Lengte V snaar

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Lengte V snaar

Ongelezen bericht door australman » 15 dec 2020, 16:43

Hoi,
Als ik met mijn Grand Tourist aan de hand loop,valt me op dat dat behoorlijk zwaar gaat.Zou het zo kunnen zijn dat een
iets langere V snaar uitkomst biedt?(Minder snaarspanning?) Er zit nu een Ventico D243 cr op.

Hans

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Lengte V snaar

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 dec 2020, 14:50

Heeft ie een variateur?

Weet niet of de spanning er mee te maken heeft. Wel weet ik (en jij ook vast wel) dat roest op de poelies en/of een nieuwe stugge/plakkerige snaar invloed heeft.
Ook het merk snaar maakt verschil, dayco is soepeler dan ventico op mijn sp 93.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lengte V snaar

Ongelezen bericht door Franky » 16 dec 2020, 15:43

Die Ventico snaren zijn ouwe techniek. Dat is sowieso niet best t.o.v. wat we tegenwoordig hebben. Ik rij niet meer met Ventico.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Lengte V snaar

Ongelezen bericht door Lolle » 16 dec 2020, 17:58

Langere snaar geeft volgens mij niet de oplossing. Of het moet zo zijn dat je variateur veer strak staat maar dan werkt je variateur ook niet. Als je een langere snaar neemt slipt hij waarschijnlijk door.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Lengte V snaar

Ongelezen bericht door australman » 16 dec 2020, 20:00

Hoi Lolle,

Omdat er een soort van aanslag achter de veer zit,wilde ik proberen deze iets te verbuigen.
Ik geef toe,het is allemaal een beetje vaag,maar als ik het motortje met een houten wig ietsje omhoog druk,waardoor de snaar wat minder gespannen wordt,loopt alles ineens een stuk soepeler.
Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Lengte V snaar

Ongelezen bericht door Lolle » 16 dec 2020, 21:24

australman schreef:
16 dec 2020, 20:00
Hoi Lolle,

Omdat er een soort van aanslag achter de veer zit,wilde ik proberen deze iets te verbuigen.
Ik geef toe,het is allemaal een beetje vaag,maar als ik het motortje met een houten wig ietsje omhoog druk,waardoor de snaar wat minder gespannen wordt,loopt alles ineens een stuk soepeler.
Hans
Dat heeft toch te maken met de kracht waarmee de snaar in de poelie wordt getrokken. Een mindere veerkracht zou dit kunnen verhelpen alleen gaat dan je werking van de variateur niet meer op. je zou eigenlijk de situatie willen dat op het moment de bromfiets in rust is, dat de veerkracht wordt geblokkeerd of dat de riem zolang is dat hij niet slipt maar ook niet strak in de gleuf wordt getrokken. daarnaast denk ik dat Jan Evert ook gelijk heeft. bij mij rolt de ene variateur ook zwaarder dan de ander, ik heb het niet het idee dat dit invloed heeft op de rij prestatie.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lengte V snaar

Ongelezen bericht door Franky » 16 dec 2020, 22:14

Dat heeft wel degelijk verschil. Natuurlijk heeft het dat. Ik heb wel iets gewonnen door de Ventico's aan de kant te leggen.

Dit verhaal betreft toch een half variateur of niet? Die lopen toch niet zo zwaar? Die vol variateuren met de boite relais. Die lopen een stuk zwaarder.

Plaats reactie