Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 11 okt 2011, 17:02

Best mensen,

Ik wil de naaf van mijn voorwiel vervangen. Dit omdat mijn lagering naar de haaie is, en ik liever niet meer het oude type lagering wil gebruiken. Dit zijn van die samengestelde lagers, of hoe je het ook noemt. Om hoor en dol van te worden die dingen. Dus tijd voor wat moderne lagers.

Dit is de bromfiets (Av50s)
Geen foto

Dit is mijn voorwiel
Geen foto

Nou heb ik van Henk een mooie nieuwe naaf gekocht met moderne lagering (joepie!). Een extra iets is dat de nieuwe naaf ook een fors stukkie groter is. Een beetje extra remkracht kan nooit kwaad.
Geen foto

Zoals te verwachten is, laat deze grote naaf zichzelf niet zonder slag of stoot plaatsen. Hij is immers een stuk groter. Zie hier het probleem.
Geen foto

Mijn snelheidsmeter zit in de weg. Zonder snelheidsmeter past hij makkelijk. Met mijn huidige snelheidsmeter lukt het nooit. Hier wat gegevens.
Afstand van naaf tot poot voorvork: 16.5mm
Daarvan ben je 8mm kwijt aan ruimte omdat je 8mm van de voorvork af moet zitten wil je een snelheidsmeter kunnen monteren. Anders komt hij tegen uitstekende delen aan van de voorvork.
Dan hou je dus 8.5mm over. Helaas is mijn snelheidsmeter 13mm dik.
Geen foto

Dus, bestaat er een snelheidsmeter die 8mm dik is en de juiste tandwiel overbrenging heeft? Ik rij met een 17 inch band.

Bij voorbaat dank,

Frank
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2011, 19:35

Beste Franky,
Normaal gesproken vallen de moeren/ringen van de as in de kamer van de snelheidsmeter.
Daarmee kun je breedte winnen. Bij heeft geen enkele teller 13mm nodig. Verder kan de moer aan de linkse kant wel wat dunner.
Mocht het allemaal niet lukken, dan kun je nog overgaan op een moderne elektronische teller; deze is ook nog nauwkeuriger.
Teruggeven van de nieuwe naaf kan ook nog, want deze behoudt zijn waarde beter dan de Euro vermoed ik.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 11 okt 2011, 19:39

In mijn metingen meet ik niet naar de moeren van de naaf toe, maar naar de naaf zelf. Die moeren zijn niet interessant omdat die geen vaste waarden hebben (je kan er zo een stuk af draaien met de draaibank).
Dus heeft mijn kilometer teller wel degelijk 13mm nodig :)
Zijn ze kleiner te krijg?

Welke moer aan de linkse kant bedoel je? aan de remkant lukt dat niet zonder het nokje van de rem aan te passen.
Aan de kant van de kilometerteller kan dat inderdaad wel. In mijn berekeningen ga ik natuurlijk uit van idieale moer diktes.
Die zitten er nu niet op ;) Dus kloppen de foto's natuurlijk niet helemaal :) Maar daarom meet ik dingen op ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 12 okt 2011, 18:14

Weer even verder gaand op die snelheidsmeter.
Ik ken enkel mijn eigen mobylette. Zijn die snelheidsmeters gestandaardiseerd?
Zouden snelheidsmeters van andere merken nog kunnen passen?

Ik vind de naaf wel erg mooi. Dus ik wil wel wat moeite doen om hem te kunnen monteren :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 13 okt 2011, 12:23

Zo, ik blijf maar posten in mijn eigen topic hè :lol:
Ik hoop dat er nog steeds mensen zijn die dit lezen en dat ze iets melden als ze daadwerkelijk iets te melden hebben.

Maar ik heb een idee! :D
Als je kijkt naar de foto die ik geplaatst hebt hierboven, dan zie je dat de naaf absoluut niet in het midden van de as staat. Om precies te zijn, 16.5 mm aan de ene kant en aan de andere kant 27mm (gemeten van voorvorkpoot tot schijf waar de spaken in komen). Hij staat dus echt behoorlijk uit het midden. Nou zou ik een andere snelheidsmeter kunnen kopen en dan past het allemaal. Maar dan nog staat de naaf uit het midden. Dus tijd voor een nieuwe oplossing!

Ik wil een stuk van de remkant af gaan frezen. Maarliefst 5mm. Dan zouden de afmetingen als volgt worden. 22mm aan de ene kant en 21.5 aan de andere kant. Dus staat de naaf ineens perfect in het midden!. En mijn normale snelheidsmeter kan geplaatst worden want die had met alles erop en eraan in totaal 21mm nodig! :D Joepie!

Nou kan ik uitstekend dingen opmeten. En theoretisch ben ik voor mijn leeftijd ook een behoorlijk zwaargewicht. Ik mis echter praktijk ervaring. Dus daarover vraag ik jullie advies.

Aan dit deel ga ik frezen
Afbeelding

Ik ga dit volgens het volgende stappenplan doen:
1. Zoveel mogelijk onderdelen verwijderen van het bovenstaande onderdeel
2. Het onderdeel flink verhitten in de vlam. Ik wil namelijk het pinnetje eruit hebben. Deze is magnetisch (waarschijnlijk staal) en de rem zelf is niet magnetisch (waarschijnlijk aluminium). Vanwege het uitzettingsverschil tussen staal en aluminium zal het pinnetje er bijna uit zichzelf uit moeten vallen.
3. Pinnetje verwijderen
4. Alles af laten koelen
5. Het gat waarin het pinnetje zit door en door boren (is nog niet gebeurd)
6. 5mm van de rem af frezen
7. Kijken of pinnetje er nog in wil of dat het gat te groot is geworden door het opboren
8. Indien nodig nieuw pinnetje draaien op draaibank en doormiddel van een krimppassing weer monteren.

Slim idee?

Edit:
Uiteraard ga ik nog even kijken of alles gaat passen voordat ik de frees er op los laat.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 okt 2011, 22:08

Franky, ik zou nooit over mezelf zeggen dat ik een zwaargewicht in wat dan ook (behalve lichamelijk, dan; er mogen wel wat kilo's vanaf :lol: ).Klinkt best wat arrogant.
Ik vraag me ook af, of je de voorvork niet erg hebt moeten uitbuigen, om de naaf er in te krijgen? Als dat zo is, zou je er niet mee moeten gaan rijden, zelfs al paste je telleropnemer wel. En de aanpassing, die je voorstelt, veranderd, mijns inziens, niets aan de afstanden aan de andere kant van de naaf, waar de telleropnemer zit.
Ik zou het wel doen, als je de naaf daadwerkelijk wilt gebruiken, om je voorvork te behouden.
Is het overigens de naaf van een AV92? Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 13 okt 2011, 22:50

Beste Joost/Franky,
Het is geen naaf van een AV92, die zijn smaller en daardoor mogelijk beter geschikt voor Franky. Waarschijnlijk is zijn naaf van een AV88/89.
Ik zou trouwens er niet aan gaan frezen, want dan zou theoretisch de pen onvoldoende ondersteund kunnen worden en bij grote remkrachten kunnen uitbreken.
De teruggavegarantie vervalt uiteraard als er aan de remtrommel gefreesd wordt. Ik zou het bij aangepaste moeren zoeken of een ander type teller.
Als de naaf niet precies in het midden staat kun je als alternatief ook de velg iets uit het midden spaken. Ik heb dat zelf ooit per ongeluk gedaan en 3mm uit het midden gespaakt
bij een symmetrisch wiel.

Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 okt 2011, 09:27

Hoewel ik niet het meest technisch ben, zou ik even doorzoeken voor een echt passende naaf / wiel. Klooien kan soms een oplossing zijn, maar meestal verdient goed=goed de voorkeur . Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 14 okt 2011, 17:39

MobyJoost schreef:Franky, ik zou nooit over mezelf zeggen dat ik een zwaargewicht in wat dan ook (behalve lichamelijk, dan; er mogen wel wat kilo's vanaf :lol: ).Klinkt best wat arrogant.
Ik vraag me ook af, of je de voorvork niet erg hebt moeten uitbuigen, om de naaf er in te krijgen? Als dat zo is, zou je er niet mee moeten gaan rijden, zelfs al paste je telleropnemer wel. En de aanpassing, die je voorstelt, veranderd, mijns inziens, niets aan de afstanden aan de andere kant van de naaf, waar de telleropnemer zit.
Ik zou het wel doen, als je de naaf daadwerkelijk wilt gebruiken, om je voorvork te behouden.
Is het overigens de naaf van een AV92? Groet, Joost.
Ach, die opmerking heb ik ook niet zelf bedacht. Dat is mij al meerdere malen verteld. Ik kan ook nog gaan strooien met afstudeer cijfers, maar dat draagt eigenlijk ook niets bij.

Die voorvork buig ik juist helemaal niet! Dat zou namelijk heel fout zijn zoals je zelf al aangeeft. Dit zou met die aanpassing van mij een perfect fit moeten worden :) En die aanpassing verandert juist veel. Dat nokje bepaald op het moment de afstand van de voorvork naar de naaf. Niet het deel op de as! Daar zit slecht een opvulbus die er voor zorgt dat alle kracht niet via dat pinnetje naar de voorvork gaan. Dat zou ook heel fout zijn als dat pinnetje alles moet doen. Dat pinnetje brengt slechts remkracht over. Niet meer, niet minder. Ik frees dus een stuk van de rem af, en ik pas de afstandbus aan, en dan heb je 5mm winst :)
Harrie schreef:Beste Joost/Franky,
Het is geen naaf van een AV92, die zijn smaller en daardoor mogelijk beter geschikt voor Franky. Waarschijnlijk is zijn naaf van een AV88/89.
Ik zou trouwens er niet aan gaan frezen, want dan zou theoretisch de pen onvoldoende ondersteund kunnen worden en bij grote remkrachten kunnen uitbreken.
De teruggavegarantie vervalt uiteraard als er aan de remtrommel gefreesd wordt. Ik zou het bij aangepaste moeren zoeken of een ander type teller.
Als de naaf niet precies in het midden staat kun je als alternatief ook de velg iets uit het midden spaken. Ik heb dat zelf ooit per ongeluk gedaan en 3mm uit het midden gespaakt
bij een symmetrisch wiel.

Groet,
Harrie
De pen is op het moment niet door en door gemonteerd. Om er voor te zorgen dat de pen wel voldoende ondersteund wordt boor ik het gat wel door en door. Uiteraard met behoud van de passing. Ik weet niet hoe diep die pen er nu in zit, maar indien hij bijvoorbeeld 5mm van de bodem zit, zal mijn aanpassing niks kwaads doen. In tegen deel zelfs. Het wordt er zelfs sterker van! De trommel komt namelijk dichter bij de voorvork te staan :) Dan komt er minder koppel tijdens remmen op het hele pinnetjes gedeelte :) En dan bedoel ik niet het koppel van het remmen (die blijft hetzelfde) maar het koppel dat het koppel weer veroorzaakt (volg je hem nog? :P)

Dat de teruggave garantie vervalt spreekt voor zich ;)

Nou noem je aangepast moeren. Maar dat doet dus niks. De afstand van de naaf wordt bepaald vanuit de verdikking bij dat pinnetje tot de dikke snelheidsmeter. Dat is de afstand die kleiner moet om het passend te krijgen. Dus kan je kiezen, bij het pinnetje een stuk eraf, of bij de snelheidsmeter een stuk eraf. Bij het pinnetje de zaak aanpassen is in mijn ogen nog steeds de beste oplossing :) Van een snelheidsmeter kan je niks afhalen :lol:
GROENEKAN schreef:Hoewel ik niet het meest technisch ben, zou ik even doorzoeken voor een echt passende naaf / wiel. Klooien kan soms een oplossing zijn, maar meestal verdient goed=goed de voorkeur . Gr. Joop
Wat ik van plan ben is geen klooien hè. Dit is op verantwoorde wijze een aanpassing doorvoeren :) Ik vind de naaf gewoon erg mooi en wil hem graag monteren. Dat zal niet zonder aanpassing gaan :) Als alles goed gaat (die passing waar het pinnetje in zit is het lastigste) dan heb ik een uitstekende nieuwe naaf die nog heel veel jaren mee zal gaan :D

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 okt 2011, 19:09

Beste Franky,

Diverse mensen zijn sceptisch over een naaf-aanpassing. Alleen maar in jouw belang. En als jij graag die uitdaging van het pas maken aangaat, moet je het zeker doen. Als je maar in je achterhoofd houdt dat je een andere naaf moet aanschaffen als e.e.a. niet naar wens verloopt.

Ik zou liever de niet passende naaf teruggeven en even zoeken naar een passende naaf. Maar vrijheid - blijheid.

Ik hoop dat je straks een foto plaatst met een geslaagde klus !!

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 14 okt 2011, 19:34

Men is sceptisch over de oplossing omdat ze hem nog niet helemaal snapte :)
Ik heb dat hier boven toegelicht :) En ze zullen het denk ik nu wel begrijpen ;)
Ik heb de punten die ze noemde grotendeels weerlegt met toelichting :)
Zoals ik al zei, het wordt waarschijnlijk zelfs sterker dan het origineel! Niet dat dat nodig was, maar veilig is het dan sowieso. :D

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Donnie » 15 okt 2011, 04:33

Beste Franky,

Je gaat er vanuit dat het pinnetje een rond stukje metaal is dat met een geboorde passing vastzit.
Ik denk dat het alu is gegoten om het pinnetje en in het alu een andere grotere vorm heeft, want er komt een grote kracht op het pinnetje te staan bij het remmen.
Je kan het proberen, je enige risico is dat je een nieuwe remankerplaat op de kop moet tikken.

Mazzel Peter

PS
De simpelste oplossing is je zeer onnauwkeurige mechanische km-teller te vervangen door een veel nauwkeuriger fiets-computertje.
Je bent dan klaar voor een paar euro en wat vulringen.
Theoretisch win je zelfs vermogen/snelheid, want al dat draaien van de gever, kabel en teller kost vermogen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 15 okt 2011, 10:17

Dat zou goed kunnen Donnie! Dat het aluminium er omheen gegoten is. Dat zou ook verklaren waarom dat gat waarin het pennetje zit niet door en door geboord is. Ik vond dit al zo vreemd. Dan zal het pinnetje ook niet makkelijk los gaan komen.... Hmm lastig. Dat pinnetje is duidelijk de grootste uitdaging :) Dank je voor de info! Dit verklaart weer een hoop :D

Ik zal het pinnetje er wel eens uithalen, dan zie ik wel hoe ik het op ga lossen :) Als het pinnetje erin gegoten is, kan het zelfs zo zijn dat het pinnetje helemaal niet meer los kan! We zullen zien :)

Ik heb op zich nog een andere oplossing voor dat pinnetje in gedachten. Dus hoe je hem weer opnieuw kan monteren. Dan komt er van achter een schroefje in om het pinnetje op zijn plek te houden. Moet ik wel even een nieuw pinnetje kopen uiteraard :) Maar dit is omslachtig. Maar leuk als plan B.

Er zit al een fietscomputer op ;)
Maar ik vind het ook wel leuk als de originele teller ook nog werkt :) Want die doet het verder perfect! (los van de afwijking die die dingen nou eenmaal hebben. Al valt dat wel mee hoor ;) ). Die vermogenswinst gaat btw nergens over :lol: Dat zal je echt niet merken ;) Maar het is natuurlijk wel waar dat er vermogen in gaat ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 17 okt 2011, 17:39

Zo, voor iedereen die dacht het niet ging passen.
Het past! :D Het is niet echt te zien op de foto, maar ik heb 1mm speling aan beiden kanten :| Gelukkig is dat 1mm tussen de poot en een vast deel van het voorwiel. Niet iets dat rond draait. :)
Dus het is super krap. Maar het moet kunnen :)
Uiteraard heb ik nog niets aangepast. Daarom zit de rem nog niet goed gemonteerd. Daar moet eerst 5mm vanaf :) Anders past het nooit.
Afbeelding

Ik ben al bezig geweest het pennetje te demonteren. Dat gaat lukken! Ik heb hem al 0.5mm eruit gekregen. Het probleem is dat je het onderdeel echt enorm warm moet stoken! Mijn houten blokken die ik gebruik als ik het pinnetje eruit trek, gaan in rook op! Ik moet nog een betere opstelling bedenken....... En een gastankje erbij kopen :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 okt 2011, 18:03

Mooi dat het gaat lukken Franky.

We horen en zien wel de eindsituatie.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 21 dec 2011, 16:55

Het is al even rustig in dit topic. En dat komt omdat er iets fout is gegaan :( Het pinnetje wat ik eruit probeerde te trekken bevat inderdaad een verdikking waarover het aluminium heen is gegoten. Door het wringen en de temperatuur verschillen zit het aluminium onderdeel nu vol met scheuren. Die kan ik dus weg gooien. :? (dom dom dommerst dommig .... en weer wat geleerd :P :P )
Plan mislukt.

Na een lange tijd niks eraan gedaan te hebben, pak ik het nu weer op. Via verscheidene contacten heb ik kunnen regelen dat mijn kapotte onderdeel opnieuw gemaakt gaat worden, via mijn specificaties 8-) Dus ik laat hem netjes op maat maken :D

Het originele onderdeel is een gegoten aluminium onderdeel. Daar kan ik niet aan gaan beginnen. Mijn onderdeel zal bestaan uit draaidelen die in elkaar gelast gaan worden. Het moet er als volgt uitzien (kleuren zijn ter illustratie)
Geen foto

Nou zijn er twee dingen waarover ik nog twijfel.

1. Materiaal keuze
Mijn onderdeel is iets minder stevig dan het origineel qua vorm. Ik zit vast aan draaidelen. Om de stijfheid van het onderdeel toch in orde te laten zijn is het logisch om niet voor aluminium te kiezen. Mede omdat een drama is om te lassen. Ik kies voor het moment nog voor RVS (ik weet nog niet welke soort). Dit vanwege de sterkte en corrosie vastheid. Het grote nadeel van RVS is kromtrekken bij het lassen. Hoewel gecertificeerde lassers mijn onderdeel in elkaar gaan lassen, ben ik er toch niet helemaal gerust op.

2. Hoe de onderdelen aan elkaar lassen
Er zijn twee manieren om de onderdelen er aan te lassen.

Oplossing A
De pin vast lassen aan de achterkant. Het gat zal een passing bevatten. Dit is makkelijk met lassen, maar mogelijk minder sterk dan oplossing B.
Geen foto

Oplossing B
De pin aan de "voorzijde" rondom lassen. Dit is voor de op de afbeelding weergegeven "insert" sowieso noodzakelijk. Voor de andere twee insert zou het kunnen. Maar ik weet niet wat beter is.
Geen foto
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 25 mar 2012, 20:09

Toch tijd om weer eens wat in dit topic te posten.
Ik zal weer eens beroep op jullie kennis moeten doen ;)

Het bovenstaande idee gaat hem heel waarschijnlijk niet worden. Dit om kostentechnische redenen. Zelfs via bevriende mogendheden is de laagste prijs die ik gehoord heb €350,- :shock: :shock: Dat doen we dus even niet.
Een vriend van me wou nog wel proberen een van zijn hoofdleveranciers voor het blok te zetten en hem voor bijna niets dit ding laten produceren. Maar of dat nou gaat lukken :roll:

Anyway, ik zoek een alternatief. Want ik wil dit toch proberen die grotere trommel erop te zetten. Het idee is om het onderdeel dat ik vernield heb, weer te bemachtigen en daar die 5mm vanaf frezen, daarna het pinnetje uit te boren en een nieuwe pin monteren.
Geen foto

Deze oplossing kent twee problemen.
1. Ik moet het onderdeel dat ik vernield heb weer zien te bemachtigen. Is dit een zeldzaam onderdeel? Heeft iemand dat nog?
2. Dat nieuwe pinnetje monteren. Hoe moet je dan gaan doen. Ik kan alleen maar bedenken om hem erin te lijmen. Ik vind dat een akelig idee. Een krimppassing vind ik eigenlijk ook een eng idee. Het is en blijft een rem. Dat kan warm worden......
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 25 mar 2012, 22:14

Franky,
Gaatje boren, draad tappen en pen erin draaien
Schroefdraad + loctite?
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 26 mar 2012, 16:47

Hmm. Ik had ook al zitten denken aan tappen ja.
Alleen wat mij dwars zat, is het volgende.

Je kan het pinnetje eruit boren met ongeveer dezelfde diameter boor. Alleen dan blijft er dus ergens een randje staan. Daar valt niet in te tappen.
Een kleinere boor gebruiken levert een te dun pinnetje op. Durf ik niet.
Een grotere boor minder vlees. Is ook een beetje dubieus....

Ik vind verder wel het beste idee tot nu toe. Misschien dat ik het eerst ga uitproberen op mijn kapotte onderdeel om eens te zien hoe het bevalt :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 16 mei 2012, 19:46

Zo, een update na twee dagen hard werk!
Ik heb besloten het onderdeel zelf maar te gaan maken. Gewoon uit een blok aluminium.
Dus tijd voor wat serieus gereedschap!
Afbeelding

Hier heb ik het grootste deel van de binnenkant al af. De binnenkant loopt schuin af. Dit is niet te zien in de foto. Dit was een draak om te maken op de draaibank! Je komt er nauwelijks in met de beitel. En dan moet je ook nog afdraaien onder een hoek van 14 graden. Gekkenwerk! Maar de aanhouder overwint.
Afbeelding

Een tijdje daarna was mijn werk op de draaibank klaar. Dus tijd om een afsteekbeiteltje te pakken. Bleek die stuk te zijn! Wat een drama :x Toen kwam het voorstel om de rest van het blok maar af te zagen met de hand. Na 30 seconden zagen besloot ik al dat ik dat echt niet ging doen! Door zo'n dik blok aluminium is niet heen te zagen met de hand. Dus toen moest ik tot overmaat van ramp mijn werkstuk andersom in klemmen (gelukkig paste hij nu wel in de drieklauw) en al het overbodig materiaal eraf draaien! Dit leverde ook weer een onverwacht probleem op. Namelijk de hitte die in het onderdeel terecht kwam door het overvloedig veel verspanen. Ik heb mijn tempo aan moeten passen. De temperatuur is nooit ver over de 100 graden geweest.

Maar de aanhouder overwint. Na 4 uur achter de draaibank was dit het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet is het nog lang geen remankerplaat. Er moeten nog gaten in. En die zijn lastig. Er zijn twee gaten die met een nauwkeurigheid van +/- 0.5mm geboord moeten worden. Ik heb de gaten gecenterd met de frees, en daarna met de kolomboor opgeboord. Vol trots kan ik melden dat het ene gat +0.2mm afwijkt, en het andere gat -0.1mm! Het boren van deze gaten inclusief nauwkeurigheidstesten koste me 2 uur!!! :shock:

Maar met gaten erop is het nog steeds geen remankerplaat. Al het overbodig materiaal moet ook nog weg gefreesd worden.
Afbeelding
Afbeelding

En toen was het grote werk klaar!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was dus 9 uur werk :shock:
En er moeten nog heel wat uren schuren en vijl werk in om hem echt toonbaar te maken.
Maar het is wel gaaf om te doen :mrgreen:

Er moet nog 1 onderdeel gemaakt worden. Maar dit is bij lange na niet zo gestoord als dit. Dus daar komen geen foto's van :mrgreen:

Btw, mijn hoeveelheid uren draai en freesbank ervaring was tot 2 dagen geleden op 1 hand te tellen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mei 2012, 22:06

Gaaf stuk werk Franky!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 16 mei 2012, 22:24

Beste Franky,
Dit soort werk is inderdaad tijdrovend en onbetaalbaar.
FF draaien zeggen ze dan. . . . en een paar gaatjes boren.
Het geeft natuurlijk wel een geweldige kick als het klaar is. Leuk dat je ons mee laat genieten van jouw project.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 17 mei 2012, 16:07

Het is inderdaad onbetaalbaar. €375,- was de laagste prijs voor mijn vorige ontwerpje. Die toch minder tijdrovend zou moeten zijn. Gelukkig ben ik voor mezelf gratis :lol:
Ik heb op een moment overwogen om een beroep op jou te doen en je draaibank :mrgreen: Uit fatsoen toen niet gevraagd. Ondertussen weet ik dat het helemaal terecht is dat ik jou hier niet mee heb opgezadeld. Ik heb me gruwelijk vergist in de hoeveelheid werk.... Zoals je zegt, even wat gaatjes boren. Even...

Ik heb zonet de trommelrem geprobeerd te monteren op de bromfiets. En het is nog erger dan ik dacht. Het past nog steeds niet! Ik moet nog even 1mm van de remankerplaat af halen (die is gewoon groter geworden dan op tekening stond. Oeps foutje). Daarnaast moet er ook nog 2mm van de afstandbus af die tussen de trommelrem en snelheidsmeter zit. En dan zou het misschien zonder vijlen moeten passen. Ik maak het mezelf weer eens niet makkelijk :lol:

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door victor_m21 » 17 mei 2012, 21:29

Petje af Franky!!!

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 mei 2012, 21:53

Super! 8-)

Plaats reactie