Freewheel smeren

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door wimv8 » 23 sep 2020, 20:35

paulmz schreef:
23 sep 2020, 19:49
Ik denk dat er nog spul(fietsen) uit de jaren 60 en mogelijk nog eerder gewoon nog rond rijden met het eerste freewheel, waar na 1e montage nooit meer iets aan gesmeerd is.

Paul
Klopt,
maar die bewegen ook bijna niet omdat je constant trapt/fietst.
Bij een brommer is ie constant aan het free wheelen.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door Franky » 27 sep 2020, 17:47

Vandaag het freewheel uit elkaar gehaald en helemaal volgesmeerd met kogellagervet. Ik vroeg me nog af ik voorzichtig zou moeten zijn met de hoeveelheid vet. Ik heb besloten niet te voorzichtig te zijn. Bij het ronddraaien na montage kwam het nodige vet er dan ook uit. Het freewheel voelt heel veel beter nu. Hiervoor was het net fidget spinner. Veel te soepel met een veel te duidelijke ratel. De ratel is nu heel zacht en als je het freewheel rond draait voel je de frictie die een gesmeerd lager hoort te hebben. We zullen zien of teveel vet nog problemen gaat geven. Ik denk het niet. In je hand merk je er niks van. Lijkt perfect te werken. In het begin zal het teveel aan vet er wel uitgeduwd gaan worden.

Mits geen problemen dan is dit de manier zoals het hoort. Als ik problemen krijg, dan meld ik me weer zodat het topic correct blijft. ;)

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door renato » 04 nov 2020, 22:00

Hoi Franky,

Welke tool heb je gebruikt om het freewheel open te maken/van de as af te krijgen?
Ik wil hem dit weekend open maken omdat hij niet lekker klinkt. Ik weet dat er een freewheel-wrench bestaat. Maar ik vroeg me even af of ik er gewoon zo een kan kopen of dat ik iets speciaals nodig heb.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door Franky » 04 nov 2020, 22:14

Je hebt wel wat speciaals nodig.
Om het dekseltje los te maken heb ik dit gebruikt. Dit heb ik thuis gemaakt met de slijptol en de boormachine. De afgedraaide draadeindjes zijn "afgedraaid" door ze in de boormachine te zetten en met de dremel de diameter kleiner te maken. Bij dit gereedschap hoort ook nog een joekel van een waterpomptang om wat meer hefboom te krijgen. Dit is goed te doen met simpel gereedschap.
Afbeelding

Afbeelding

Ik raad je aan het dekseltje een klein stukje los te draaien met freewheel nog op het wiel gemonteerd. Daarna het freewheel demonteren en een bakje leggen. Dan pas de deksel er echt af halen. De kogeltjes vallen er dan allemaal uit. Als je dit op het wiel doet zal je kogels verliezen. Er zaten er bij mij 99 in. Ik denk dat ik er 1 verloren ben :P

Het freewheel van het wiel afhalen is wel weer een probleem. Ik heb dit ooit gemaakt omdat ik kennelijk lang geleden het juiste gereedchap niet kon kopen. Dit maak je niet zomaar thuis. Misschien weet iemand waar je het wel kan kopen?
Afbeelding

Afbeelding

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door renato » 04 nov 2020, 22:35

Wederom weer bedankt voor je uitgebreide antwoord Franky. Duidelijk verhaal. Dit wordt weer iets meer werk dan ik verwacht had.

Ik ga er komend weekend eens induiken!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door Franky » 05 nov 2020, 09:52

Ik bedenk me nog iets.
De manier hoe ik dit gereedschap gebruik is als volgt. je zet het gereedschap erop, daarna zet je de moer met ring op de as van het wiel om het gereedschap op de plek te houden. Anders schiet hij te makkelijk uit het freewheel. Uiteraard niet de moer vastdraaien maar een klein beetje speling geven. Zo kan je ongerust veel kracht op het gereedschap zetten zonder je zorgen te hoeven maken of het gereedschap uit het freewheel schiet. Daarom hebben al die gereedschapjes van mij een groot gat in het midden. Dat is voor de as van het wiel.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door renato » 05 nov 2020, 11:25

Dat had ik inderdaad ook bedacht toen ik die gaten in het midden zag.
Ik weet alleen nog niet hoe je die laatste tool gebruikt. Om het freewheel er af te krijgen. Ik heb zelf nog wel zo'n kettingzweep liggen. Enig idee of het daar mee gaat lukken? Of draai ik hem dan alleen maar vaster?

Pollege
Berichten: 483
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door Pollege » 05 nov 2020, 11:26

Gewoon effe met je wiel naar de fietsenwinkel en vragen om het los te maken zij hebben goed gereedschap
Kost misschien 5€

Gr Polle

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door renato » 05 nov 2020, 12:27

Ja dat is voor nu ook mijn aanpak. Ga vanmiddag even langs de winkel om het te vragen. Aan de telefoon struikelen fietsenmakers over het woord 'Brommer'. "Dat doen we al jaren niet meer". Maar zo'n FreeWheel is niks anders dan eentje op een fixed gear fiets. Dus ik ga in het vervolg het maar over mijn 'rijwiel' hebben ipv brommer :lol: :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door Franky » 05 nov 2020, 18:23

Met een ketting draai je hem niet los. Zoals je begrijpt is hij zo ontworpen dat als je vol op je pedalen staat je het freewheel vast draait, niet los :P

Die laatste tool van mijheeft twee nokjes die in de twee gleuven past van het freewheel.
De fietsenmakers bij mij in de buurt hadden de juiste maat niet destijds :evil:

Pollege
Berichten: 483
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door Pollege » 05 nov 2020, 19:15

Ik heb het ooit laten doen bij de fietsenmaker in het dorp en had wel de juiste maat .
Ik heb nu zelf het gereedschap liggen gekocht met een stock onderdelen.

Gr Polle

paulmz
Berichten: 1729
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Freewheel smeren

Ongelezen bericht door paulmz » 05 nov 2020, 19:51


Plaats reactie