Productiefout - Carter AV7?

paulmz
Berichten: 1730
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door paulmz » 28 okt 2020, 13:55

Ik gebruik al jaren zo,n jaren 60 elektrisch kookplaatje,ik geloof Inventum.
Heb er 2, kocht een jaar of 2 terug een bijna nwe voor een tientje.
Gelukkig heb ik wel 25 zonnepanelen ter compensatie van het stroomverbruik.

Paul

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door Hans10 » 28 okt 2020, 14:52

Het verhitten van een carter stinkt behoorlijk dus als je niet meteen je huisgenoten wilt meeverhitten wacht dan tot ze weg zijn en zet een raam open. Trouwens niet-lederen zadeldekjes, tankdoppen en allerlei andere plastic onderdelen worden prima schoon in het bestekmandje van de vaatwasser :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 okt 2020, 17:35

Leg ze in een goedkope ovenschaal, die het smeltende vet opvangt en ga niet verder, dan 100 graden, dan blijven je keerringen wel heel.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door renato » 09 nov 2020, 17:14

Het is gelukt.
Ik heb de carter-helften verhit met een heat gun. Daarna, zoals Franky geadviseerd had, op een stuk hout de lagers uit het carter getikt.

Ook heb ik met een dremel de eerder genoemde openingen op het carter aangepast naar de vorm van de poorten op de cilinder. (Hier 2 foto's https://imgur.com/gallery/sjRvO4A)

Zondag heb ik een middagje lagers staan schuren om zo dummylagers te maken zodat ik de zijwaartse speling op de krukas kon bepalen. Deze is 1,5 mm!!! Ik ben nu hevig opzoek naar een setje shim's van formaatje 16x26 (binnen- en buitendiameter respectievelijk) om tussen het lager en de krukas wang te plaatsen. Fabory Ede heeft wel shim's van .25 mm los te koop maar voor een flinke prijs. Nog even doorzoeken dus.

Heerlijk herfst/winterprojectje zo!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door Franky » 09 nov 2020, 18:07

Let je op de radius van je krukas? Ik weet niet of binnendiameter 16mm wel groot genoeg is.
Ik heb hier binnendiameter 20mm daarvoor in bestelling staan. Helaas kan ik er nu niet meer bijbestellen voor jou. De bestelling is er 2 weken geleden uitgegaan. Besteld bij W&O Duursma in Veenendaal.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door renato » 09 nov 2020, 18:09

Mijn krukas is op de plaats van waar de lager moet komen 16 mm diameter. Dus dat komt goed. Ik zal eens kijken of ze ook wat voor mij hebben

Pollege
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door Pollege » 09 nov 2020, 19:22

Er hoeven helemaal geen chimringen in te zitten.
Gewoon krukas in het carter plaatsen de carterhelften vast draaien met de bijbehorende bouten.
Dan de speling meten tussen de krukaswangen met voelerplaatjes indien nodig en dat is bijna altijd de beide carterhelften terug goed opwarmen
Zorgen dat de beide moeren op de krukas zitten dan met de harde kunststof hamer de krukas op zijn plaats tikken zodat de speling aan beide zijde hetzelfde is en klaar.
Chimringen overbodig.
Ik heb zo al tientallen blokjes gereviseerd

Gr Polle

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door renato » 09 nov 2020, 19:35

Ik zag dit in de originele handleiding. Ik vind 1.5 mm speling heel erg veel en daarom leek me het verstandig het wel te doen volgens het boekje.

Wel goed om te weten dat het ook zonder kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pollege
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door Pollege » 10 nov 2020, 06:35

Ik heb nog nooit een chimring gevonden in een origineel av7 blokje tenzij het uit de jaren 50 komt en natuurlijk de av3 blokjes.
En zoals ik al zij ik heb al zeer veel blokjes geopereerd en nergens een ring gevonden dit zegt genoeg denk ik.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Productiefout - Carter AV7?

Ongelezen bericht door Lolle » 10 nov 2020, 07:58

Ik heb destijds ook paslagers gemaakt. Echter in de oude carterdelen nooit chims aangetroffen maar er is nagenoeg ook geen speling, ik heb dus ook nooit chims toegevoegd. Zijn die nieuwe carterdelen dan dieper dan de originele?

Plaats reactie