Te krap drijfstangoog
Te krap drijfstangoog
Een jaar of 2 terug een blokje van nwe lagers en keerringen voorzien en lag daarna zonder cilinder te wachten tot het nodig was.
Ik had er destijds een cilinder op willen zetten,maar dat mislukte toen omdat ik het top end lager verziekte
Nu wilde ik kort geleden toch maar eens het blokje afmaken en ben eerst gaan passen met een nwe pistonpen en nw naaldlager,nou dat was bijna niet te doen.
Henk gaf mij de tip om te kijken of mogelijk de stang krom was, maar met veel meten geen afwijking waar kunnen nemen.
Had nog een oud/vies blokje liggen en wonderwel bleek daar dezelfde pen en lager wel normaal in te passen.
Nou ja,dan maar beide blokjes uit elkaar en de nwe lagers van het 1e blokje maar op de krukas van het 2e blokje zetten.
Beide blokjes uit elkaar gehaald bleek de krukas van het 2e blokje niet fris op het big end.
Wat nu?
Nee had ik al en heb met een schuurstiftje van een Dremel het oog heel licht gezuiverd stukje bij beetje tot een acceptabele speling bereikt was.
Toch wel fijn zo,n kerst zonder drukte.
Paul
Ik had er destijds een cilinder op willen zetten,maar dat mislukte toen omdat ik het top end lager verziekte
Nu wilde ik kort geleden toch maar eens het blokje afmaken en ben eerst gaan passen met een nwe pistonpen en nw naaldlager,nou dat was bijna niet te doen.
Henk gaf mij de tip om te kijken of mogelijk de stang krom was, maar met veel meten geen afwijking waar kunnen nemen.
Had nog een oud/vies blokje liggen en wonderwel bleek daar dezelfde pen en lager wel normaal in te passen.
Nou ja,dan maar beide blokjes uit elkaar en de nwe lagers van het 1e blokje maar op de krukas van het 2e blokje zetten.
Beide blokjes uit elkaar gehaald bleek de krukas van het 2e blokje niet fris op het big end.
Wat nu?
Nee had ik al en heb met een schuurstiftje van een Dremel het oog heel licht gezuiverd stukje bij beetje tot een acceptabele speling bereikt was.
Toch wel fijn zo,n kerst zonder drukte.
Paul
Re: Te krap drijfstangoog
Hallo Paul
Geweldig die kerst .
Deze morgen begonnen met sleutelen aan mijn Spaanse sp50 GAC.
Vanmiddag lekker gegeten en nu terug de werkplaats in bij de houtkachel.
Hij is bijna klaar.
Wat betreft het oog van de drijfstang ik heb ooit ook hetzelfde voorgehad.
Ik heb dit opgelost door schuren met een 600 en daarna een duizend blokje loopt nog steeds mooi.
Was een splinternieuwe krukas
Gr Polle
Geweldig die kerst .
Deze morgen begonnen met sleutelen aan mijn Spaanse sp50 GAC.
Vanmiddag lekker gegeten en nu terug de werkplaats in bij de houtkachel.
Hij is bijna klaar.
Wat betreft het oog van de drijfstang ik heb ooit ook hetzelfde voorgehad.
Ik heb dit opgelost door schuren met een 600 en daarna een duizend blokje loopt nog steeds mooi.
Was een splinternieuwe krukas
Gr Polle
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
- Woonplaats: Ugchelen Nederland
- Locatie: ugchelen [apeldoorn]
Re: Te krap drijfstangoog
beste forum.
Het is mij ook wel eens opgevallen dat niet alle nieuwe naaldlagers de zelfde afmeting hebben, licht waarschijnlijk waar ze besteld worden of zijn best
eld en er onderling toch verschil in zit ! en verschil in fabrikant ?
De kromme drijfstang heeft niets met de passing van het naaldlager te maken !
gr bessels
Het is mij ook wel eens opgevallen dat niet alle nieuwe naaldlagers de zelfde afmeting hebben, licht waarschijnlijk waar ze besteld worden of zijn best
eld en er onderling toch verschil in zit ! en verschil in fabrikant ?
De kromme drijfstang heeft niets met de passing van het naaldlager te maken !
gr bessels
Re: Te krap drijfstangoog
Er zijn van, bepaalde, "grote" merken, zoals bv Malossi, smallend lagers met verschillende toleranties te verkrijgen. En zoals Bessels aangeeft, van aftermarket onderdelen is nooit te achterhalen, wie ze heeft gemaakt, laat staan, hoe ze zich, in kwaliteit, verhouden tot originele onderdelen. Het is een hele hoop gokwerk, in onze hobby.
Re: Te krap drijfstangoog
De krukas die ik had was wel degelijk een originele motobecane krukas.
Misschien een productiefout.
Gr Polle
Misschien een productiefout.
Gr Polle
Re: Te krap drijfstangoog
Aftermarket onderdelen zouden best tolerantie afwijkingen kunnen hebben,maar dat zouden originele drijfstangen net zo goed kunnen hebben.
Immers als het lager bij mij een afwijking zou hebben gehad is het heel bijzonder dat die in een andere drijfstang wel een perfecte passing had.
Mobylette is voor mijn gevoel een product waar men het niet zo nauw nam(dit is natuurlijk vloeken voor de merkfascisten).
Als ik kijk naar een Big-end van een Berini,die werden gepaard,m.a.w. een drijfstangsetje ter revisie zal ook moeten kloppen met de krukas, in het verleden waren daar drijfstangsets in meerdere maten leverbaar.
Paul
Immers als het lager bij mij een afwijking zou hebben gehad is het heel bijzonder dat die in een andere drijfstang wel een perfecte passing had.
Mobylette is voor mijn gevoel een product waar men het niet zo nauw nam(dit is natuurlijk vloeken voor de merkfascisten).
Als ik kijk naar een Big-end van een Berini,die werden gepaard,m.a.w. een drijfstangsetje ter revisie zal ook moeten kloppen met de krukas, in het verleden waren daar drijfstangsets in meerdere maten leverbaar.
Paul
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Te krap drijfstangoog
Ik heb hier inderdaad verschillende passingsdiameter pistonpennen liggen van MBK. Ik heb er eentje die echt veel te los zit. Die gebruik ik altijd om andere pistonpennen er uit te duwen Productiefoutje of bewust, wie zal het weten