AV7 naar AV10?

Ariewhr
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2019, 12:35
Woonplaats: Bakkeveen NL

AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door Ariewhr » 06 jun 2020, 14:03

Goededag,

Ik loop er al een tijdje tegenaan te hikken om mijn AV7 blokje om te bouwen naar een AV10. Dit voornamelijk omdat ik verwacht er een iets krachtiger motorblokje door te krijgen.
Nou kan ik wel gewoon wat onderdelen bestellen, en hopen dat alles 1 op 1 over te zetten is, maar ik weet het liever eerst zeker voordat ik alles bestel.

Klopt het dat ik de volgende onderdelen nieuw moet halen om van AV7 naar AV10 te gaan?

- Cilinder (ivm inlaat op carter)
- Carters
- Motorsteunen AV10 (deze zijn anders dan AV7)

Ik zou dus gewoon mijn huidige krukas, kop, ontsteking en vario kunnen gebruiken op het AV10 blok? Of zie ik dit verkeerd?
Mocht iemand dit eerder gedaan hebben dan hoor ik graag wat je bent tegengekomen, en waar ik om moet denken.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jun 2020, 19:12

Je bent een eind op weg. Je hebt ook nog nodig (op z'n minst): spruitstuk met membraan, Een uitlaat voor AV10 motor, met de juiste bevestigings beugels, een carburateur voor een AV10 motor. En waarschijnlijk mis ik nog wat, maar daar kom je vanzelf achter.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door Hans10 » 07 jun 2020, 22:33

Als je de te maken kosten op een rijtje zet zou je met een 2eh blokje toch gauw goedkoper uit zijn.

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door bessels » 08 jun 2020, 23:04

Hallo Arie.
Even over het ombouwen van een av 7 blokje naar een av 10 ?je kan veel beter je av 7 uit rusten met een air seal cilinder en een iets grotere carburateur b v 12 mm heb je minder werk en misschien het zelfde resultaat ,maar met minder kosten.
Je av 7 spullen over bouwen op een av 10 carter zal een dure geschiedenis worden,wand in een av10 zit ook een andere krukas in als in je av 7,en moet je er een cil +kop +membraam en een carburateur motorsteunen en een pasende uitlaat bij kopen,wordt wel een dure geschiedenis !
gr bessels

Pollege
Berichten: 488
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door Pollege » 09 jun 2020, 05:36

Hallo

Ik heb net onder mijn spr50 een AV10 blok gehangen met elektronische ontsteking en 15mm delorto carburator.
Hierin zit een volle krukas origineel
Trekt inderdaad veel beter op dan een AV7 blok er hangt een Sim expansie pijp onder.
Allen de elektronische beschermkap is verschrikkelijk lelijk.

Gr Polle

Ariewhr
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2019, 12:35
Woonplaats: Bakkeveen NL

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door Ariewhr » 10 jun 2020, 19:37

Allemaal bedankt voor de reacties.
bessels schreef:
08 jun 2020, 23:04
Hallo Arie.
Even over het ombouwen van een av 7 blokje naar een av 10 ?je kan veel beter je av 7 uit rusten met een air seal cilinder en een iets grotere carburateur b v 12 mm heb je minder werk en misschien het zelfde resultaat ,maar met minder kosten.
Je av 7 spullen over bouwen op een av 10 carter zal een dure geschiedenis worden,wand in een av10 zit ook een andere krukas in als in je av 7,en moet je er een cil +kop +membraam en een carburateur motorsteunen en een pasende uitlaat bij kopen,wordt wel een dure geschiedenis !
gr bessels
In de originele post ben ik vergeten te vermelden wat ik nu voor setup heb:

Airsel 70cc
16/16 dellortho carburateur
elektronische ontsteking
Originele koppeling met vario
Turbokit uitlaat (deze is wel bedoeld voor een 50cc kwam ik na montage achter)

Nu is het zo dat ik de uitlaatpoort van deze cilinder wat vernield heb door de uitlaat meerdere malen los te halen en weer vast te zetten. Misschien wel te vast..

Is het dan inderdaad nodig om een andere krukas te hebben, of kan ik de huidige gewoon gebruiken?
Verder ben ik denk ik inderdaad een heel eind op weg, zoals MobyJoost ook zegt.

Het is niet mijn bedoeling om de brommer echt gigantisch snel te krijgen. Maar als ik toch de cilinder "moet" vervangen nu de uitlaatpoort behoorlijk lekt, leek het mij wel leuk om er gelijk een AV10 blokje van te maken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 jun 2020, 21:45

Is die setup, die je nu hebt, met de verprutste cylinder (zonde!) voor AV7? Als dat zo is en je wil niet zo nodig heel snel (70cc?), ga dan voor de Airsal 50 cc 3 poort cylinder. Die gaat, zoals Polle zegt, al veel sterker, dan de AV7.

Ariewhr
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2019, 12:35
Woonplaats: Bakkeveen NL

Re: AV7 naar AV10?

Ongelezen bericht door Ariewhr » 12 jun 2020, 18:19

Oke! Ik wist niet dat dat zoveel zou verschillen met het AV7 blok. Ik dacht wel dat de AV10 iets meer power zou hebben, maar dat 50cc AV10 meer vermogen zou leveren dan 70cc AV7 had ik niet verwacht.

Dan weet ik wat ik ga doen! Allemaal bedankt voor de reacties!

Plaats reactie