Av7 motor

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 28 jun 2020, 21:15

Ik heb een mobylette EEG die niet wil starten, degene waar ik hem van gekocht heb is een handelaar en zelfs hij wist niet wat er stuk was en heeft hem mij aangesmeerd. Ik heb al zoveel dingen geprobeerd, nieuwe pakkingen, carburateur reviseren, nieuwe boogie, timing veranderen en zelfs een nieuwe cilinderkop (gekregen van Harold, super bedankt!!!) en toch doet hij niet. Hij heeft ook bijna geen compressie en bij nadere inspectie leek alles wel prima, cilinderwand heeft geen groeven en voelt glad aan. zuigerveren zien er ook oke uit en een membraam heeft deze motor niet. Nu wou ik eens nieuwe zuigerveren en/of zuigerset kopen om te kijken of dat helpt met de compressie (ik heb de klep gepoetst (of hoe dat ook heet) met schuurmiddel), nu kwam er het volgende bij me op; op born2brom, DE site voor spulletjes staan zuigers en dergelijke, daaronder staat voor welke motor die bedoeld is. Op mijn cilinderblok staat bovenop 48 geperst, en dit getal vindt ik niet terug in de compatibele zuigers op born2brom. Welke zuiger moet ik nu hebben? En zit er nu wel de goeie in? momenteel zit er een zuiger A in, die ziet er identiek uit, kan het zijn dat iemand er maar zo een zuiger in gedouwd heeft die fout is? en wat voor zuiger moet ik nu hebben? de voornaamste vraag is eigenlijk hoe ik nu compressie moet krijgen op mijn motor!

met vriendelijke groet, Sam Withaar
Laatst gewijzigd door SamKilometerMan op 29 jun 2020, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5483
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Franky » 28 jun 2020, 21:22

Dècompressieklep kan meer verpesten aan compressie dan je zou verwachten. Hoe heb jij je dècompressieklep getest?
Even ter voorkoming van het zinloos vervangen van zuigers en zuigerveren :P

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1381
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door mobydilz » 28 jun 2020, 22:06

Uitlaat afschroeven en tijdens comprimeren luisteren of het sist uit het gaatje bovenin de
uitlaatpoort. Zo ja vinger erop en zien of het dan beter wordt. succes md

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 28 jun 2020, 22:09

Ik heb ze niet echt getest, ik heb de kleppen gemarkeerd voor het oppoetsen en ze zagen er prima zonder putjes uit. Ik heb hetzelfde probleem met allebei de cilinderkoppen, zowel voor als na het poetsen. Oh en ik heb de motor stevig ingevet met tweetaktolie om alles ff te smeren en te checken of ik ergens iets gemist had waardoor er van alles uitloopt. De motor had toen wel veel meer compressie, vermoedelijk door de olie op de zuiger en zuigerveren. Ik wil het best testen, maar hoe doe ik dat betrouwbaar?

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 28 jun 2020, 22:10

mobydilz schreef:
28 jun 2020, 22:06
Uitlaat afschroeven en tijdens comprimeren luisteren of het sist uit het gaatje bovenin de
uitlaatpoort. Zo ja vinger erop en zien of het dan beter wordt. succes md
Heb ik al gedaan, ik voel een beetje druk op mijn vinger maar na een paar keer aanlopen is het ook weer weg. Dan wordt de klep weer in zijn zitting geduwd denk ik.

Ps, ik heb getest nadat ik een paar keer de klep open heb gedaan

loe
Berichten: 2012
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 28 jun 2020, 22:49

Heb je wel een vonk.
Heb je al geprobeerd om rem reiniger in 't bougiegat te spuiten. En dan starten
De brommer moet wel zeer veel compressie verliezen om niet te starten.

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 28 jun 2020, 23:15

loe schreef:
28 jun 2020, 22:49
Heb je wel een vonk.
Heb je al geprobeerd om rem reiniger in 't bougiegat te spuiten. En dan starten
De brommer moet wel zeer veel compressie verliezen om niet te starten.
Hij heeft vonk en met een beetje remmen reiniger geeft ie een kuch of twee en valt dan weer stil. Ik heb ook een probleem met carburateur dus hij kan het waarschijnlijk wel doen als die goed zou zijn, maar ik kan hem echt heel makkelijk met de hand omgooien. Ik heb hier ook een andere mobylette staan, een super sport ofzo, en die is amper om te draaien uit de pols en die van mijn is makkie. Hij heeft wel eens gelopen en reed toen ook, maar met problemen, viel stil bij weinig toeren. Of hij verzoop juist als je wou versnellen. En vooral door het stilvallen bij lage toeren kwam mijn vermoeden überhaupt al op de cilinder.

loe
Berichten: 2012
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2020, 00:09

Je hebt een nieuwe cilinderkop dus. Laten we ervan uit gaan dat die goed is.
Als je zuiger veren op zyn zie je dat aan de zwarte aanslag onder de veren op je zuiger.
Twee plofjes met remreiniger. En dan niks meer.
Ik zou m'n carb ook goed checken. Daar mankeert nog wat aan

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3929
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 jun 2020, 01:35

Uitlaat schoongemaakt?

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 29 jun 2020, 07:02

MobyJoost schreef:
29 jun 2020, 01:35
Uitlaat schoongemaakt?
Jep, tiptop in orde, wel momenteel niet aangesloten. Hij begon tijdje geleden knal in de pijp te geven en heb hem toen losgehaald en daarna nooit meer echt teruggezet

loe
Berichten: 2012
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2020, 08:48

Een knal in de uitlaat. Is backfire.
Een slechte. Ontsteking.
En of een slechte afgestelde carburateur

brommerskieken
Berichten: 2019
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door brommerskieken » 29 jun 2020, 09:17

denk aan de ontsteking

gr harold

Hans10
Berichten: 567
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Zaandam

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Hans10 » 29 jun 2020, 09:29

Beste Sam,
Je treft het je woont in het episch centrum van Moby knowhow.
Gebruik als lokaas een fles wiskas of een frikandel xxxl speciaal :D
Overigens de ontsteking is bij onze classics een zwak punt. Zet er een HVK setje op en je wilt niet anders meer.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5483
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Franky » 29 jun 2020, 09:41

Geen compressie is anders ook niet echt goed. Echter, het zal je verbazen hoe weinig compressie je nodig hebt om een blokje te starten. Echt mooi gaat het natuurlijk niet lopen, maar het start wel. Dit blok heeft meerdere problemen ;)

PantinNL
Berichten: 2326
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 jun 2020, 10:36

Gezien de voorgaande reactie zou ik eerst eens door een kenner naar het blokje laten kijken.
Soms is de boel zo slecht dat opknappen niet loont en je beter een goed sloopblokje kunt aanschaffen.
Henk

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 29 jun 2020, 18:19

loe schreef:
29 jun 2020, 08:48
Een knal in de uitlaat. Is backfire.
Een slechte. Ontsteking.
En of een slechte afgestelde carburateur
Wat bedoel je precies met slecht afgesteld? Zoveel vrijheid heb je niet op die dingen...

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 29 jun 2020, 18:57

Hans10 schreef:
29 jun 2020, 09:29
Beste Sam,
Je treft het je woont in het episch centrum van Moby knowhow.
Gebruik als lokaas een fles wiskas of een frikandel xxxl speciaal :D
Overigens de ontsteking is bij onze classics een zwak punt. Zet er een HVK setje op en je wilt niet anders meer.
Ik dacht ook al dat het iets met de ontsteking was! Ik heb de klassieke bougie op motorblok methode doorstaan. Waar kan ik zo'n HVK setje vinden

Hans10
Berichten: 567
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Zaandam

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Hans10 » 29 jun 2020, 19:04

HVK is Henk van Kessel op het forum te vinden onder Pantin.nl stuur hem een PB

loe
Berichten: 2012
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2020, 19:06

Slecht afgesteld. Véél te rijk of te arm.
Valse lucht.
Choke blyft hangen.
Of de choke is niet aanwezig.
Genoeg dingen die fout kunnen zijn

loe
Berichten: 2012
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 29 jun 2020, 19:08

Oh. Ja. Vlotter kan lek zijn of blijft hangen of sluit niet goed af. Waardoor de boel overstroomd.

JanmobyEvert
Berichten: 1389
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 29 jun 2020, 19:12

SamKilometerMan schreef:
29 jun 2020, 18:19
loe schreef:
29 jun 2020, 08:48
Een knal in de uitlaat. Is backfire.
Een slechte. Ontsteking.
En of een slechte afgestelde carburateur
Wat bedoel je precies met slecht afgesteld? Zoveel vrijheid heb je niet op die dingen...
Onbeperkte vrijheid. Timing is traploos af te stellen.

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 29 jun 2020, 21:17

JanmobyEvert schreef:
29 jun 2020, 19:12
SamKilometerMan schreef:
29 jun 2020, 18:19
loe schreef:
29 jun 2020, 08:48
Een knal in de uitlaat. Is backfire.
Een slechte. Ontsteking.
En of een slechte afgestelde carburateur
Wat bedoel je precies met slecht afgesteld? Zoveel vrijheid heb je niet op die dingen...
Onbeperkte vrijheid. Timing is traploos af te stellen.
Ik bedoel de carburateur he, timing weet ik ook wel haha

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 29 jun 2020, 21:18

loe schreef:
29 jun 2020, 19:08
Oh. Ja. Vlotter kan lek zijn of blijft hangen of sluit niet goed af. Waardoor de boel overstroomd.
Ik heb daar een nieuwe van gekocht om het uit te sluiten, kan het zijn dat de zitting naar de gallemiezen is?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3929
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 jun 2020, 21:23

Zeker. Een nieuwe vlotter met strakke punt, kan in het oude vlotterdeksel ook slecht afdichten. Ik zou je uitlaat ook gewoon monteren. Het is, zeker bij een tweetakt, een erg belangrijk onderdeel, van het geheel.

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 29 jun 2020, 21:28

Franky schreef:
29 jun 2020, 09:41
Geen compressie is anders ook niet echt goed. Echter, het zal je verbazen hoe weinig compressie je nodig hebt om een blokje te starten. Echt mooi gaat het natuurlijk niet lopen, maar het start wel. Dit blok heeft meerdere problemen ;)
Hij heeft zeker meerdere problemen, compressie is niet oke, ontsteking is niet helemaal pluis en de carburateur is ook zeker weten niet in orde. Ik denk dat iemand voor mij aan het ding heeft lopen beunen en er maar van alles op gepleurd heeft. Mijn carb is een 12 mm 729, en ik heb om te beginnen al de verkeerde luchtfilter erop zitten en de sproeiers kloppen ook niet, ik heb de kap van een 704. De motor heeft het ook wel gedraaid, maar viel uit bij stationair, waarschijnlijk omdat hij niet genoeg compressie op kon bouwen bij lage toeren. Hij zou het moeten doen maar de carburateur is totaal niet betrouwbaar, plus de nok van de gasschuif is stuk waardoor hij vrij rond kan draaien in de behuizing. Dat zorgt er dan weer voor dat ik stationair niet af kan stellen omdat de gasschuif een oplopende rand heeft en dus van de schroef afglijdt..

Plaats reactie