Koppeling koffiemolen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Franky » 24 nov 2020, 19:50

renato schreef:
23 nov 2020, 10:54
Hij loopt als een zonnetje. Het enige is dat ik mijn koppeling een koffiemolengeluid hoor maken. Hetzelfde geluid als je in dit filmpje hoort: https://youtu.be/lHydEnEbceM
René geeft toch duidelijk aan dat dit niet zijn bromfiets betreft. Er zit zelfs bronvermelding bij :!:

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door renato » 24 nov 2020, 20:14

Hoi allemaal,

In mijn ogen lijkt het hele verhaal heel duidelijk. Maar dat komt omdat ik het zelf geschreven heb. Ik weet soms niet welke info voor jullie belangrijk is maar het is natuurlijk goed om even te beginnen met wat voor brommer je hebt en wat je precies wil. Excuus voor de onduidelijkheid. Hier een poging tot verheldering:

Ik heb aan mijn Groene AV50 afgelopen maand het volgende vervangen: (alles nieuw) krukas + lagers, carter, cilinder (50cc), zuiger, cilinderkop, koppelingsnaaldlager. Deze materialen zijn allemaal AV7 en besteld bij Born2Brom. Nadat hij netjes startte alsof hij zo uit de winkel kwam ontstond het koffiemolengeluid. Toen ben ik dit topic gestart.

Ik probeerde jullie duidelijk te maken wat voor geluid ik bedoelde met een filmpje van iemand anders wat ik eerder tegenkwam op dit forum. Jullie hebben tips gegeven waar ik op moet letten en waar het probleem kon zitten.

Na demontage van de koppeling bleek dat deze ontzettend aanliep op de krukas omdat er vlokjes chroom in de naaldlager zat (nogsteeds begrijp ik niet hoe deze hier terecht kunnen komen. Deze vlokjes komen namelijk van de metalen poelie van de koppeling (heet dat zo?)). De krukas voelt glad en heeft geen putten gelukkig. De koppeling daarintegen voelt ruw op het gedeelte waar de naaldlager overheen loopt. Vanuit hier ben ik gaan zoeken naar wat, in mijn ogen, de opties zijn:

1. nieuw koppelingshuis (heet dat zo? ik bedoel de grote schijf waar de bladveren van de trommel tegenaanlopen). Op die manier heb ik weer een glad loopvlak voor mijn naaldlager en voorkom ik hiermee dat de krukas (verder) beschadigd wordt.

2. Compleet nieuwe koppeling. Toen ik er achter kwam dat optie 1 een bestelling uit Frankrijk van 25 euro ging betekenen leek een compleet nieuwe koppeling van B2B (50 euro) niet zo gek.

3. Waarom doe ik dan niet gelijk een vario. (75 euro) Dit lijkt me geweldig. Maar ook wel heel veel geld, ook vanwege de bijkomende kosten van andere tandwielen en verschillende gewichtjes voor in de vario.

Keuze 1 en 2 moet ik denk ik zelf bepalen. Ik zal moeten overwegen wat het gunstigst is. keuze 3 is echter iets waar ik nog geen ervaring in heb en ik ben erg benieuwd naar de volgende dingen.

- Welke vario sluit naadloos (op dezelfde manier als mijn huidige koppeling) aan op mijn moby.
- Waar moet ik op letten als ik hem koop. Zijn er merken die van hele slechte kwaliteit zijn?
- Is het het waard voor dat geld?
- Waar moet ik op letten als ik hem installeer?
En nog veel meer vragen over de vario. Ik heb al veel gelezen op het forum maar hoop dat jullie mij nog verder kunnen helpen.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Hans10 » 24 nov 2020, 20:33

Nieuwe koppelingen en nieuwe variateurs van B2B zitten in zakjes waar MBK opstaat. Of het nog echt MBK is durf ik niet te zeggen ze zijn wel goed maar iets anders geconstrueerd. Daardoor staan ze een aantal mm verder naar buiten en komen dicht langs de crank te draaien. Dat kan lelijke krassen veroorzaken.(mijn verchromer heeft dat weer opgelost) :D

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door ruudk » 24 nov 2020, 21:59

Past een vario überhaupt op een krukas van een gewone Moby? Dat moet je even zeker weten. Verder heb je in elk geval een groter achtertandwiel nodig. En daarbij wellicht een klein 11 tands voortandwiel. En ruimte voor als de Vario in de hoogste versnelling gaat, je motor beweegt dan helemaal naar achteren. Dan moet bijvoorbeeld je koppeling niet tegen je motorscherm aankomen. Wellicht ook een langere v-snaar. En zelfs andere carburateur afstelling ivm continu gebruik in het hogere toeren gebied. Ik noem wat opties. Experts kunnen het misschien verder verfijnen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Franky » 24 nov 2020, 22:32

Verder verfijnen.. Hmm..
- Andere crank aan linkerzijde
- Ruimte zodat je blok naar achter kan bewegen. De carb rechtstreeks op je cilinder is goed daarvoor. De gene met de lange slurf niet
- Ander tandwiel voor en achter. 12 en 54
- andere V-snaar
- Andere variateurkapje
- Zeer goede kwaliteit silentblocks

Volgens mij is dat alles of vergeet ik nog iets

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door renato » 24 nov 2020, 22:33

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik heb net met Franky gebeld. Ik besef mij nu dat het niet even koppeling eraf en vario erop is.
Waarschijnlijk ga ik nu eerst zorgen dat alles goed functioneert met een gewone koppeling en als ik weer behoefte heb aan een groter project zal ik altijd de vario in mijn achterhoofd houden.

Conclusie:
Vario, super mooi! Maar wel veel gedoe. Of zoals anderen misschien zullen zeggen: veel gedoe, Maar wel de moeite waard!

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door renato » 24 nov 2020, 22:35

Franky schreef:
24 nov 2020, 22:32
Verder verfijnen.. Hmm..
- Andere crank aan linkerzijde
- Ruimte zodat je blok naar achter kan bewegen. De carb rechtstreeks op je cilinder is goed daarvoor. De gene met de lange slurf niet
- Ander tandwiel voor en achter. 12 en 54
- andere V-snaar
- Andere variateurkapje
- Zeer goede kwaliteit silentblocks

Volgens mij is dat alles of vergeet ik nog iets
- Lange borgringtangetjes omdat je bij een vario veel dieper moet vissen om ze er uit te krijgen

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door renato » 26 nov 2020, 20:22

Even een update.
De nieuwe koppeling van born2brom functioneert na wat aanpassingen. Ik heb alleen mijn oude 'originele' koppelingshamers er ingezet omdat de nieuwe hamertjes super licht zijn en niet goed werken. Ook heb ik de oude 'trommel' er nu opzitten omdat de nieuwe bladveren aanlopen. (Kan ik eventueel wat bij schuren.)

Het grootste verschil is dat de nieuwe koppeling geen naaldlager meer heeft. Hij heeft gewoon een koperen buisje. Kan iemand mij vertellen of dit goed of juist slecht is? Ik weet dat Frank hier laatst iets over zij tegen mij maar ik kon me even niet meer herinneren wat precies

Conclusie : hij koppelt net zo goed als mijn oude koppeling. En hij is zo stil als het maar kan. Erg blij mee.

remibossuyt
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2020, 12:04
Woonplaats: Belgie

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door remibossuyt » 26 nov 2020, 20:38

beste,
weet iemand waar ik een 50cc motor kan vinden waarvan de aandrijving rechts zit.
of zou ik een links motorblok kunnen omvormen tot een recht?

alvast bedankt.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door loe » 26 nov 2020, 20:53

De bronzen bus goed in 't zuurvry vet houden.
Dan gaat hy heel lang mee volgens my.
Als hy nu superstil is lykt me dat alleen maar beter.
Dat kooilagertje heeft vaak een kneepje vet nodig
Het wordt daar allemaal lekker warm en vliegt het vet er zo weer uit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Franky » 26 nov 2020, 21:48

Ik vertelde je dat er niets mee mis is met een glijlager ;)
Kogellagervet zal toch wel werken neem ik aan? Ik heb er verder geen ervaring mee. Er is vast iemand anders die daar wat over kan zeggen.

Hoe erg lopen de bladveren aan? Ik heb dit ook ooit gehad maar dat was toen lichtjes. Ik heb toen mijn motor stationair iets vlotter laten draaien en de natuurlijk slijtage zijn werk laten doen. Het duurde even maar uiteindelijk liep er niets meer aan en rij ik er al jaren mee rond :D

Even nieuwsgierig. Hoe staat het met het pingeling geluid tijdens het wegrijden. Heb je dat of is hij heerlijk stil.

@remibossuyt
Zomaar een vraag plaatsen in iemands anders topic is niet echt netjes. Je zal even zelf een topic aan moeten maken. We behandelen hier de vraag van de topic starter.

JanmobyEvert
Berichten: 1998
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 nov 2020, 22:47

remibossuyt schreef:
26 nov 2020, 20:38
beste,
weet iemand waar ik een 50cc motor kan vinden waarvan de aandrijving rechts zit.
of zou ik een links motorblok kunnen omvormen tot een recht?

alvast bedankt.
Www. Marktplaats.nl:gezocht 50cc motor waarvan de aandrijving rechts zit.
of een links motorblok om omvormen tot een recht

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3897
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Lolle » 27 nov 2020, 23:12

Blok gewoon een halve slag draaien en een nok van een linksdraaiende motor gebruiken. Beetje knutselen met in en uitlaat.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 27 nov 2020, 23:21

Ja beetje lassen timmeren booren Vijlen enz enz
En klaar rijden maar

paulmz
Berichten: 1728
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door paulmz » 28 nov 2020, 00:05

Of alleen maar achteruit rijden.

Paul

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door renato » 30 nov 2020, 17:04

Franky schreef:
26 nov 2020, 21:48
...
Even nieuwsgierig. Hoe staat het met het pingeling geluid tijdens het wegrijden. Heb je dat of is hij heerlijk stil.
...
Ik moet het nog uitgebreid testen en rijden maar mijn eerste indruk is dat hij enorm veel pingelt bij het wegrijden. Het koppelingshuis is ook niet heel mooi rond zo op het eerste oog. Maar hij klinkt in ieder geval niet meer als een koffiemolen dus een beetje gepingel neem ik voor lief.

Hopen op minder regen, blaadjes en gladheid binnenkort voor uitgebreid testen.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door loe » 30 nov 2020, 17:53

Dat geluid kun je beter omschrijven als klingelend geluid.
Pingelen is echt iets anders. Dit om verwarring te voorkomen.
Dat geluid komt doordat de koppeling trommel niet zuiver recht is. En de bladveertjes met frictimateriaal niet mooi aangrijpen maar een beetje zwabberig. En tikken dan tegen de andere trommel aan
Kan geluid kan soms heel erg zyn.
Hierdoor is ook je blokje in onbalans.
Dat is misschien ook de reden dat het lager het chroom op vrat van de trommel.
Ik heb zelf ook ervaring met zwabberende trommels gehad. En zelfs een nieuwe van b2b was scheef.
Gelukkig had ik nog een oud blokje liggen waar de trommel perfect van is.
Persoonlyk vind ik het niet kunnen dat dit soort ondeugdelyk troep de fabriek verlaat.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Franky » 30 nov 2020, 18:16

Ai. Dat spul van b2b is dus ook al niet rond als ik dat zo lees. Het nodige Motobecane spul heeft dat ook al. Goede namaak dus :mrgreen:

Even ter correctie.
Dat tingeling gebeuren komt van de buitenste koppelingstrommel. Dit is een soort fietsbel. Hij kan aardig rinkelen als de bladveertjes dan weer wel en dan weer niet de trommel aanraken. Als je met de hand je buitenste trommel vast pakt kan ie niet meer rinkelen en merk je ook dat het geluid grotendeels verdwijnt. Net zoals bij een fietsbel.

Het heeft absoluut niets te maken met het chroom in het lager en kan dat ook absoluut niet veroorzaken! Het rinkel de kinkel gebeuren is qua geluid niet echt prettig maar verder totaal niet schadelijk voor de koppeling of bromfiets.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door loe » 30 nov 2020, 18:52

Het is onbalans.. Dat vreet lagers en rooft pk, 's

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door renato » 30 nov 2020, 19:51

Voor de duidelijkheid: Mijn originele trommel was rond. Mijn nieuwe, zonder naaldlager maar met koperen glijlager, is niet rond.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Franky » 30 nov 2020, 19:57

loe schreef:
30 nov 2020, 18:52
Het is onbalans.. Dat vreet lagers en rooft pk, 's
Wat moeten we het dan toch moeilijk hebben met onze 1 cilinders :lol:
Je kan er gewoon op ontwerpen. Meer dan genoeg veiligheidsmarge in die mobylette blokjes.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Koppeling koffiemolen

Ongelezen bericht door Hans10 » 30 nov 2020, 21:44

Gewoon die trommel omruilen bij B2B. Is geen probleem weet ik uit ervaring.

Plaats reactie