Decompressieklep / zitting herstellen

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Decompressieklep / zitting herstellen

Ongelezen bericht door Wijnand » 19 jul 2020, 14:53

Onlangs vrijwel alle berichten over dit item gelezen in de rubriek "Lang stationair lopen". Ik kwam tot de conclusie dat daar m.i. een paar zaken
niet helemaal juist worden uitgevoerd. Ik zal proberen met zo min mogelijk tekst een zo duidelijk mogelijke beschrijving te geven van het herstellen van die klep / zitting. Normaliter is er meestal met de klepzitting niets mis mee maar als deze leksporen vertoont is inslijpen voldoende.Hoe stel je vast dat de zittingen / of klep moet worden bewerkt:
( Bij gedemonteerde kop) met een weinig schuurmiddel uit het keukenkastje met een beetje speeksel de klep inschuren.
Dat inschuren bij voorkeur NIET met een hoog toerental maar met een "schuurhoutje en een stukje kit",tussen de handpalmen, handmatig kleine draaibewegingen maken, rechtsom / linksom, daarbij het klepje steeds even van de zitting tillen zodat het slijpmiddel zich weer kan verdelen .
Na deze behandeling kijken naar het slijppatroon : licht gematteerd zonder onderbreking. Bij ernstig onvolkomen sluitvlak de procedure herhalen met fijne slijppasta ( Zipp) . Bij nog ernstiger defect kun je de klepzitting slijpen met een carborundumsteentje dat op een spanstift wordt rondgedraaid tot het sluitvlak weer zuiver vlak / rond is, Alternatief de bij bovengenoemd onderwerp genoemde verzinkboor. Vernieuwen van de klep lijkt mij dan het eenvoudigst omdat een klepzetel slijpen zonder speciale kleppenslijpmachine vrijwel onmogelijk is. Forumleden die meer info willen kunnen mij een PB sturen met telefoonnummer . Ik kan dan zo mogelijk meer info geven.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Decompressieklep / zitting herstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 19 jul 2020, 20:15

Mag ik 1 dingetje vragen niet via pb maar gewoon hier?
Bij de eerste test schrijf je dat je met een schuurhoutje en wat kit moet werken. Ik begrijp al niet hoe dat moet. Wat is een schuurhoutje en waarvoor gebruik je het kit?
Ik vraag dit omdat dit topic voor mij relevant is; ik heb een S3 met lekkende decompresseur. Bij voorbaat dank, groet, Ruud.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Decompressieklep / zitting herstellen

Ongelezen bericht door Wijnand » 20 jul 2020, 16:13

Zo'n schuurhoutje laat zich als volgt omschrijven: Denk aan het model handgreep van een ouderwetse stoffer ( van stoffer en blik). In plaats van een blik moet je je een rubberen zuignapje voorstellen. Bij normale kleppen van een viertaktmotor past het zuignapje op de nagenoeg vlakke onderkant van de klepschotel. Nu kun je de klep op de zitting tussen de handpalmen heen en weer draaien en daarbij de klep ook regelmatig van de zitting tillen en verplaatsen zodat het slijpmiddel zich kan verdelen op de te bewerken zitting / kleprand. In plaats van de zuignap , die past in de regel niet op een kleine diameter van een decompresseur, gebruik je een stukje kit ( desnoods een stukje gekauwd kauwgum ).Wanneer er een sleufje in de klepschotel aanwezig is kun je die gebruiken maar het nadeel is dat je daarmee de klep niet even regelmatig van de zitting kunt tillen. bovendien is de vormgeving van een schroevendraaier niet ideaal.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Decompressieklep / zitting herstellen

Ongelezen bericht door Wijnand » 20 jul 2020, 16:49

Ik bedacht mij zojuist dat zo'n schuurhoutje wellicht is te maken van een steel van een ( oude) verfkwast. Moet er wel een zijn die rond is.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Decompressieklep / zitting herstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 22 jul 2020, 23:08

Heel verhelderend, Wijnand, bedankt!

Plaats reactie