Pagina 1 van 1

blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 12:35
door mobyletjan
Heb een blokje AV31 gedemonteerd nu zit er een dichte pistonpen in en er zitten geen keerringen in is dit normaal?

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 13:33
door MobyJoost

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 14:35
door GROENEKAN
Interessant, Joost, De particuliere prijzen waren toen ook al heel fors. Gr. Joop

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 16:08
door PantinNL
Jaren vijftig: materiaalkosten waren hoog en uurlonen laag. Het loonde toen nog om onderdelen op te lappen.
Henk

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 16:33
door GROENEKAN
Ja, Henk maar Hfl 1025 voor complete ontsteking en HFL 625 voor koppeling is nogal meer dan mijn historische gedachte. Ook in verhouding tot de destijdse nieuwprijzen van een Kaptein Mobylette.

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 17:09
door Lolle
GROENEKAN schreef:
05 okt 2020, 16:33
Ja, Henk maar Hfl 1025 voor complete ontsteking en HFL 625 voor koppeling is nogal meer dan mijn historische gedachte. Ook in verhouding tot de destijdse nieuwprijzen van een Kaptein Mobylette.
Belgische frankskes

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 17:12
door mobydilz
Misschien zijn er punten of komma's weggevallen.

@ Mobyletjan Ja keeringen is een latere luxe.
(Met een buisvormige drevel sloeg je de tuiten van de carterhelften een beetje dicht.)
En vanwege de dwarse ademhaling met kamzuiger moest de pistonpen dicht zijn.

gr md

@ Lolle, Hfl is hollandse florijnen en volgens mij zijn die zelfs in friesland of beter Friesland
meer waard dan Bfr.

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 17:16
door PantinNL
Ik heb wel meer boeken van Kaptein (ook nog getypt) en ik kan je vertellen dat er iemand creatief bezig is geweest met de prijzen op te hogen.
Een zuiger 1e overmaat kostte circa 8 Hollandse Florijnen. Een vliegwielontsteking compleet Hfl. 61.
Laat we stellen dat de prijzen niet kloppen. Misschien Belgische Francs? Aangezien KAMOTO de uitgever van het onderdelenboek is, zijn het dus Belgische Francs.
Henk van Kessel

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 18:00
door MobyJoost
Het gaat hierbij natuurlijk alleen maar over hoe de blokjes in elkaar zaten, Dus waar Mobyletjan naar opzoek is. Dat anderen er meer van weten, is echt niet interressant, Help deze man gewoon met zijn zoektocht naar kennis, in plaats van opscheppen over je eigen kennis, wie je ook bent, want dat interreseert mij echt helemaal niks. Terwijl ik, de afgelopen 20 jaar, erg veel geleerd heb, via allerlei fora, waar ik echt dankbaar voor ben.

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 18:04
door MobyJoost
En nog even extra: de prijzen hier zijn totaal oninterressant. Wat wel interrerssant is, zijn de duidelijke tekeningen, die de vraagsteller iets duidelijk kunen maken.

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 18:07
door mobyletjan
is het aan te raden om er dichte lagers in te plaatsen of heeft dit geen enkele zin

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 05 okt 2020, 18:55
door brommerskieken
Ja de keerringen
Gewoon zonder heb er hier ook zonder en met
Zonder keerringen deze met 2 takt olie smeren
En dan wel 1 op 15
Waarom hij dicht zit af door de olie
Dus als je hem stil zet niet schrikken als er een klein plasje olie onder legt
Heb ik ook
En de lagers gewoon de zelfde er in zetten
Als het nodig is
Heb er een uit 1954 is nog nooit uit elkaar geweest
Dus niet smeren met triboron als ik dat goed schrijf
Als ik rij heb ik ook geen rook met 1 op 15
Tijd terug nog even 130 km gereden heerlijk hoe de kamzuiger klinkt

Gr Harold

Re: blokje AV 31

Geplaatst: 06 okt 2020, 09:57
door mobyletjan
bedankt voor de reactie dan kan het blokje met de nieuwe lagers weer in elkaar