor 1976 besloten een einde te maken aan de variatie tussen links en rechts draaiend ontsteking moeren. Bij mijn 99z komt de moer niet uit zichzelf los dus MBK heeft tot nu toe gelijk. Het is kennelijk overdreven mooi om hier rechtse draad op te hebben.
Re: balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
Kun je op de foto laten zien waar het misgaat?
Foto laden in "Paint" en dan de plek "intekenen".
gr md
Foto laden in "Paint" en dan de plek "intekenen".
gr md
Re: balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
Je gaat er van uit dat t allemaal goed moet passen dat nieuwe spul.
Er zyn vaak wat dingen die net niet goed zyn.
Gewoon een stukje slecht vakmanschap.van de fabrikant.
Zo had ik een compleet av 7 blokje zonder koppeling en ontsteking uit frankryk laten komen.
Daar paste de onstekings nok ook niet .moest eerst op elkaar in geslepen worden.
De as aan de onstekingskant was ook te lang.
En moest ern stukje af geflexd worden.
Niks byzonders zou je zeggen.
Maar wel slecht vind ik .
Ik denk dat jy gewoon wat moet weg dremelen in t cartertje waar t wat aan loopt .
Kun je gelyk de flow naar de cilinder goed aanpakken .
Er zyn vaak wat dingen die net niet goed zyn.
Gewoon een stukje slecht vakmanschap.van de fabrikant.
Zo had ik een compleet av 7 blokje zonder koppeling en ontsteking uit frankryk laten komen.
Daar paste de onstekings nok ook niet .moest eerst op elkaar in geslepen worden.
De as aan de onstekingskant was ook te lang.
En moest ern stukje af geflexd worden.
Niks byzonders zou je zeggen.
Maar wel slecht vind ik .
Ik denk dat jy gewoon wat moet weg dremelen in t cartertje waar t wat aan loopt .
Kun je gelyk de flow naar de cilinder goed aanpakken .
Re: balen, airsal krukas past net niet in AV7 blokje ?!
Jaren geleden heeft MobyJoost als eens een artikel gepost over een krukasmodificatie.
Ik heb het even opgezocht en jawel hieronder staat het allemaal.
Je kunt natuurlijk iets speciaals bestellen op een Franse website of bij B2B, maar of het past is altijd maar de vraag.
Plug & play is ook meer uitzondering dan regel. De leverancier zegt al gauw dat het past. Maatvoering en uitvoering wijken weleens af.
De koppeling- en variateursveldslagen van Frank zijn wat dat betreft berucht....en leerzaam.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je een machinewerkplaats achter de hand hebt, want dan kan je alles passend maken.
Ik houd me zoveel mogelijk aan de originele specificaties en onderdelen. Met een volle krukas ( i.p.v. een goede originele krukas) los je vaak één probleem op, maar creëer je tegelijkertijd twee nieuwe.
Henk
Ik heb het even opgezocht en jawel hieronder staat het allemaal.
Je kunt natuurlijk iets speciaals bestellen op een Franse website of bij B2B, maar of het past is altijd maar de vraag.
Plug & play is ook meer uitzondering dan regel. De leverancier zegt al gauw dat het past. Maatvoering en uitvoering wijken weleens af.
De koppeling- en variateursveldslagen van Frank zijn wat dat betreft berucht....en leerzaam.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je een machinewerkplaats achter de hand hebt, want dan kan je alles passend maken.
Ik houd me zoveel mogelijk aan de originele specificaties en onderdelen. Met een volle krukas ( i.p.v. een goede originele krukas) los je vaak één probleem op, maar creëer je tegelijkertijd twee nieuwe.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.