Acceleratie.

loe
Berichten: 2091
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door loe » 15 mar 2021, 17:53

Doe anders een oproepje voor iemand by jou in de buurt die er naar kan kijken.

Op deze manier blyf je klooien.

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 363
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Zaamslag

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door wannes69 » 15 mar 2021, 17:59

loe schreef:
15 mar 2021, 17:53
Doe anders een oproepje voor iemand by jou in de buurt die er naar kan kijken.

Op deze manier blyf je klooien.
Is de beste optie.

loe
Berichten: 2091
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door loe » 15 mar 2021, 18:00

De omcircelde dingen zyn de koppeling veertjes. En de gaatjes in de koppeling hamers.
Er zitten meerdere gaatjes in.
Zet ze zo, dat er de meeste voorspanning op de veren komt.
Screenshot_20210315_165747.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 363
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Zaamslag

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door wannes69 » 15 mar 2021, 18:03

Om je ontsteking af te stellen hoeft niet heel je blok er onderuit hoor.

Kijk maar naar dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=nwSgiz1RLWY

En dan deze volgorde aanhouden om je ontsteking af te stellen:

Eerst doe je de contactpunt opening op 0.4 mm.
Met een voelermaatje.
Daarna de voorontsteking. 2 tot 2.5 mm voor het bovenste dode punt.

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 15 mar 2021, 18:25

wannes69 schreef:
15 mar 2021, 17:50
Hoe is de staat van je silentblocks?
En hangt je blok netjes in lijn met je snaarwiel?

Hans
Silentblocks lijken mij goed, kan het blok niet met speling heen en weer rammelen al hoewel ik wel vindt dat de brommer behoorlijk trilt maar dat kan normaal zijn,is al paar jaar geleden dat ik het laatst op 'n ouwe 2takt heb gereden. ;)
Tot zover ik kan zien staan de poelies netjes in lijn

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 15 mar 2021, 18:28

loe schreef:
15 mar 2021, 17:51
2.5 is vroeg zat. Als ze nu op 2 staan is dat ook goed.
Ik weet niet wat er gebeurt By 3 mm voor ontsteking zou ik niet doen.

De koppelingshamers hoeven helemaal niet los.
Met een punttangetje kun je een veertje los vrotten en 'm in een ander gaatje doen.
Ik heb nu 2.5 en wil naar 2.0.

Zijn aardig stugge veertjes lijkt mij met weinig bewegingsruimte maar het valt te proberen.

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 15 mar 2021, 18:33

loe schreef:
15 mar 2021, 18:00
De omcircelde dingen zyn de koppeling veertjes. En de gaatjes in de koppeling hamers.
Er zitten meerdere gaatjes in.
Zet ze zo, dat er de meeste voorspanning op de veren komt. Screenshot_20210315_165747.jpg
Staat nu in de standaardafstelling dus kan 1 gaatje strakker.
Ik ga het morgen proberen voor ik met de ontsteking aan de gang ga. :thumbup:

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 17 mar 2021, 19:16

Zo,ik ben er weer,niks opgeschoten wel een stuk wijzer.
Gister de koppelingsveertjes strakker gezet,Ging verrassend makkelijk,ik dacht dat ze veel stugger waren maar dat viel mee.
Rijden maar geen resultaat.
Vanmorgen ringetje tussen spruitstuk en carburateur gezet,remmenreinigertest en dat was bemoedigend.
Sloeg wel af maar duurde veel langer als eerst.Spruitstuk of via luchtfilter?
Rijden maar geen resultaat.
Ik denk bekijk het maar ik haal de cilinder eraf.
Blok in de bankschroef ,ik denk,laat ik eerst het ontstekingstijdstip even iets anders zetten.
Eerst ff checken:1.5 mm voorontsteking!
Of ik had bij de eerste check stront in m'n ogen of de ontsteking is gaan verlopen wat hier al geopperd was.
Ik vond wel dat de nok erg makkelijk los kwam.
Okee.op 2,5 mm gezet en blok er weer onder en starten en rijden.
Geen resultaat.
Dan toch maar de cilinder eraf.
Blok weer in de bankschroef, ff de klep testen.
Voel ik zowel onder- als overdruk,klep lekt da's duidelijk.
Kop eraf en klep inslijpen met jif(met citroengeur ;) )
Zag er trouwens niet al te best uit die klep ,redelijk ingeslagen,kreeg hem niet 100% glad maar hoopte dat het genoeg was.
Boel weer gemonteerd,wat een ellende trouwens met die veer en splitpennetje.
Nog lekken.
Dus nu moet ik een nieuwe klep bestellen,kost geen drol maar is het misschien wijzer om maar een hele nieuwe kop te kopen,wie weet is de klepzitting ook niet helemaal lekker en dan schiet ik nog niks op.
Nog 1 ding ,ik zag dat de snaar uit elkaar begint te vallen,ik heb nu 175 km gereden en ondanks dat hij er goed uit zag begeeft hij het nu,zal wel door het lange stilstaan komen.
Hoe meet ik de lengte,binnen of buitenmaat en is een getande beter als een gladde?
Sjow,dat was een heel verhaal.

groetjes van Dirk.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1507
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door mobydilz » 17 mar 2021, 20:26

https://www.google.com/search?q=V+snaar ... 00&bih=789

Als niemand hier bezwaar tegen maakt maar eens proberen.

Heb je echt lang genoeg die decompresseurklep geslepen?

gr jed

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 17 mar 2021, 21:12

Minuut of 5 denk ik.
Meerdere keren nieuw schuurmiddel erop gedaan.
Daarvoor eerst met een roterende fiberborstel de koolafzetting eraf geborsteld.

JanmobyEvert
Berichten: 1515
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 17 mar 2021, 22:03

Met Jif? Dat help toch geen dr*l schuurpasta gebruiken of een speciale tool.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 2828
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Lolle » 17 mar 2021, 23:16

JanmobyEvert schreef:
17 mar 2021, 22:03
Met Jif? Dat help toch geen dr*l schuurpasta gebruiken of een speciale tool.
als de klepzichtbaar schade heeft dan helpt het niet. bij kleine lekkage doe ik het met commandant, schuurpasta zal beter zijn. in de klep zit meestal een groefje, hier zet ik een bit in van de accu schroefmachine.

Pollege
Berichten: 181
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Pollege » 18 mar 2021, 19:17

Zit er geen groefje in steek de klep in de cilinderkop een draadje door het gatje in de stift dit in de accuboormachine pasta er tussen en draaien maar totdat je een mooi egale rand verschijnt.

Gr Polle

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 19 mar 2021, 08:05

Helaas zit er geen groef in de klep,dat had het makkelijker gemaakt.
Ik deed het met een tang op de klepsteel en kon ik geen goeie draaibeweging maken.
Ik zal het straks met een draadje en de boormachine proberen.
Goeie tip Polle. :clap:

Wijnand
Berichten: 169
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Locatie: Hoogkarspel [NH]

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Wijnand » 19 mar 2021, 18:31

Advies : lees svp. het onderwerp "Decompressieklep / zitting herstellen. dd.19 juli 2020.
Mogelijk kun je ( jullie) daar iets mee.
Succes !

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 20 mar 2021, 14:08

Goed,klep is geslepen sluit mooi af maar wederom geen verbetering.
Nu meldde ik laatst al dat met die storm dat hij zo slecht wegkwam dat zelfs de koppeling weer losliet maar dat bleef later dus steeds terugkeren als de motor goed warm werd.
Met de laatste proefrit dus ook,totdat de motor er helemaal mee stopte en ik naar huis mocht lopen.
Onderweg een paar keer duwstart geprobeerd zonder resultaat.
Eenmaal thuis na 5 minuten proberen aan te trappen en meteen lopen.
Toen schoot me te binnen dat hier meerdere topics zijn over dat probleem en dat was dus de ontsteking.
Dus waarschijnlijk is het hele euvel terug te voeren op een gare ontsteking,zie ik dit juist?
Nu zit ik dus te denken om de complete ontsteking nieuw te bestellen inclusief punten en condensator,zo duur is dat spul ook weer niet.
Wat is goede raad?

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 307
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door wimv8 » 20 mar 2021, 15:27

Wat ik altijd doe, uit ervaring.(40 jaar klooien)
Niet alleen bij mobylette, maar bij alle merken.
Als je een brommertje koopt is ie altijd helemaal nagekeken, dit is nieuw dat is nieuw.
Meestal geen moer van waar. Of een verhaal ook weer van de vorige eigenaar.

Ik trek altijd het blok helemaal open, sowieso.
Ik start hem ook niet eens.(dat kan je bigend, zuiger, cilinderwand kosten)
Keerringen, lagers, pakkingen gaan er zeker uit.
Alle pakkingvlakken, waar het kan, die vlak ik.
Krukas nieuw of persen wanneer nodig.

Cilinder/zuiger? Hangt er van af wat er nog te krijgen is. Hou m liever origineel.
Bij mobylette slijt de (chroomwand) cilinder bijna nooit. Is dat wel zo dan voel je een slijtrand.(eigenlijk bij alle merken)
De zuiger is bij moby vaak ook nog goed.
De zuigerveren kunnen wel versleten zijn, dat kun je gewoon opmeten aan de slotspeling, is niet heel spannend.
Die moeten meestal wel vernieuwd.

Verder, de ontsteking,
meestal werkt dat gewoon nog, maar ik weet nu, na 40 jaar klooien, dat het er altijd mee nokt.
Na 20 minuten, na 20 weken, of na een jaar, altijd.
Isolatie rond de koperdraad waarmee de spoelen zijn gewikkeld is weg, of verhard, kruimelig.
Het is een soort lak, ook vaak schellak, dat doet zijn werk gewoon niet meer.
Koperdraad op de winding maakt gewoon onderling contact.
Niet altijd meteen, maar wel na weken, uren, dagen, warm, koud, warm koud enz.
Dus ik vervang dat ook vaak, ontstekingsspoel én bobine, of sommige merken hebben dat in één spoel.
(Bosch, zundapp, puch maxi, kreidler) Dan vervang ik die.
Condensator ook op zeker. Bougiekabel.
Punten kunnen vaak nog gewoon, maar het fiber nokje die de nok volgt is ook vaak oud en verdroogd, verhard.
Stel je de punten mooi, na drie dagen rijden gaan ze bijna niet meer open.
Het fiber nokje is half weggesleten.
Leuk om te zien met de strobo hoe dat verloopt.
En makkelijk om eens in de zoveel tijd eens het tijdstip te controleren(viltstift streep op vliegwiel en huis)

De nok van de ontsteking, waar de punten over bewegen, polijst ik helemaal tot bijna chroom.
Spekglad moet ie zijn, dan met een heel klein beetje speciaal vet er over, slijten je nieuwe punten minimaal,
en gaan zeker 40.000km mee.(echt waar)
Al ben ik over de kwaliteit van nieuwe contactpunten de laatste 10 jaar slecht te spreken voor welk merk ook,
als origineel nog bestaat neem ik die. Bijv. Honda 4takt 30,- origineel en 9,95 imitatie, en dat is toch troep.

Carburateurs is vaak ook bagger, de oude dingen die er onder hangen.
Je ziet het vaak meteen bij demontage, is alles lekker nat en vet, oké.
Is alles wit poederig droog oxidatie, dan is het meestal vuilnis.
Op een mobylette paste bij de laatste die ik deed(eeg 15) een vespa/citta carb met het filterhuisje gedraaid.
En nog een kleine aanpassing.(choke) Wat een verademing zeg.
Nieuw te koop als 13/13, 12/12, 12/10, 10/7 of zo iets, maar ieder geval tussen de 13 en7mm 35 euro, alle sproeiers volop nieuw te koop.

En benzine mengen, ik reed wel eens ritten mee, één blauwe walm, mijn brommertje, niets.
Sommige hebben uit oude verhalen over mengsmering dat je 1:30 of 1:40 moet mengen.
Nou een moby met een mooie chroom cilinderwand en een top van 50km/u, nieuwe lagers,
1:60 kan makkelijk met tweetaktolie van een bekend merk.
Geen rook. Verbrand makkelijker.

De bougiedop, NGK dop wegdoen, daar zit een weerstand in tegen radio storen,
die weerstand willen we niet, weg die dop, en een gewone monteren.

Bougie, bij een mobylette geen NGK bougie met een "R" gebruiken, is weerstand ingebouwd, dat willen we ook niet, weg ermee.
Een gewone ngk 5 of 6 is voldoende.

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 20 mar 2021, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1515
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 mar 2021, 16:34

Dirkos schreef:
09 mar 2021, 17:39
Ik heb niks aan de ontsteking gedaan,die stond zo toen ik hem kocht.
Ik vond het juist een meevaller dat ik er niks aan hoefde te doen.
ik had er toen nog geen meter mee gereden.
Duidelijk toch?

brommerskieken
Berichten: 2273
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door brommerskieken » 20 mar 2021, 17:09

Alles vernieuwen ben er niet voor
Maar als je het wilt moet je het doen
Heb hier een uit 1954 cilinder zuiger zat vast
Los gemaakt
Nieuwe zuiger veren er in en niet meer en gaan
De zelfde lagers zitten er nog in
Inmiddels is de onsteking wel aan gepast

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 21 mar 2021, 08:37

Ik zou niet weten waar ik het anders moet zoeken.
Het probleem wordt alleen maar erger,pas toen hij helemaal uitviel legde ik de link naar de ontsteking.
De carburateur lijkt het mij niet te zijn,als ik met optrekken de choke erbij pak wordt het niet beter en verzuipt hij.
Krukaskeerringen?Ik denk van niet want vanaf ongeveer 15 km/u trekt hij verder goed op en het motortje loopt verder echt heel netjes,start goed en loopt keurig stationair.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1507
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door mobydilz » 21 mar 2021, 09:28

De ontsteking zou het best kunnen zijn.
Ben zelf ook wel eens eigenwijs geweest door geen gehoor te geven
aan adviezen er een andere spoel in te zetten. HvK spul was er toen
nog lang niet.
Dat werd dus fietsen; gelukkig met een lichtgebouwd Speciaaltje.
succes jed

PS zie dat je in IJmuiden woont; zilte lucht dus, en dat is vast niet gunstig
voor zwakke ontstekingen.

Dirkos
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Dirkos » 04 apr 2021, 10:06

Stil hier.
Vorige week ben ik getroffen door een jaarlijks (of vaker) terugkerende knieblessure die ik in 1981 tijdens een zeer zwaar bromfietsongeluk heb opgelopen. :roll:
2x huisarts en die besloot er de 2de keer om er toch het mes er maar in te zetten.
Ik ben nu weer een beetje op de been en kan zelfs al 10 meter zonder krukken lopen :P maar sleutelen zit er nog even niet in want 5 minuten staan is al te veel.
Wat had ik al gedaan:nieuwe spoel,bobine,punten,condensator,bougiekabel en meteen maar een snaar en 2 kettingen besteld bij B2B.
Ontsteking gemonteerd,vliegwiel erop en knars,kraak. :thumbdown:
Spoel te groot,paar keer een stukje afgeslepen maar paste nog niet en de spoel werd er naar mijn mening niet beter op dus in de hoek gegooid en ouwe spoel er weer in.
Past de wartel van de nieuwe bougiekabel niet op de bobine,veel te groot. :thumbdown:
Originele kabel ook niet maar is met gastape op de schroefdraad wel vast te krijgen.
De boel aangesloten en ik heb vonk als ik aan het vliegwiel draai.
Toen gestopt en dus niks meer kunnen doen.
Wat nog te doen,koppeling loshalen om de snaar te vervangen,kettingen op maat maken en monteren en het blokje eronder hangen want die staat nog in de bankschroef.
Tot zover deze update.
Ik wens jullie allemaal fijne paasdagen en tot de volgende keer.
Groetjes van Dirk. :wave:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 2510
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 apr 2021, 10:57

Beste Dirk.
Ik wens je ook voorspoedig herstel toe en fijne Paasdagen.
Je hebt ook een lijdensgeschiedenis achter de rug met dat ongeluk, je knie en die niet passende spullen.
Het zou veel beter zijn geweest als je de originele spoelkern van je brommer had gebruikt, zoals ik meestal doe in combinatie met een goede bobine en een potdichte condensator. Ik heb daarover inmiddels al meer dan voldoende over geschreven.
Dat recept beperkt zich niet tot mobylette, maar wordt ook steeds meer toegepast bij niet alledaagse hulpmotoren zoals Mosquito en Nassetti.
Groet,
Henk van Kessel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 2828
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Lolle » 04 apr 2021, 11:10

Voor het monteren van de spoelen heb je een ring nodig die je om de spoelen legt voor je ze vast zet. Zo heb je ook de juiste speling tussen de magneten en de spoelen wat de juiste vonk sterkte bepaald. Je moet niet aan spoelen gaan slijpen, als de spoel niet past dan kan de spoel niet goed zijn maar het kan ook zijn dat je grondplaat krom is. Misschien handig om ook het mobylette handboek dat ook op het forum staat eens door te lezen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5630
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Acceleratie.

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2021, 11:31

Ik duw de spoelen netjes tegen de aanslag aan en draai ze vast. Geen ring voor nodig hoor. Die ring heeft sowieso beperkte meerwaarde in mijn ogen. Ik heb hem ook maar gebruik hem zelden. Ik had een tijdje terug een grondplaat met spoelen die goedgekeurd werd door die ring maar zwaar aanliep in het echt. Ik heb toen een oud vliegwiel gepakt en er een stuk uitgeslepen zodat je de werkelijke afstand tussen spoelen en magneten ziet na montage op de brmofiets. Wat bleek, het was een excentrische grondplaat. Dus niet krom maar excentrisch. Een productiefout. Zo zie je maar weer, een directe meting is waardevoller dan een indirecte. ;)

Plaats reactie