Acceleratie.

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 01 dec 2021, 20:46

Loe . Voortandwiel is 12 tanden en dat is volgens mij standaard.
Ik zou een tandje kleiner kunnen proberen want ik heb er 1 liggen.Kost weer snelheid ook.

JanmobyEvert. de zuiger zit goed, zuigerslotjes richting voorkant cilinder.

AGB. Klopt, Dremel heeft voor alles wat maar ik probeerde het te doen met de middelen die ik voorhanden heb.

Hans. Tja die ontsteking. Die van HVK schijnt inderdaad een wonderset te zijn, ik heb er meerdere keren aan zitten denken om die aan te schaffen.(geen idee wat die set kost :?: )
Maar ik moet zeggen dat mijn huidige ontsteking een beregoeie vonk geeft.(oke,buiten de cilinder dan)
Airsal kan ik echt niet meer vinden in 50 cc, wel 66 maar daar wil ik eigenlijk niet aan, het hoeft geen 60 of harder te lopen.
Silentblocks lijken mij wel goed, het blok hangt stevig in de rubbers.
Uitlijning lijkt mij ook goed zo op het blote oog.
Snaarschijf en lager zijn nieuw, had ik vernieuwd omdat ik dacht er een slinger in zat, Maar hij slingert nog een beetje, geen idee waar dat nou door komt. :think:
Maar al met al was ik best wel tevreden hoe hij de laatste tijd reed hoor. :D

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door loe » 01 dec 2021, 21:00

De brommer is voor 16 jarige grietjes en oude wijven ontworpen.
Die wogen misschien 65 kg in die tyd.zonder helm gewicht ook.
En het hoefde allemaal niet zo snel toen.
Nu wij ouwe lullen met 85 kg of meer er op zitten, dan heeft het ouwe beestje wat meer moeite.
Ik ben ook van mening dat een moby een party wrijvingsverlies heeft door die akelige snaar schijf. Dat moet allemaal overwonnen worden..

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door PantinNL » 02 dec 2021, 08:50

Dirkos schreef:
01 dec 2021, 20:46
....
Snaarschijf en lager zijn nieuw, had ik vernieuwd omdat ik dacht er een slinger in zat, Maar hij slingert nog een beetje, geen idee waar dat nou door komt. :think:
.....
Een kromme trapas kan een slingering en trilling veroorzaken.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Franky » 02 dec 2021, 10:05

Kan je dat uitleggen Henk? In mijn beleving zorgt een kromme trapperas ervoor dat de snaarschijf scheef staat maar wel zuiver loopt. De trapas staat immers stil. Als je een kromme trapperas rond draait dan zie je een zwabber in de snaarschijf, echter dit geeft geen trillingen want zo snel fiets je net.

Een kromme as is natuurlijk niet netjes want de uitlijning is dan niet zo goed.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door loe » 02 dec 2021, 10:37

Dat vliegwiel gaat door speling gewoon zoeken.
Jij gaat van 100% perfect uit frankie.
In die wereld zitten we niet.
Er zijn altijd variabelen.
De snaar bv zal Altyd hier of daar wat stugger zijn en misschien wat onregelmatige vertonen.
De snaarschijf is van anelkaar gepuntlast blik, ook niet echt vormvast.
En het 1 cilinder motortje heeft zowie zo trillingen die hij doorgeeft aan alles.
Het ontwerp is zo slecht dat ze het blok maar in de rubbers hebben gehangen.
Wat verder niks uitmaakt wat mij betreft.
Maar het is wel een gegeven.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door loe » 02 dec 2021, 10:41

De snaarschijf op zich is ook al een bron van trillingen, met die hevel en veer. En dan nog die plak metaal als tegen gewicht.
Ze hebben niet eens de moeite genomen om het uit te balanceren.
Dan zijn die nieuwe alu gefreesde snaar schijven een hele verbetering.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door PantinNL » 02 dec 2021, 11:19

Franky schreef:
02 dec 2021, 10:05
Kan je dat uitleggen Henk? In mijn beleving zorgt een kromme trapperas ervoor dat de snaarschijf scheef staat maar wel zuiver loopt. De trapas staat immers stil. Als je een kromme trapperas rond draait dan zie je een zwabber in de snaarschijf, echter dit geeft geen trillingen want zo snel fiets je net.

Een kromme as is natuurlijk niet netjes want de uitlijning is dan niet zo goed.
Dat heet praktijkervaring Frank.
Ik had ooit een AV85 gekocht van een oude vent van 72, die ermee gevallen was.
Na een uitgebreide opknapbeurt bleek dat de brommer te
veel trilde.
Ik verdacht allereerst de snaarschijf, maar die liep op een andere 16mm as erg mooi.
Toevallig vond ik op de Vehikel in Utrecht de juiste as.
Het probleem was helemaal opgelost.
Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe bussen in het frame geperst, waardoor alles mooi in één vlak draaide.
Henk

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 05 dec 2021, 14:43

Even een kleine update.
Ik had dus een nieuwe cilinder besteld, kreeg ik telefoon dat die uitverkocht was.
Maar hij kon een andere sturen die iets duurder was maar die kreeg ik dan voor de prijs van de bestelde, prima zo.
Vanmorgen gemonteerd, dat ding heeft nu een bult compressie van heb ik jou daar.
Weliswaar cilinderwand flink in de olie gezet maar moet moeite doen om hem met de hand door de compressie te draaien, dat beloofd wat. :)
Ik zal in ieder geval nu echt wel een decompressiekabel moet monteren anders krijg ik hem nooit aan de gang denk ik.
Helaas brak het oogje van de massakabel af en laat ik die nu net niet hebben liggen dus morgen maar even naar de winkel.
Ondertussen hadden mijn vingers zo ongeveer de temperatuur van de onverwarmde schuur aangenomen, behoorlijk koud dus en daarom vond ik het eigenlijk niet zo erg om te stoppen.
Dus tot zover, van de week meer nieuws. :wave:

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 07 dec 2021, 13:41

Vanmorgen blok eronder gehangen en de eerste 25 km staan weer op de klok.
Nadat ik net van huis was brak zelfs het zonnetje door dus dat was nog beter.
Wat een verschil maakt die nieuwe cilinder.
Stuk betere trekkracht vanuit stilstand, zelfs hellingproef vanuit stilstand gaat goed.
Motortje lijkt zelfs stiller te lopen.
Topsnelheid kan ik nog niks van zeggen, heb 'm een paar keer heel even naar de 40 laten lopen, ff kalm aan inrijden.
Ik denk dat het probleem in de zuigerspeling zat, bij deze cilinder ging hij er een beetje stroef in (zonder zuigerveren) terwijl bij de vorige cilinder de zuiger er aan de andere kant zo weer uit donderde.
Dus ik denk dat het probleem nu wel getackeld is.
Zo de benzinetank even volkiepen en dan nog weer wat kilometers maken nu het nog redelijk weer is.
Groetjes van een blije Dirk. :wave:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door loe » 07 dec 2021, 15:22

Waar gekocht en welk setje is dit nu uiteindelijk geworden?
Enne,,,, top dat het nu uiteindelijk toch goed is,

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 07 dec 2021, 16:53

Cilinder van FDM en heb ik gekocht bij Selectparts.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 dec 2021, 18:15

Mooi. Maar de eerste paar honderd km iets vettere benzine ( 1:35 bijvoorbeeld ) en niet te lang, te vaak volgas.

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 07 dec 2021, 20:04

Ik doe kalm aan en heb inderdaad wat extra olie bijgemengd.

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 04 mei 2022, 10:53

Een tijdje niks geplaatst hier. Ik heb van de winter een hogedrukkop weten te bemachtigen maar dat bracht niet echt succes. Absoluut geen trekkracht onderin en snelheid was ook niet alles, plus na een km of 10 nokte hij er mee.( Ontsteking oververhit door hogere verbrandingstemperatuur?). Ik heb toen de ontsteking wat later gezet wat de trekkracht wel beter maakte verder geen verbetering al sloeg hij wel weer af na een tijdje. Originele kop er weer op ,ontsteking opnieuw gesteld en afgelopen maandag na een paar maandjes in de schuur weer rijden. Geen streep harder als 40 en viertakten als een malle, zo erg heb ik het nog niet meegemaakt.Waar dit nu weer vandaan komt is me een raadsel, het was weliswaar warmer als van de winter maar zoveel verschil is wel erg. Vorig jaar midden in de zomer viertakte hij zelfs amper. Kan er zo gauw de vinger op leggen hoe dit komt, luchtfilter is brandschoon.Wat wel leuk was is dat hij na een paar maanden stilstand in 1 trap startte, had ik ook nog niet eerder meegemaakt. :P

Plaats reactie