Mobysport Kaptein

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Mobysport Kaptein

Ongelezen bericht door Pollege » 09 jun 2020, 05:57

Ik heb momenteel een tweede Kaptein Mobysport staan.
Wat erg opvalt is dat er op mijn eerste een cilinder op zat van een EEG en op de tweede ook.
Is dit toeval of werd er de Franse snelle cilinder eer afgegooid om de snelheid te drukken of is dit puur toeval en is de originele ooit vervangen door een EEG cilinder daar deze stuk was
Ik vind het in ieder geval toch een raar iets
Wie lost dit zoekplaatje op

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobysport Kaptein

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 jun 2020, 09:08

Pollege schreef:
09 jun 2020, 05:57
Ik heb momenteel een tweede Kaptein Mobysport staan.
Wat erg opvalt is dat er op mijn eerste een cilinder op zat van een EEG en op de tweede ook.
Is dit toeval of werd er de Franse snelle cilinder eer afgegooid om de snelheid te drukken of is dit puur toeval en is de originele ooit vervangen door een EEG cilinder daar deze stuk was
Ik vind het in ieder geval toch een raar iets
Wie lost dit zoekplaatje op

Gr Polle
Als je naar de TNO-specificaties kijkt van de poorten, dan zijn die van de S65B-cilinder niet zo spannend en lijken veel op die van de EEG.
Ietsje groter. Totaal oppervlak van de poorten van de S65B is 240 mm² en van de EEG is dat 210 mm².
De Kaptein MobySport is aanmerkelijk zwaarder.
De carburateur is slechts een 8,7mm. 10mm heb ik ook wel aangetroffen in bepaalde documenten; waarschijnlijk toch te veel geknepen in het begin.
Een sportieve brommer dus...met een standaard motortje. De SP98 schurkt daarentegen meer tegen het vélomoteur-ontwerp van de D98 aan.
Reden waarom ik in het verleden Dick Kievits en ik hebben gekozen voor de Franse SP98.
Toch is dit een bijzondere brommer, waarop mijn grote vriend Peter Langemeijer vaak reed. Peter zal ongetwijfeld e.e.a. aan deze brommer geoptimaliseerd hebben. Zo is de koelkap met afgebladderd slecht chroomwerk later vervangen.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Mobysport Kaptein

Ongelezen bericht door Pollege » 09 jun 2020, 13:50

Toch raar dat ik twee stuks heb met alle bij een ronde EEG cilinder er op als ik ze kocht.

Gr Polle

Plaats reactie