Decompressieklep / zitting herstellen
Geplaatst: 19 jul 2020, 14:53
Onlangs vrijwel alle berichten over dit item gelezen in de rubriek "Lang stationair lopen". Ik kwam tot de conclusie dat daar m.i. een paar zaken
niet helemaal juist worden uitgevoerd. Ik zal proberen met zo min mogelijk tekst een zo duidelijk mogelijke beschrijving te geven van het herstellen van die klep / zitting. Normaliter is er meestal met de klepzitting niets mis mee maar als deze leksporen vertoont is inslijpen voldoende.Hoe stel je vast dat de zittingen / of klep moet worden bewerkt:
( Bij gedemonteerde kop) met een weinig schuurmiddel uit het keukenkastje met een beetje speeksel de klep inschuren.
Dat inschuren bij voorkeur NIET met een hoog toerental maar met een "schuurhoutje en een stukje kit",tussen de handpalmen, handmatig kleine draaibewegingen maken, rechtsom / linksom, daarbij het klepje steeds even van de zitting tillen zodat het slijpmiddel zich weer kan verdelen .
Na deze behandeling kijken naar het slijppatroon : licht gematteerd zonder onderbreking. Bij ernstig onvolkomen sluitvlak de procedure herhalen met fijne slijppasta ( Zipp) . Bij nog ernstiger defect kun je de klepzitting slijpen met een carborundumsteentje dat op een spanstift wordt rondgedraaid tot het sluitvlak weer zuiver vlak / rond is, Alternatief de bij bovengenoemd onderwerp genoemde verzinkboor. Vernieuwen van de klep lijkt mij dan het eenvoudigst omdat een klepzetel slijpen zonder speciale kleppenslijpmachine vrijwel onmogelijk is. Forumleden die meer info willen kunnen mij een PB sturen met telefoonnummer . Ik kan dan zo mogelijk meer info geven.
niet helemaal juist worden uitgevoerd. Ik zal proberen met zo min mogelijk tekst een zo duidelijk mogelijke beschrijving te geven van het herstellen van die klep / zitting. Normaliter is er meestal met de klepzitting niets mis mee maar als deze leksporen vertoont is inslijpen voldoende.Hoe stel je vast dat de zittingen / of klep moet worden bewerkt:
( Bij gedemonteerde kop) met een weinig schuurmiddel uit het keukenkastje met een beetje speeksel de klep inschuren.
Dat inschuren bij voorkeur NIET met een hoog toerental maar met een "schuurhoutje en een stukje kit",tussen de handpalmen, handmatig kleine draaibewegingen maken, rechtsom / linksom, daarbij het klepje steeds even van de zitting tillen zodat het slijpmiddel zich weer kan verdelen .
Na deze behandeling kijken naar het slijppatroon : licht gematteerd zonder onderbreking. Bij ernstig onvolkomen sluitvlak de procedure herhalen met fijne slijppasta ( Zipp) . Bij nog ernstiger defect kun je de klepzitting slijpen met een carborundumsteentje dat op een spanstift wordt rondgedraaid tot het sluitvlak weer zuiver vlak / rond is, Alternatief de bij bovengenoemd onderwerp genoemde verzinkboor. Vernieuwen van de klep lijkt mij dan het eenvoudigst omdat een klepzetel slijpen zonder speciale kleppenslijpmachine vrijwel onmogelijk is. Forumleden die meer info willen kunnen mij een PB sturen met telefoonnummer . Ik kan dan zo mogelijk meer info geven.