zuigerveren

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 18 okt 2020, 11:49

Goedendag.
Wat is de juiste, of handige manier om zuigerveren van de zuiger af te halen zonder dat ze breken.
Groet Henk.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 18 okt 2020, 12:07

Laten zitten, als je ze wilt vervangen mogen ze ook breken. Bij het slotje op de zuiger wippen en 1 kant om de hele zuiger. Daarna naar boven schuiven. Bij de onderste proberen de bovenste groef over te slaan. Als ze vast zitten is de kans groot dat ze breken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 okt 2020, 12:17

Drie dunne voeler maatjes gebruiken om ze overheen te schuiven. (Twee aan elke kant bij het slotje en één precies aan de overkant)
Het is een beetje gepriegel maar werkt bij mij perfect ook om nieuwe te monteren, zonder krassen in de zuiger.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Franky » 18 okt 2020, 12:18

Met twee handen. Met de nagels van beiden duimen in het slotje en kan je hem openbuigen zodat hij vergenoeg opengaat om van de zuiger af te halen.
Benodigdheden: Nagels van de juiste lengte :P

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 18 okt 2020, 14:17

de reden is omdat ik een oud zuigertje aan het schoonmaken ben. Ik wil eens zien of er ook veel vuil zit onder de zuigerveren in de groef.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door mobydilz » 18 okt 2020, 16:10

Als je zuigerveren vastgekoekt zitten kan een aantal dagen petroleum-bad geen kwaad.
gr md

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 18 okt 2020, 16:26

De veren zitten wel gewoon los. Dan laat ik ze toch voorlopig maar zitten en alles goed schoonmaken.
Het oude ronde cilindertje heb ik er ook bij, daar zat deze zuiger in. Ik wil deze set uitproberen op mn FOM, omdat daar een schurend geluid uit mn cilinder komt. Als dat geluid bij deze set weg is weet ik zeker dat het aan die cilinder ligt, zodoende.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 okt 2020, 17:16

Met 3 dunne rvs-naaldjes van 1mm of dunne verenstaalplaatjes van circa 0,5 mm.
Ik steek ze achter de zuigerveren en schuif de zuigerveren er zo overheen.
Henk

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 03 nov 2020, 22:19

ik heb de zuigerveren toch laten zitten, wel alles schoongemaakt. Het was alleen om te testen voor dat schurend geluid. Het resultaat was niet waar ik op hoopte, hetzelfde schurend geluid. Dus het zit niet in mijn andere cilinder die er op zat, dus die kan ik later weer terug zetten. Dit cilindertje met die kleine uitlaatpoort loopt ook helemaal niet verkeerd. Wel zie ik dat iemand ooit de inlaatpoort wat heeft verbreed naar 1 kant, en er zit een zuigertje bij zonder hapje eruit.
toen maar weer lezen , en nog veel meer lezen, en toen zag ik in het ontsteking-verhaal van Pantin dat stukje over aanlopen van het vliegwiel.
Vliegwiel eraf, wow, dat ziet er niet uit zoals het hoort.
Misschien voor veel van jullie allemaal gesneden koek en weet je meteen waar je zoeken moet, maar ik doe dit allemaal voor de eerste keer. De spoel rechtsonder had een dun roestvlies aan de buitenkant, maar de spoel linksboven die blinkt en werd dus geraakt.
Zoals beschreven in dat ontsteking-verhaal, moertje los, tik met de kunststof hamer, moertje vast. Ik kon zien dat tie n fractie gegaan was aan het nokje op de grondplaat.
Vliegwiel erop, en met de hand draaien, loopt helemaal vrij. Geen bijgeluid meer te horen. Maar de echte test is pas met rijden. Dus ik had er alle vertrouwen in dat het opgelost zou zijn. En wat denk je, nog steeds een bijgeluid uit de cilinder.
Nog een ander vliegwiel geprobeerd voor de zekerheid, maar ook hetzelfde geluid.
Dat geluid was dus een combinatie van het schurende vliegwiel en het geluid wat ik nu nog heb. En waar ik dat moet zoeken, geen idee tot nog toe. Cilinder goed, vliegwiel goed, koppeling goed.
Het lijkt nu echt iets bij de cilinderkop. Niet meer schurend in elk geval. Dat schurende vliegwiel geluid camoufleerde dit geluid.
Ik las laatst iets over detoneren en dat dat ook een bepaald geluid heeft. Kan iemand me daar wat meer over vertellen.
Groet Henk.
rsz_dscn1174.jpg
rsz_dscn1173.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Franky » 03 nov 2020, 22:29

Ik denk even hardop over iets wat half gerelateerd is.

Ik vraag me wel eens af hoeveel een krukas verbuigt tijdens gebruik. Enige verbuiging zal uiteraard optreden. Deze verbuiging zorgt ervoor dat het vliegwiel tijdens gebruik toch net een tikje dichter bij de spoelen komt :roll: Theoretisch correct, maar in de praktijk vraag ik me af hoeveel het werkelijk doet.

In dit geval zou het theoretisch mogelijk zijn dat je de spoel toch nog net raakt.

Overigens is de kier tussen de spoel en de magneten echt niet zo heel erg klein. Bij jou is het toch wel spannend. Ik heb ook al eens een zwaar excentrische grondplaat gehad. Deze was niet krom, gewoon waardeloos geproduceerd. Ik heb ooit eens een oud verpest vliegwiel gepakt en daar een hele hap uitgehaald. Hiermee kan je de werkelijke speling tussen de magneten en spoelen goed zien. Toen viel die excentrische grondplaat zo door de mand. :lol:

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 03 nov 2020, 22:32

Hoi Franky. Ik had ook nog de spoel met stift zwart gemaakt, en er was niks meer te zien.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 03 nov 2020, 22:33

Lykt wel of jou onstekings vliegwiel scheef is. Of jou grondplaat.
De spoelen vallen in het vliegwiel deze beschadiging zit meer aan de buitenkant.

Detoneren is weer iets anders.
Het is ofwel dat je Onsteking veeel te vroeg staat.
Een te hete bougie. Een veel te arme benzine lucht afstelling.
Of een te hoge compressie verhouding met slechte kwaliteit benzine.
Dan kryg je eigenlyk een spontane te vroege ontbranding.
Dat geluid is een pingelen geluid tikkend scherp ratelend.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 03 nov 2020, 22:36

De grondplaat is geen enkele beschadiging aan te zien. ook met een ander vliegwiel hetzelfde geluid.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 nov 2020, 12:44

Hallo Henk,
Tikt de zuiger niet tegen de cilinderkop?
Henk

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 05 nov 2020, 23:14

Morgen ga ik die eerste cilinder die er op zat terug zetten en ga ik het goed bekijken. Als dat het geval is zou ik daar iets van moeten kunnen zien.
Zonder op de zaken vooruit te lopen. Als dat zo is, hoe verhelp je dat? Dikke voetpakking, of dubbele koppakking?
Groet, Henk.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 07 nov 2020, 22:38

Ik heb het gecontroleerd en de rand vd zuiger komt tot 1 mm onder de bovenkant vd cilinder. Bij de originele cilinder die bij het blokje hoort is dit hetzelfde. Die heb ik er dus maar terug op gezet.
Eigenlijk was ik toen wel ten einde raad en kon niks meer verzinnen om te proberen.
Toen ben ik maar eens goed gaan nadenken wanneer die ellende eigenlijk begon. Op een gegeven moment heb ik de cilinderkop gewisseld omdat de framebuis waar dat kopje rechtstreeks tussen zit best heet was, daar schrok ik best van. Toen heb ik een ander kopje gepakt van zo'n ronde cilinder die met die beugels aan het frame zit. De framebuis werd toen niet meer heet, maar toen begon dat geluid.
Dus heb ik gisteren dat andere kopje er weer op gezet en het geluid is voor 98 % weg. Ik hoor nu puur het motortje zonder bijgeluiden. Klonk als een naaimachientje. Waar het m in zit, geen idee. Buiten de ophanging en de koelribben lijken ze qua verbrandingsruimte identiek. Morgen ga ik dat andere cilindertje toch ook weer proberen met dit kopje, kijken hoe dat loopt.
Dan zien we wel weer verder, groet Henk.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 07 nov 2020, 23:07

in de hoogste stand mag de zuiger niet boven de kop uitkomen. Ik denk dat er een keer een andere zuiger gemonteerd is. Doe er anders een dubbele koppakking tussen.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 nov 2020, 13:43

Vanmorgen eerst weer een ander kopje geprobeerd van zo'n ronde cilinder. Dit om er achter te komen of het daar misschien in zat. Maar ook dit kopje geeft dat geluid. Daarna geprobeerd wat Lolle aanhaalde, dubbele koppakking. Alhoewel ik in dit geval de logica er niet van inzie, omdat de zuiger volgens mij niet te hoog komt. Gewoon toch maar gedaan, je weet nooit. Maar nog steeds dat geluid in het kopje.
Ra ra, wie het weet mag het zeggen. Dus met dat kopje wat direct tussen de framebeugel zit een geluid als een geolied naaimachientje, en met die 2 andere kopjes met die beugeltjes herrie in de cilinderkop.
Groet Henk.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 08 nov 2020, 14:13

Heb jij de ruimte tussen de beugels opgevuld met een busje?

Heb je een foto of filmpje van de motor ophanging?

Kop vlak?

Kopbouten niet te lang?

Decompressie klep dicht?

Waar woon je. Ik zou er iemand anders een keer naar laten luisteren en kijken. Kan niet zo ingewikkeld zijn volgens mij.
Laatst gewijzigd door JanmobyEvert op 08 nov 2020, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 08 nov 2020, 14:17

Jij geeft zelf aan dat de zuiger boven de cilinder komt op het HDP volgens mij is dat niet goed.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 08 nov 2020, 15:16

De zuiger had nog 1 mm ruimte op bovenste dode punt.
Dus dat is prima. Eigenlyk zelfs iets teveel.
Als de cilinder kopjes presies hetzelfde zyn. Met alleen het verschil in ophanging. Denk ik dat het geluid meer wordt door gegeven aan 't frame door de av 50 kop.
En wat minder door de eeg kop met beugels.
Monteer de kop met het beste geluid zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 08 nov 2020, 16:41

Oh dan heb ik het niet goed begrepen. Ik dacht dat die een mm doorstak. Als het geluid uit de motor komt kan het ook het small end lager zijn of ruimte op de pistonpen. Dat laatste heb ik ook een keer gehad en zal steeds erger worden tot je ontsteking ook niet meer te stellen is.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 nov 2020, 16:46

Niet helemaal goed gelezen Lolle, Zie bericht van 7 nov eerste regel.
De ruimte tussen de beugels zit idd een busje tussen, strak.
De kop is vlak, ook niks afgedraaid.
Kopbouten [ tapeinden ] niet te lang, alles komt strak vast.
Decompressieklepjes bij alle 3 de kopjes in orde, alles gecheckt.
Misschien is het idd wat Ioe zegt, dat het geluid meer of minder wordt geabsorbeerd door het verschil in ophang. Toch lijkt het echt in het kopje te ontstaan. Maar ja, het zit natuurlijk wel allemaal vlak bij elkaar.
En idd heb ik nu het kopje erop waar het nagenoeg niet meer bij te horen is, nog 2 % . En dat is het kopje wat direct tussen de beugel aan het frame zit. Met deze combinatie ben ik wel tevreden. Alleen wordt dan die framebuis best goed warm, richting heet. Nu nog proberen om de carb zo optimaal mogelijk te regelen qua vlotterhoogte en sproeier. Ik zal nog even naar de schuur gaan voor een fotoke.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 nov 2020, 17:07

rsz_dscn1183.jpg
rsz_dscn1183.jpg
Maar dan in combinatie met die andere cilinder. Daar loopt tie nog wat mooier op en die hoort origineel ook bij het blokje [ matching numbers ], en is al mooi gestraald.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 nov 2020, 17:08

Hoepla, een fotoke te veel.

Plaats reactie