Pagina 1 van 1

koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 24 apr 2021, 15:29
door henksleuteld
goedendag.
Ik probeer voor de eerste keer een koppeling dimoby, terug te plaatsen, maar kom er niet uit.
Er zijn wat dingen die ik niet snap, en misschien kan iemand me het duidelijk uitleggen. Ik heb al goed zitten lezen in een aantal handleidingen en een filmpje gekeken op youtube. want ik begin niet meteen vragen te stellen zonder huiswerk gedaan te hebben, maar nu moet het toch echt.
Ik heb n handleiding gelezen waar staat dat je heel de koppeling in de hand in elkaar kunt zetten en dan pas op de krukas schuiven. Dat snap ik al niet, want dan komt het huis toch niet meer voorbij de kleine circlip.
Wat ik tot nu toe gedaan heb. Alles is goed schoon, klein beetje smeermiddel aan de draaipunten van de hamers, hamers erop gezet, dat Z- plaatje erop en die 2 platte schroefjes erin en geborgd.
Het naaldlager ingevet en in het huis gedaan, daar een ring op. Dat huis op de krukas gezet en dan de kleine circlip in de groef in de krukas. Dan 2 vulringen tegen die circlip aan. En vanaf hier is het me niet duidelijk. Als ik daarna de grote circlip over de krukas schuif zie ik niet waar ik die kan klemmen. In de handleiding staat dat die op het huis klemt, maar ik zie niet hoe of waar?? Als je het weet zal het niet moeilijk zijn, maar ik zie het nog niet.
Kan iemand me het duidelijk uitleggen.
Groet, Henk J.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 24 apr 2021, 15:37
door loe
In het koppeling huis zit een groef. Daar valt een clip in.
Als dat is wat je bedoelt.
Er zitten verschillende soorten op de koppeling. Eentje die om de krukas klemt en eentje die in het huis klemt.ze hebben dus ook een verschillend tangetje nodig.
Eentje om open te buigen en eentje om in te drukken.
Hoop dat je hier wat mee kunt.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 24 apr 2021, 15:55
door Franky
Volgorde
1. Koppelingshuis geassembleerd en wel met lager en al op de krukas schuiven
2. Shimringetje over de krukas schuiven en tegen het lager aan zetten. Vaak zitten die trouwens nog tegen het lager aan en heb je ze in de eerste stap er al op gedaan
3. Kleine circlipje op de krukas plaatsen (diep in de koppeling)
4. Weer een setje shimringen over de krukas schuiven.
5. Grote circlip die in het huis van de koppeling valt plaatsen. Nu kan je voelen of de hoeveelheid shimringen in stap 4 voldoende of teveel waren om de speling eruit te stellen. Een beetje speling is uiteraard nodig. Teveel niet.
6. Ik ga nu doorgaans vet in de krukas spuiten en de koppeling wat ronddraaien. Dit geeft me de mogelijkheid de overtollige hoeveelheid vet dat eruit loopt weg te halen.
7. Koppelingsdeksel erop (let op spietje als je er een hebt. As en koppelingsdeksel moeten goed ontvet zijn)

Dat was de korte samenvatting denk ik wel.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 24 apr 2021, 16:44
door henksleuteld
Bedankt heren, het is gelukt, het zit op zn plek. n fractie speling over. Ik was allemaal op zoek naar een groef, maar volgens mij blijft die grote circlip achter dat overstekende randje zitten en kan dus niet naar buiten komen. het is maar net hoe je het noemt.
Ik was er al 2 dagen mee bezig geweest en zag het gewoon niet. Weer iets wat ik nu zelf kan, niet moeilijk als je het weet.
Nogmaals bedankt, groet henk J.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 25 apr 2021, 20:16
door ruudk
Ook weer mooi om te lezen.
Ik ben dus niet de enige met dit soort ervaringen.
Ruud

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 16:15
door henksleuteld
Ik dacht, ik ga eens even die koppeling afmaken. Nou, dat viel dus mooi tegen want ik krijg het niet voor mekaar.
Het koppelingshuis zit er op maar nu wil die deksel niet ver genoeg in het huis. Henk had er nieuw frictiemateriaal op gezet, en dat bleek wel zo dik te zijn dat de deksel niet meer in het huis paste, en de bladveertjes sluiten toch mooi aan tegen het deksel. Dus dat nieuwe frictiemateriaal moest ik eerst al de helft dunner vijlen om hem erin te krijgen. Zonde, maar anders paste hij niet. Nu hij er dus wel tussen past wil hij niet ver genoeg over de krukas, blijft te ver naar buiten zitten. De koppset zat op dit blokje en paste eerst wel zoals het hoort. Na 2,5 uurtje van alles geprobeerd te hebben ben ik er maar mee gestopt want de frustratie kwam opzetten. Als ik een deksel van een ander blokje neem past die meteen goed, en de originele wil niet meer. Ik weet het ff niet meer. Heeft er iemand n idee wat ik kan proberen?

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 16:36
door Lolle
Leg de 2 deksels naast elkaar, pak een schuifmaat en ga een nauwkeurig meten waar het verschil zit. Zit er misschien nog ergens een viltring tussen die er niet hoort?. Jij kunt het beter vergelijken dan wij.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 18:36
door PantinNL
henksleuteld schreef:
08 mei 2021, 16:15
Ik dacht, ik ga eens even die koppeling afmaken. Nou, dat viel dus mooi tegen want ik krijg het niet voor mekaar.
...... Ik weet het ff niet meer. Heeft er iemand n idee wat ik kan proberen?
Als ik me goed herinner zitten hier gewoon standaard strips op, die ik onlangs nog gevonden heb.
In zo'n probleem geval zou je gewoon een keer met de boel langs kunnen komen. Als ik de boel verzool geef ik ook garantie dat het zal passen
Er zijn wel verschillende trommels; dus iets klopt er niet. Sommige strips moeten ooit bijgewerkt worden, maar zeker niet de helft.
Henk

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 18:41
door MobyJoost
Motobecane heeft ooit de conus van de krukas veranderd, waardoor nieuwere koppelingen, op oude krukassen, hetzelfde te zien geven. Vreemd is, dat dit setje origineel is en bij elkaar hoort. En zou dus netjes moeten passen. Ik ben benieuwd, waar het probleem zit.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 19:30
door henksleuteld
Ja ik ben ook benieuwd wat hier weer loos is. Zojuist die 2 deksels vlak naast elkaar gelegd en met de schuifmaat aan de gang. Qua maten kan ik niks zeer afwijkends meten. Alleen is die midden-conus anders van vorm. De ene recht en de andere loopt schuin af, maar qua hoogte vd conus geen verschil dus zouden ze even diep moeten vallen. En die nu zo ver naar buiten zit hoort bij die koppeling.
rsz_dscn1292.jpg
rsz_1dscn1293.jpg

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 19:34
door Franky
Herkenbaar. De nieuwere conische verbinding in de koppeling zorgt er voor dat de koppeling verder naar buiten staat dan bij de oudere. Is mij ook al eens opgevallen.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 20:25
door henksleuteld
Toch is die afgeschuinde conus precies even hoog en dik als de vlakke, en hoort die deksel bij het kopp-huis. Dan denk ik toch dat hij even diep zou moeten kunnen zakken. Ook nog wat wit krijt aan de rand vd conus gedaan, en op het frictiemateriaal maar daar is niks aan te zien want hij komt niet diep genoeg en valt vrij in het huis.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 22:02
door JanmobyEvert
Kun je ook wat wisselen met de shimms in de koppeling zodat de trommel wat meer naar buiten komt?

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 08 mei 2021, 22:21
door MobyJoost
Is het wel dezelfde krukas, waar deze op hoorde?

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 09 mei 2021, 02:13
door PantinNL
JanmobyEvert schreef:
08 mei 2021, 22:02
Kun je ook wat wisselen met de shimms in de koppeling zodat de trommel wat meer naar buiten komt?
Allereerst vraag ik me af of de originele koppelingdeksel wel is verzoold?
Je kunt dat zien aan de breedte van de poelie, die smaller is dan bij de EEG). De FOM rien is smaller dan die van de EEG.
Zo ja, dan kan het alleen de verkeerde montagevolgorde van lager, circlips en shims de positie van trommel en deksel beïnvloeden.
We zullen wel zien wat de oorzaak is en zo nodig de deksel aanpassen. Ik heb dan wel de gehele koppeling nodig en niet alleen de deksel.
Je kunt dan tenminste controleren of alles mooi bij elkaar past.
Henk

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 09 mei 2021, 10:01
door JanmobyEvert
PantinNL schreef:
09 mei 2021, 02:13
JanmobyEvert schreef:
08 mei 2021, 22:02
Kun je ook wat wisselen met de shimms in de koppeling zodat de trommel wat meer naar buiten komt?
Allereerst vraag ik me af of de originele koppelingdeksel wel is verzoold?
Je kunt dat zien aan de breedte van de poelie, die smaller is dan bij de EEG). De FOM rien is smaller dan die van de EEG.
Zo ja, dan kan het alleen de verkeerde montagevolgorde van lager, circlips en shims de positie van trommel en deksel beïnvloeden.
We zullen wel zien wat de oorzaak is en zo nodig de deksel aanpassen. Ik heb dan wel de gehele koppeling nodig en niet alleen de deksel.
Je kunt dan tenminste controleren of alles mooi bij elkaar past.
Henk

👍🏻

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 13 mei 2021, 19:18
door PantinNL
Hallo allemaal,
Vandaag blok en koppelingdelen binnen gekregen en ik ga morgen de boel uitgebreid bekijken.
Ik laat nog wel weten wat de oorzaak is van die uitstekende koppeling.
Ik vermoed dat er geen originele FOM-deksel is gebruikt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het uitsteken een probleem was bij een Dimoby-koppeling
Henk

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 14 mei 2021, 15:39
door Hans10
enige probleem dat overblijft is dat de koppelingsdeksel rakelings langs de crank gaat. Voor je het weel heb je diepe krassen op het chroom van de deksel.

Re: koppeling in elkaar zetten

Geplaatst: 29 mei 2021, 22:14
door henksleuteld
Het hele spul is dus uiteindelijk bij Henk beland. De losse motor met de koppeling erop, maar met de losse deksel erbij die niet ver genoeg wilde zakken.
En nog een andere losse deksel die ik ook nog had liggen, die ook niet paste.
Ik denk dat Henk gelijk had, dat die deksel niet bij de rest vd koppeling hoorde. Ik heb dus blijkbaar toch delen gewisseld, waarschijnlijk omdat die er wat mooier uitzag. Al was ik er bijna zeker van dat de set bij elkaar hoorde, niet dus.
Henk heeft draaiwerk gedaan aan die schuine kant van die conus tot de deksel wel mooi in het huis viel, en de binnenkant nagedraaid. En ook de tweede gedaan en daar ook de 3 strips op geklonken die ik los bij had. Allemaal mooi werk.
Het spul mee naar huis en het blokje onder de FOM gehangen. Lager nog gevet, deksel mooi passend erop gezet en klaar voor de test.
Heel eventjes ging het goed en toen een hoop bijgeluiden. Een hoop getik er geratel, das niet goed.
Mijn eerste gedachte was, de koppeling moet nu toch goed zijn dus ik hoop dat het niet in het blokje zit, omdat dit mijn eerste zelf gereviseerde blokje is.
Na wat gespeur er geprobeer wat allemaal niets hielp bleek het toch nog in de koppeling te zitten. Ik had op veel tekeningen zitten kijken op Tobec, en op al die tekeningen van zo'n koppeling met die vrij smalle dunne hamers staat een ringetje, nr 16541, wat achter de hamer zit op het pilaartje. Dus eerst dat ringetje, M8x15x1, dan de hamer, dan zo'n gegolfd ringetje en nog een daarop nr 16541, dan dat Z plaatje met de 2 schroefjes die verzonken erin vallen.
Zo staat het op de tekeningen, maar in mijn geval zitten de hamers dan zo geklemd dat ze niet goed kunnen scharnieren.
Nu....de hamers rechtstreeks op de pilaartjes, geen ringetje erachter, dan het gegolfde ringetje. En dan is het pilaartje ook al vol. Het gegolfde ringetje past er nog net bij, er is geen plaats voor meer ringetjes op het pilaartje.
En op de gegolfde ringetjes direct het Z plaatje met de 2 schroefjes.
De hamers hebben nu ietsje speling en draaien lekker op de pilaartjes, met een drupje olie.
Deksel met spietje erop en proberen maar weer. Met starten op de standaard slaan de hamers mooi uit, nemen de motor gelijk goed mee. Met wegrijden doet de slipkoppeling het fijn, en als de hamers het dan weer overnemen bij een paar km/uur dat gaat ook soepel. Geen nare geluiden meer en lijkt het prima te doen, eindelijk.
Kijken hoe het gaat met wat langere ritjes, ik blijf nog wel wat in de buurt rijden, dat wel.
Misschien noem ik wat onderdelen met een verkeerde naam, ik verzin maar wat.
Groet Henk.