Av7 motor

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 30 jun 2020, 15:46

Maar 't lykt me beter dat je naar my komt.
Ik heb hier alles zo voor 't grypen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 30 jun 2020, 16:20

Ik zie nu net dat ik je het aanbod om te helpen al eerder heb gedaan.
Maar je wilde het graag zelf doen.
Je ben nu al een jaar aan 't klooien. Zonder resultaat..
Zelf weten.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Hans10 » 30 jun 2020, 16:35

Nou Sam met 3 handen dat aanbod van Lou aanpakken. Meekijken en opletten wat de maestro tovert met je blok. Zo ben ik zelf ook in de leer.

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 30 jun 2020, 21:14

loe schreef:
30 jun 2020, 15:42
Sam. Ik zie dat jy in Stadskanaal woont. Dat is 3x struikelen van oude Pekela vandaan.
Ik wil je best 'n x helpen.
Kan nu alleen in weekend ivb met werk.
Over 2 week of zo kan ik ook door de week.
Heb jy vervoer voor jou eeg. Dan mag je langskomen.
Ik kan ook naar jou toe met wat losse spullen en gereedschap.
Erg bedankt voor het aanbod, voor nu kloot ik er liever even zelf aan verder, ik denk dat ik het wel klaar krijg bij mezelf.. Mijn originele punt was of mijn motor een zuiger van born2brom kon hebben, die ik nu heb heeft geen markeringen waar ik iets uit kan halen en hij heeft een paar flinke putten erin zitten. Hij lijkt sprekend op deze zuiger: https://winkel.born2brom.nl/product/zui ... mobylette/

Is het zo simpel, bij de modellen staat geen 42, zijn deze nummers op de site incompleet of moet je ze op een bepaalde manier lezen?

Mijn plan is als volgt: ik koop sowieso een 10 mm carburateur van
born2brom, de originele handel.

Ik moet eigenlijk een nieuwe ontstekingsset hebben, omdat die niet oke lijkt te zijn vanwege de knal in de uitlaat.

En compressie zou ik op kunnen lossen met nieuwe zuigerveren en/of een nieuwe zuiger.

Zijn er nog goeie tips om deze motor weer aan het lopen te krijgen?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Franky » 30 jun 2020, 21:20

Omtrent je zuiger. Dit kan je zien op je cilinder. Daar staat een A, B, C etc op. Dit is een codering voor de diameter van de cilinder. Hier zit een kleine variatie in. Daarom sloegen ze na productie een letter in de cilinder om aan te geven welke maat de cilinder uiteindelijk was geworden.

Het linkje van de zuiger die jij plaatst is een A zuiger van een AV7. Deze hoort op een A cilinder. Ik weet uit mijn hoofd niet meer hoe ver je hier van af kan wijken. Een te kleine zuiger kan niet heel veel kwaad naast wat compressie verlies. Een te grote zuiger vernielt echter alles.

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 30 jun 2020, 21:35

loe schreef:
30 jun 2020, 15:46
Maar 't lykt me beter dat je naar my komt.
Ik heb hier alles zo voor 't grypen.
dat is het probleem dus ook, vervoer heb ik niet echt, nou ja de brommer zelf, lekker 16 km naar je toe trappen is nou ook niet top. Het zal verder ook wel, ik probeer dingen eerst zelf op te lossen en als dat echt niet meer gaat, dan haal ik er een kenner bij.

SamKilometerMan
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 aug 2019, 10:35
Woonplaats: stadskanaal

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door SamKilometerMan » 30 jun 2020, 21:39

Franky schreef:
30 jun 2020, 21:20
Omtrent je zuiger. Dit kan je zien op je cilinder. Daar staat een A, B, C etc op. Dit is een codering voor de diameter van de cilinder. Hier zit een kleine variatie in. Daarom sloegen ze na productie een letter in de cilinder om aan te geven welke maat de cilinder uiteindelijk was geworden.

Het linkje van de zuiger die jij plaatst is een A zuiger van een AV7. Deze hoort op een A cilinder. Ik weet uit mijn hoofd niet meer hoe ver je hier van af kan wijken. Een te kleine zuiger kan niet heel veel kwaad naast wat compressie verlies. Een te grote zuiger vernielt echter alles.
in de cilinder staat een D geslagen, wat nu? is een A dan goed voor een d cilinder?

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 jun 2020, 21:44

SamKilometerMan schreef:
30 jun 2020, 21:14
loe schreef:
30 jun 2020, 15:42
Sam. Ik zie dat jy in Stadskanaal woont. Dat is 3x struikelen van oude Pekela vandaan.
Ik wil je best 'n x helpen.
Kan nu alleen in weekend ivb met werk.
Over 2 week of zo kan ik ook door de week.
Heb jy vervoer voor jou eeg. Dan mag je langskomen.
Ik kan ook naar jou toe met wat losse spullen en gereedschap.
Erg bedankt voor het aanbod, voor nu kloot ik er liever even zelf aan verder, ik denk dat ik het wel klaar krijg bij mezelf.. Mijn originele punt was of mijn motor een zuiger van born2brom kon hebben, die ik nu heb heeft geen markeringen waar ik iets uit kan halen en hij heeft een paar flinke putten erin zitten. Hij lijkt sprekend op deze zuiger: https://winkel.born2brom.nl/product/zui ... mobylette/

Is het zo simpel, bij de modellen staat geen 42, zijn deze nummers op de site incompleet of moet je ze op een bepaalde manier lezen?

Mijn plan is als volgt: ik koop sowieso een 10 mm carburateur van
born2brom, de originele handel.

Ik moet eigenlijk een nieuwe ontstekingsset hebben, omdat die niet oke lijkt te zijn vanwege de knal in de uitlaat.

En compressie zou ik op kunnen lossen met nieuwe zuigerveren en/of een nieuwe zuiger.

Zijn er nog goeie tips om deze motor weer aan het lopen te krijgen?
De knal uit de uitlaat kan duiden op een kapotte condensator.

Een andere/nieuwe zuiger moet je altijd zelf passen, ook al kloppen de letters/cijfers. En dat passen moet dan gebeuren door iemand die het klappen van de zweep kent.

Maar als ik in jou schoenen stond zou ik bij de eerste gelegenheid met Loe afspreken. Je kunt van alles vervangen en demonteren en weer monteren, maar grote kans dat je dan nog niet bent. Ook je zuiger/cilinder: bespreek het met Loe.

Succes.

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 jun 2020, 21:45

Desnoods ga je eerst alleen met het motortje naar Loe.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Franky » 30 jun 2020, 21:50

Afbeelding
Het loopt niet meteen klem zoals je ziet. De zuiger is officieel aan de kleine kant. Andere zullen even aan moeten geven hoe erg dat is.
Je kan in Frankrijk geheid wel een D zuiger kopen als je dat zou willen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door loe » 30 jun 2020, 22:38

De zuiger moet er doorheen zuchten is al es eerder opgemerkt.
Dat zuchten is een typisch geluidje. Wel herkenbaar als je het hoort.
Zoals frank zegt. De zuiger is iets te ruim voor de cilinder.
Beter te ruim dan te strak. Want dat gaat geheid vastlopen.
Geen probleem dat je het zelf wil oplossen.

Geen vervoer.geen probleem.
Ik kom zo een x een middagje langs.
Kost je niks. Een paar kopjes koffie is voldoende.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Av7 motor

Ongelezen bericht door Lolle » 30 jun 2020, 22:55

Ik zou maar snel gebruik maken van het aanbod van Loe. Je bent met meerdere zaken tegelijk aan de gang en hebt er geen benul van wat wel en niet goed is. Of je blijft omkloten.
Succes

Plaats reactie