EEG koppeling, trommel vastzetten

LuukV
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2021, 16:29
Woonplaats: Eindhoven Nederland

EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door LuukV » 19 mar 2021, 19:37

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag even uit nieuwsgierigheid de kap van mijn koppeling afgehaald, niks veranderd. Nu ik krijg 'm alleen niet meer goed terug.

Hoe hoort deze kap vast te zitten? Slechts het moertje terugdraaien resulteert in dat de de twee trommels niet meer los van elkaar kunnen bewegen. Ik neem aan de vliegwieltrekker niet voor niets is :P Moet ik iets vastslaan zoals bij de ontstekingsnok?

Bedankt!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door ruudk » 19 mar 2021, 21:20

Ligt er een klein spietje (half maantje van metaal ter grootte van ongeveer 8mm lang en 3mm dik) in de buitenste trommel waardoor de binnentrommel vastklemt aan de buitentrommel?
Volgens mij hoort er nog een spietje in de EEG koppeling, deze hoort in een gleufje in de krukas.
Zit dat goed?
Ruud

LuukV
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2021, 16:29
Woonplaats: Eindhoven Nederland

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door LuukV » 20 mar 2021, 12:21

Hoi Ruud, ik heb 'm gevonden! Wat een klein dingetje zeg. Hij zat vastgeplakt en gecamoufleerd in al het vet. Bedankt voor de tip :thumbup:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door Franky » 20 mar 2021, 12:26

wat? Vet? Toch niet in de koppeling mag ik hopen. En ook niet op de conische verbinding.

LuukV
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2021, 16:29
Woonplaats: Eindhoven Nederland

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door LuukV » 20 mar 2021, 12:36

Nee de koppeling zelf is mooi schoon/droog. Ik bedoel dus daar waar de trommel in valt/verbindt. Zou het misschien vuil zijn en geen vet? Zodra ik de kans heb ga ik er naar kijken. Hoe hoort dit er uit te zien?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door Lolle » 20 mar 2021, 13:49

Het lager smeren via de vetnippel. Verder schoon en droog.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door ruudk » 21 mar 2021, 22:00

Inderdaad, Lolle.
Het enige wat gesmeerd moet worden, is de lagering van de buitenste koppelingstrommel op de krukas.
Ook wordt geadviseerd in werkplaatshandboeken om scharnierpunten van koppelingshamers een zeer bescheiden drupje olie te geven.

Het smeren van de lager gebeurt via de nippel die hoort te zitten op het uiteinde van de krukas, zit die er nog op? Vaak is dat nippeltje (ook al zo'n klein ding) weg. Ze zijn nog wel te koop, net als de spietjes. Overtollig vet komt in een viltring terecht die je, als ik het goed heb, kunt zien als je de binnentrommel eraf hebt. Die kun je eruit pulken, uitknijpen, schoonwrijven en weer terugplaatsen.
Resten vet / vuil kun je ook wegpoetsen.
Ik vertel kortom in wat meer woorden wat Lolle ook al zei.
Groet,
Ruud

LuukV
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2021, 16:29
Woonplaats: Eindhoven Nederland

Re: EEG koppeling, trommel vastzetten

Ongelezen bericht door LuukV » 22 mar 2021, 12:09

De trommel ziet er precies uit zoals je beschrijft Ruud. De vetnippel zit er nog, en de spie dus ook. Heb alles inmiddels schoongemaakt en correct vastgezet denk ik. Ik ben drie maanden geleden gestart met sleutelen zonder ook maar enige voorkennis, dus bij alles wat ik opentrek gaat er weer een wereld voor me open. Bedankt allemaal voor de moeite!

Plaats reactie