Pagina 1 van 1

Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 17:23
door loe
Ik ben weer wat aan 't uitvinden geweest. In myn zoektocht naar meer vermogen en beter ry gedrag.
Heb ik het volgende uitgevogeld.
Geïnspireerd door expansie uitlaten en de werking hiervan, wilde ik dat ook wel.
Maar dan niet zo 'n lelyke knetterpot.
Ik heb een dus eindconus gemaakt.
totaal niet gehinderd door reken formules, maar gewoon wat ik kon plaatsen in het kleine loze stukje tussen demperschot en de tennisbal ben ik aan de slag gegaan.
Ik heb uiteraard wel allerlei pdf jes gelezen over het hoe of wat,Voordat ik begon. Ik was 't meest geïnteresseerd door de geluidsgolven die al terugkerend via de uitlaatpoort de cilinder vullen. Dat wil ik ook.
Ik had de conus eerst zo gemaakt dat hy als eindstuk op de uitlaat zat.
Dit eenmaal gemonteerd keerde ik na 100 meter huiswaarts omdat het een vreselyk hels kabaal produceerde. Er zat geen stinger of eind demper op niks.
Daarna heb ik de conus wat ingekort zodat hy presies in het loze stuk tussen het schot in de pijp en de tennisbal paste. Er moesten nog 3 gaten aan 't eind van de conus anders was het zaakje gas dicht.
Het resultaat mag er wezen. Het motortje reageerd veel beter op de gashendel.
Is feller in optrekken. En ook in het middengebied goede gas reactie.
Er is gewoon minder gas geven nodig.
Of het nou komt omdat er toch een soort van geluidspuls inwendig is, of omdat de conus alle gassen naar het midden geleiden. En niet in alle loze dode hoeken naast en rond de tennisbal. Wie zal 't zeggen.
Ik zeg experiment geslaagd.

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 17:29
door loe
IMG_20200806_165718_compress55.jpg

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 17:29
door loe
IMG_20200806_165724_compress23.jpg

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 17:30
door loe
IMG_20200806_165756_compress0.jpg

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 17:31
door loe
IMG_20200806_165900_compress69.jpg

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 17:39
door mobydilz
Is dat de uitlaat van een AV 51 die een trompet met buis aan elkaar heeft, afgesloten door
een bol kontje?
Destijds ben ik nooit aan zulk spul toegekomen want dat werd nog gewoon verkocht.
Meetbaar verschil in topsnelheid? gr md

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 06 aug 2020, 18:59
door loe
Dit Is de normale banaan van av 50.
Met alleen een tweedelige tennisbal demper.
Top snelheid is niet omhoog gegaan.
Dat was ook myn doel niet per se nodig.
Het heeft vooral invloed by de lagere toeren en de midrange en daar ben ik heel erg bly mee. . Als de top hoger moet zal er in principe een langwerpigere conus gebruikt moeten worden.
Met rekenformules kunje de bandbreedte bepalen.
Hier is by my geen sprake van geweest.
Just experimenting for fun and learning.

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 11 aug 2020, 21:29
door Kees61
Ik denk eerder dat je meer tegendruk hebt gecreëerd, waardoor er op de lage toeren minder vers of geen mengsel meer in de uitlaat terecht komt en dus resulteert in een betere cilinder vulling. Dit effect is hetzelfde als een langere bocht bij brommers met een knalpijp. De huidige uitlaten hebben een lange inwendige bocht met ook een lange dunne demperpijp. Werkt prima op de lage toeren en zuinig in brandstof gebruik. Wel kan die op hoge toeren eerder inhouden.

groetjes,
-=Kees=-

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 11 aug 2020, 21:37
door loe
Zal niet meer tegendruk zyn.
De drie gaatjes in de conus zyn gecombineerd groter dan de grootste diameter van het binnenste demper pypje.
Wat 12 mm is.
Het buitenste demper pypje heb ik van 8 naar 10.5 vergroot..zou eigenlyk minimaal 11 mm moeten zyn volgens Jennings.
Gaatjes in conus zyn 3x 8 mm.
Ik heb de pypjes ook ingekort voor betere afvoer van uitlaatgassen

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 10:37
door ruudk
Hoi Loe, ik denk dat je toch ietwat meer tegendruk hebt, je dwingt met dat extra schotje de lucht toch om in een bepaalde richting te gaan, terwijl de lucht zonder jouw extra schotje vrij kon bewegen op die plek. Alhoewel de conus de lucht wel heel mooi naar jouw gaatjes toeleidt, zeg maar als een trechter.
Hoe is het geluid nu? Ik zou na een aantal tientallen kilometers rijden ook de bougie eens bekijken om te zien of deze nog schoon is. Er komen misschien wat meer rookgassen terug in de cilinder. Misschien ook niet, ik weet het niet maar ben benieuwd.

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 11:02
door loe
Geluid is nagenoeg hetzelfde gebleven.
Bougie kleur iets donkerder misschien.
Zou op ryker verbranding duiden.
Omdat de conus toch geluidspulsen terug geeft en daardoor onverbrande benzine terug dwingt. Het principe van een expansie uitlaat.
Met meer tegendruk zou de bougie warmer worden. En lichter van kleur.
Ik heb juist minder tegendruk gekeerd door vergroting diameter en kortere uitlaat pypjes.
Uitlaatgas word zo sneller afgevoerd.
De tennisbal is goed ontworpen voor herrie dempen.
Maar voor de flow mega slecht.
De tennisbal is het tegenovergestelde van de conus,Inwendig in de uitlaat gezien.
Met dode ruimte aan de zijkant van de bal.
Daar gaan de gassen nooit wegkomen.
Ik heb heel eventjes alleen met de conus gereden. Zonder tennisbal demper.
Dat ging veelbelovend goed. Maar onmogelyk voor de buurt, en my zelf.
Een oorverdovend lawaai.
Ik moet nog proberen hoe de moby met een kleinere sproeier reageerd.
Nu ff geen zin in veels te warm om te prutsen.

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 13:01
door JanmobyEvert
Leuke hobby zonder twijfel.

Ik heb een jaar of 10 geprobeerd meer vermogen uit een tractor te halen. Telkens met stapjes tegelijk. En een steeds sterkere maar onbetrouwbare motor als resultaat.

Om echt het effect te meten zul je toch echt je brommer op de dyno moeten zetten. Zijn die dingen niet ergens te koop voor weinig dan heb ik wel interesse 😀

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 13:21
door loe
Een dyno is heel duur

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 13:35
door loe
Ik heb wel een ruwe beschryving om de conus te maken.
Een circle ter grootte van een cd Op een stuk papier over trekken.
De circel in 4ren delen.
En een kwart weg knippen. Er moet nog iets meer af dat bepaal je door de conus te maken. Ongeveer een cm overlap is genoeg om vast te solderen.
Het puntje verwijderen voor de draadeind.
De papieren mal overtrekken op 'n stuk blik.
En dan lekker buigen. Tot de conus mooi is.
Elke x checken of 't goed past. eventueel wat van de boven ov onderkant weghalen.
Als 't vast gesoldeerd is boor je 3 gaten onder aan de punt.
Zoiets dus. Een beetje knutselaar snapt 't wel.

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 13:39
door loe
Ik heb de inwendige gaten in het binnen shot naar 12 mm opgeboord /vyld.
Het stuk pyp aan de buitenkant tennisbal heb ik helemaal weggehaald.

Re: Uitlaat modificatie

Geplaatst: 12 aug 2020, 13:46
door loe
IMG_20200812_134355.jpg
Dit stukje uitstekend pyp is weggehaald.