Kleine verbetering

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Kleine verbetering

Ongelezen bericht door ruudk » 02 mei 2021, 09:44

Hallo.
Soms vraag je je al tijden lang af waarom bepaalde veranderingen hebben plaatsgevonden en dan ineens begrijp je het.
Zo viel het mij op dat bij de vroege AV7 motor de cilinderbouten die van de kop naar het carter lopen, zichtbaar waren tussen de koelribben.
Later, rond 1958, bij de FOM, werden deze bouten geheel omsloten door het gietwerk van het cilinderhuis.
Toen ik gisteren mijn cilinder wilde terugplaatsen op mijn S14A, met "open cilinderbouten", bleef er vuil aan de voetpakking kleven, wat op de cilinderbouten zat. Daarom is dat open systeem dus vervangen door een gesloten systeem, nu komt er geen vuil meer van buiten op de cilinderbouten. Dit vond ik een leuk inzicht.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kleine verbetering

Ongelezen bericht door Franky » 02 mei 2021, 10:01

Zijn die ooit open geweest :shock:
Lijkt me ook gevoelig voor corrosie. In het meest extreme geval krijg je de cilinder er niet meer af.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kleine verbetering

Ongelezen bericht door Lolle » 02 mei 2021, 12:38

Franky schreef:
02 mei 2021, 10:01
Zijn die ooit open geweest :shock:
Lijkt me ook gevoelig voor corrosie. In het meest extreme geval krijg je de cilinder er niet meer af.
De eerste jaren waren de Mahle blokjes idd open. De meesten die ik heb is dat ook zo. Volgens mij was dat met de franse blokjes (geen tuit voor de uitlaat) niet zo. Demontage heb ik nog nooit probleem mee gehad. De corrosie van de cilinderbouten valt erg mee in het algemeen.

Plaats reactie