Krukas AV7
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22 nov 2016, 01:10
- Woonplaats: Antwerpen
Krukas AV7
Beste Forumleden,
Ik ben van plan een nieuwe krukas te monteren. Ik heb hiervoor al eens even rondgekeken op het forum. Als ik het goed heb leg je de krukas eerst een nacht in de diepvries, je verwarmt de lagers tot 100 graden en schuift deze met de open kant tegen de krukaswang, oliekeerringen plaats je met de dichte kant naar de krukas toe. Klopt dit?
Mijn blokje is een AV7 van 1970. Indien er zijdelingse speling is, moet je vulringen aanbrengen. Je kan dit volgens de Motobecane Mobylette Service Handleiding testen door het blokje tegen elkaar te zetten zonder pakking. Als er dan zijdelingse speling is, moeten er vulringen worden aangebracht. Het lijkt me dat er sommige geen beroep doen op die vulringen. Ik vroeg me af hoe je best te werk gaat wanneer je wel gebruik maakt van de vulringen. Opnieuw lagers verwarmen en eraf halen met een kogeltrekker, krukas in de diepvries, lagers met vulringen monteren en weer nieuwe oliekeerringen aanbrengen?
Alvast bedankt, alle tips welkom!
Groeten,
Alexander
Ik ben van plan een nieuwe krukas te monteren. Ik heb hiervoor al eens even rondgekeken op het forum. Als ik het goed heb leg je de krukas eerst een nacht in de diepvries, je verwarmt de lagers tot 100 graden en schuift deze met de open kant tegen de krukaswang, oliekeerringen plaats je met de dichte kant naar de krukas toe. Klopt dit?
Mijn blokje is een AV7 van 1970. Indien er zijdelingse speling is, moet je vulringen aanbrengen. Je kan dit volgens de Motobecane Mobylette Service Handleiding testen door het blokje tegen elkaar te zetten zonder pakking. Als er dan zijdelingse speling is, moeten er vulringen worden aangebracht. Het lijkt me dat er sommige geen beroep doen op die vulringen. Ik vroeg me af hoe je best te werk gaat wanneer je wel gebruik maakt van de vulringen. Opnieuw lagers verwarmen en eraf halen met een kogeltrekker, krukas in de diepvries, lagers met vulringen monteren en weer nieuwe oliekeerringen aanbrengen?
Alvast bedankt, alle tips welkom!
Groeten,
Alexander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Krukas AV7
Hallo Alex,
Van oude lagers maak je pasringen. Die kunnen dan gemakkelijk in de carters en op de krukas geplaatst worden. Je moet dan zowel van de buiten diameter als van de binnen diameter materiaal afschuren op een slijpmachine.
De binnenring doe ik meestal met een dremel.
Henk
Van oude lagers maak je pasringen. Die kunnen dan gemakkelijk in de carters en op de krukas geplaatst worden. Je moet dan zowel van de buiten diameter als van de binnen diameter materiaal afschuren op een slijpmachine.
De binnenring doe ik meestal met een dremel.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Krukas AV7
De meeste mensen hier maken geen gebruik van vulringen. Na montage stook je de carters weer opnieuw warm en tik je de krukas netjes in het midden. Zo deed MBK het zelf ook want ik ben nog nooit vulringen tegengekomen in oude blokjes.
Re: Krukas AV7
MBK bestond nog niet toen er blokjes met vulringen werden gebruikt. Ik ben ze wel tegengekomen bij de oude blokjes zoals AV3x.
De carters en krukassen waren in het begin nog niet zo nauwkeurig.
Groet,
Henk
Re: Krukas AV7
Ik kom in de kaptein AV7 blokjes 1950 tot 1960 wel regelmatig vulringen tegen. Vaak gebruik ik de zelfde ringen weer. Voor het vermengen van onderdelen heb ik paslagers gemaakt.
Re: Krukas AV7
In 1970 waren er al geen vulringen nodig. 16mm binnendiameter lagers, met afgeronde kant aan de krukas wangen kant. Best leuk om te vertellen, wat we allemaal geleerd hebben, over oudere modellen, maar dat verward alleen dit lid.
Re: Krukas AV7
Klopt Joost, soms draven we een beetje door. Enthousiasme zullen we het maar noemen.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Krukas AV7
Oké. Weer wat geleerd. Ik had zelf het idee gekregen dat bij AV7 blokjes die niet gedaan werd. Ik heb hier ook wel wat oudere AV7 sloopblokjes liggen maar was nog nooit shimringen tegengekomen.
Re: Krukas AV7
Frank, de blokjes met de mahle cilinder en de 15 mm krukas. Hebben ook niet van die lastige lagers met ronding maar gewoon klets boem een standaard lager.
Re: Krukas AV7
Yep, en die standaard 15 mm lagers moet je dus wel shimmen. Blij, dat ik dat soort mooie, maar oude blokjes niet onder handen heb, want zo handig ben ik niet!
Re: Krukas AV7
Hallo Joost,
Dat shimmen is niet zo moeilijk als je verschillende diktes shims hebt met een boring van 15mm.
Zet de carterdelen met krukas en paslagers in elkaar. Vervolgens meet je de axiale speling op.
Stel dat deze 0,2mm is dan dien je een shim van 0,2mm toepassen.
Als bij de definitieve montage met echte lagers de carterpakking tussen de carterdelen komt, dan is de axiale speling net voldoende.
Henk
Dat shimmen is niet zo moeilijk als je verschillende diktes shims hebt met een boring van 15mm.
Zet de carterdelen met krukas en paslagers in elkaar. Vervolgens meet je de axiale speling op.
Stel dat deze 0,2mm is dan dien je een shim van 0,2mm toepassen.
Als bij de definitieve montage met echte lagers de carterpakking tussen de carterdelen komt, dan is de axiale speling net voldoende.
Henk
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22 nov 2016, 01:10
- Woonplaats: Antwerpen
Re: Krukas AV7
Bedankt voor de info!
Groeten,
Alexander
Groeten,
Alexander