zuigerveren

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 nov 2020, 17:38

Er is nooit een foto teveel.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 08 nov 2020, 17:42

De kop zit inderdaad akelig dicht tegen het frame aan.
Maar de beugels zitten ook direct tegen de kop aan.
Allemaal warmte overdracht.
Origineel zal dit ook wel zo hebben gezeten.
Zolang de kabels die tegen de kop aan bungelen niet smelten, zou ik me geen zorgen maken.
Eventueel teflon of ander warmte isolerend materiaal tussen kop en frame doen. Zal je ook in geluid schelen

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door brommerskieken » 08 nov 2020, 20:44

Zo is de motor bij mijn fom gemonteerd

Gr Harold
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 08 nov 2020, 21:52

Die van mij ook. Weinig last van warmte overdracht door de dunne ophangbeugels die goed gekoeld worden.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 09 nov 2020, 22:37

Ik heb er nog eens n nachtje over geslapen, en ga toch weer dat andere kopje er opzetten met de beugels. Die framebuis hoort echt niet zo heet te worden volgens mij, en het zit idd wel allemaal dicht op mekaar zo. Ik zal dus op zoek moeten naar de oorzaak van dat akelige geluid. Dat moet toch te doen zijn.
Harold, bedankt voor de foto. Zijn dat van die erg lange beugels? Die ik nu eerst ga gebruiken zijn wat korter denk ik, 1,5 cm ongeveer.
Wat me net nog te binnen schoot is dat dat geluid erger wordt naarmate het blokje warmer loopt met een proefritje. En dat ik niet gecheckt heb of dat opvulbuisje tussen de beugel dan ook nog spelingvrij is bij hete cilinder. Alhoewel alles met monteren goed vast wordt gezet. De volgende keer even n tangetje meenemen, je weet nooit.
Deze komt er weer op, en dan zie ik wel verder.
Groet Henk.
rsz_dscn1185.jpg
rsz_dscn1184.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door AGB » 10 nov 2020, 12:15

Hoi
Met kauwgom kan je de afstand tussen pet en zuiger testen , waar het aan loopt of hoe veel ruimte er tussen zit , is wel een oude truk
Vroeger had men daar een of andere kit? Voor

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door brommerskieken » 10 nov 2020, 12:24

Henk
Dit zijn de korte beugels

Gr Harold

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door brommerskieken » 10 nov 2020, 15:51

Henk
Dit is het nr van de mijne
Zitten heel wat blokjes tussen

Gr Harold
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door brommerskieken » 10 nov 2020, 17:04

zo er zit een verschil van 342101 dat zijn er heel wat Henk

gr Harold

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 10 nov 2020, 18:00

Je hebt er toch niet een bougie in met een lange draadschacht he. Dan kan zuiger de bougie raken.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 10 nov 2020, 22:02

Nee hoor, no worrys.
Nog even tijd vinden om er weer aan te beginnen, zal wel vrijdagmiddag zijn of zaterdag.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door ruudk » 12 nov 2020, 20:56

Alhoewel ik niet kan verklaren hoe de motorophanging van invloed kan zijn, zit ik net als Lolle ook te denken aan wat speling tussen pistonpen en het lager. Heb je daar ook naar gekeken?

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 14 nov 2020, 16:48

Hoi Ruud. ja dat heb ik ook gecheckt. Is volgens mij allemaal in orde. Als ik een andere cilinder probeerde heb ik steeds de hele set gewisseld. Cilinder, zuiger, pistonpen, naaldlager, en alles gecontroleerd. Om alle sets zo te houden dat alles bij elkaar blijft. Voor de zekerheid heb ik wel een nieuw naaldlager gebruikt bij de laatste paar testen om die zeker uit te sluiten, want alles is oud.
vrijdag heb ik de cilinder er weer op gezet die bij het blokje hoort, met eeg kopje en die beugels. Het was te slecht weer dus vanmorgen weer een proefritje gedaan en nog steeds dat bijgeluid. Het buisje tussen de beugels zit gewoon klem bij warme cilinder dus die veroorzaakt geen geluid.
Er was nog 1 combinatie die ik nog niet geprobeerd had, dus die zonet maar geprobeerd. En ook weer dat akelige bijgeluid. Ik heb nu alle combinaties geprobeerd met de onderdelen die ik hier heb, en zonder het gewenste resultaat.
Ik rijd met een helmke waarbij de oren helemaal vrij zitten, dus hoor je ook meer als met een jethelm. Misschien dat een ander zou zeggen, ik hoor helemaal niks vreemds, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Ik zou het graag verhelpen en een aanwijsbare oorzaak weten. Zoals Henk v K wel eens zegt, als er iets niet klopt dan is dat op te lossen, er is iets niet in orde. Iets van die strekking.
Ik weet het niet meer. :(

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 14 nov 2020, 17:07

Ik ben er nu toch wel zeker van dat het niks met cilinder, kopje of manier van ophang van het blokje te maken heeft.
rsz_dscn1192.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 14 nov 2020, 17:30

Vaak is het lastig uit te vinden waar geluiden vandaan komen. Ik denk dat je zuiger, en piston wel uit kunt sluiten. In zo’n geval zou ik een ander blokje proberen maar dat heb je natuurlijk niet. Maar je bent inmiddels aardig bedreven in het wisselen van piston en cilinder. Reserve cilinder is er dus al. Nog een cartertje en krukas en je hebt een reserve blok. Koppeling en ontsteking enz kun je om zetten.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 14 nov 2020, 18:17

Mobyletje maakt zowiezo een raar bygeluid.
Beetje tikkerig of zo.
Is een combi van zuiger speling en de twee dikke blok zuiger veren die ietsepietsie speling in de zuiger hebben.
Je kunt het al horen /voelen als je het ontstekingsvliegwiel heen en weer draait.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 nov 2020, 19:37

He, wat? pff , vaag verhaal.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 nov 2020, 10:10

loe schreef:
14 nov 2020, 18:17
Mobyletje maakt zowiezo een raar bygeluid.
Beetje tikkerig of zo.
O? De meesten die ik hoor hebben dat niet.
henksleuteld schreef:
14 nov 2020, 16:48

Ik rijd met een helmke waarbij de oren helemaal vrij zitten, dus hoor je ook meer als met een jethelm. Misschien dat een ander zou zeggen, ik hoor helemaal niks vreemds, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Ik weet het niet meer
Ben je bang dat ie kapot loopt? Anders gewoon gaan rijden.

En als je het niet meer weet...een ander met een beetje verstand van zaken laten kijken/luisteren. Er zijn genoeg forumleden die dat met plezier doen.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 15 nov 2020, 12:09

Tja, Lolle. Een ander blokje zou volgens mij niet hoeven, want dit blokje is een jaar of 4 geleden door Polle gereviseerd. en heeft nog geen 10 km gelopen.
Wat ik nog kan verzinnen is de koppeling eens los halen, maar die functioneert goed.
En idd JanmobyEvert, dan wordt het misschien toch tijd om een ander te laten luisteren.
Ik woon in Waalwijk.
Groet Henk.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door PantinNL » 15 nov 2020, 13:41

Hallo Henk,
Jij kan altijd bij me langskomen.
Henk

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 15 nov 2020, 14:12

Hallo Henk. Ik stuur je n pb.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 21 nov 2020, 22:26

Gisterenmiddag met het brommerke bij Henk geweest om te proberen de oorzaak van dat bijgeluid te vinden. Henk hoorde het ook meteen met een klein ritje door de straat, maar ook met stationair. Vliegwiel er afgehaald en alles gecheckt, maar dat was in orde. Voor de zekerheid de plastic hoekjes aan een spoel wat korter gevijld, die staken wat ver uit.
De koppeling open en de hamers konden nogal wat schuiven op die asjes, die trouwens ook wat stroef konden draaien. dus daar wat schoongemaakt en gesmeerd en zo'n golvend borgrevetje erbij zodat die speling minder was. De ontsteking van 2,8 naar 2,5 gezet om te proberen i.v.m. mogelijk detoneren. Het hele frame gecheckt op iets wat maar dat geluid kan veroorzaken. Steeds een proefritje gemaakt om te checken, maar uiteindelijk heeft niks wat we geprobeerd hebben enig effect gehad. We zijn beiden van mening dat het geluid uit het onderblok lijkt te komen. Omdat dat blokje nog geen 10 km heeft gelopen hebben we besloten om er eerst maar eens een km of 200 mee te rijden. Er is altijd een kans dat het vanzelf weggaat of minder wordt. Of als het zo blijft, of als het erger wordt gaat het blokje helemaal open. Met dit weer ga je niet voor de lol lekker een eindje rijden, dus zal het wel even duren voor het verloop.
En, kan ik verder niks meer melden als ..........wordt vervolgd. groet Henk J.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door Lolle » 21 nov 2020, 22:53

henksleuteld schreef:
15 nov 2020, 12:09
Tja, Lolle. Een ander blokje zou volgens mij niet hoeven, want dit blokje is een jaar of 4 geleden door Polle gereviseerd. en heeft nog geen 10 km gelopen.
Wat ik nog kan verzinnen is de koppeling eens los halen, maar die functioneert goed.
En idd JanmobyEvert, dan wordt het misschien toch tijd om een ander te laten luisteren.
Ik woon in Waalwijk.
Groet Henk.
Misschien toch een reserve blokje opbouwen? Aantal dingen heb je al en weer een mooi en leerzaam projectje. Dan kun je het uitsluiten of het idd het blokje is en heb je direct een reserve blok mocht het met het andere blokje toch mis gaan.
Mocht het het big end lager zijn dan moet je toch een andere krukas hebben.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door henksleuteld » 24 apr 2021, 17:31

Het vervolg.
Ik had dus met Henk afgesproken dat ik eerst zo'n 200 km zou rijden om te kijken of dat bijgeluid misschien vanzelf weg zou gaan of in ieder geval minder zou worden.
Met nog een paar dagen iets warmer weer, [ dit was in november ] nog 2 ritjes gedaan van een km of 5. En toen was al duidelijk dat het niet minder werd maar erger. Dus weer een bezoek bij Henk zoals afgesproken om dan het blokje maar open te maken.
En daar zagen we dat er wel degelijk iets niet in orde was. De lagers hadden een bruine aanslag die niet goed te verklaren was, geen roest zo leek het in elk geval. In een lager zat aan de buitenkant een rond balletje van wat leek van rubber sliertjes
Van het rubber in de keerringen leek niets te missen, die leken ok. En in de krukas zat een fikse groef ingekrast. Er heeft dus mogelijk een metaaldeeltje zitten rommelen ergens.
Het was dus allemaal geen illusie dat ik bijgeluiden hoorde.
Het blokje is toen bij Henk gebleven omdat hij die lagers moest bestellen. Die groef heeft Henk zo goed mogelijk weg gepolijst.
Naderhand het blokje klaar opgehaald, getest onder de FOM en bijgeluid weg.
Tja, zo kan het gaan soms. Een ding is zeker in het leven, het is zoals het is.
Groet, Henk J.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: zuigerveren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 apr 2021, 10:27

Mooi dat het is opgelost en interessant om te lezen.

Plaats reactie