Krukas AV7

Alexanderdha
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 nov 2016, 01:10
Woonplaats: Antwerpen

Krukas AV7

Ongelezen bericht door Alexanderdha » 14 mei 2021, 00:51

Beste Forumleden,

Ik ben van plan een nieuwe krukas te monteren. Ik heb hiervoor al eens even rondgekeken op het forum. Als ik het goed heb leg je de krukas eerst een nacht in de diepvries, je verwarmt de lagers tot 100 graden en schuift deze met de open kant tegen de krukaswang, oliekeerringen plaats je met de dichte kant naar de krukas toe. Klopt dit?

Mijn blokje is een AV7 van 1970. Indien er zijdelingse speling is, moet je vulringen aanbrengen. Je kan dit volgens de Motobecane Mobylette Service Handleiding testen door het blokje tegen elkaar te zetten zonder pakking. Als er dan zijdelingse speling is, moeten er vulringen worden aangebracht. Het lijkt me dat er sommige geen beroep doen op die vulringen. Ik vroeg me af hoe je best te werk gaat wanneer je wel gebruik maakt van de vulringen. Opnieuw lagers verwarmen en eraf halen met een kogeltrekker, krukas in de diepvries, lagers met vulringen monteren en weer nieuwe oliekeerringen aanbrengen?

Alvast bedankt, alle tips welkom!

Groeten,

Alexander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 mei 2021, 10:17

Hallo Alex,
Van oude lagers maak je pasringen. Die kunnen dan gemakkelijk in de carters en op de krukas geplaatst worden. Je moet dan zowel van de buiten diameter als van de binnen diameter materiaal afschuren op een slijpmachine.
De binnenring doe ik meestal met een dremel.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door Franky » 14 mei 2021, 18:50

De meeste mensen hier maken geen gebruik van vulringen. Na montage stook je de carters weer opnieuw warm en tik je de krukas netjes in het midden. Zo deed MBK het zelf ook want ik ben nog nooit vulringen tegengekomen in oude blokjes.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 mei 2021, 19:01

Franky schreef:
14 mei 2021, 18:50
De meeste mensen hier maken geen gebruik van vulringen. Na montage stook je de carters weer opnieuw warm en tik je de krukas netjes in het midden. Zo deed MBK het zelf ook want ik ben nog nooit vulringen tegengekomen in oude blokjes.
MBK bestond nog niet toen er blokjes met vulringen werden gebruikt. Ik ben ze wel tegengekomen bij de oude blokjes zoals AV3x.
De carters en krukassen waren in het begin nog niet zo nauwkeurig.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 14 mei 2021, 19:23

Ik kom in de kaptein AV7 blokjes 1950 tot 1960 wel regelmatig vulringen tegen. Vaak gebruik ik de zelfde ringen weer. Voor het vermengen van onderdelen heb ik paslagers gemaakt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 mei 2021, 20:48

In 1970 waren er al geen vulringen nodig. 16mm binnendiameter lagers, met afgeronde kant aan de krukas wangen kant. Best leuk om te vertellen, wat we allemaal geleerd hebben, over oudere modellen, maar dat verward alleen dit lid.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 14 mei 2021, 20:54

MobyJoost schreef:
14 mei 2021, 20:48
In 1970 waren er al geen vulringen nodig. 16mm binnendiameter lagers, met afgeronde kant aan de krukas wangen kant. Best leuk om te vertellen, wat we allemaal geleerd hebben, over oudere modellen, maar dat verward alleen dit lid.
Klopt Joost, soms draven we een beetje door. Enthousiasme zullen we het maar noemen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door Franky » 14 mei 2021, 20:54

Oké. Weer wat geleerd. Ik had zelf het idee gekregen dat bij AV7 blokjes die niet gedaan werd. Ik heb hier ook wel wat oudere AV7 sloopblokjes liggen maar was nog nooit shimringen tegengekomen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 14 mei 2021, 21:01

Franky schreef:
14 mei 2021, 20:54
Oké. Weer wat geleerd. Ik had zelf het idee gekregen dat bij AV7 blokjes die niet gedaan werd. Ik heb hier ook wel wat oudere AV7 sloopblokjes liggen maar was nog nooit shimringen tegengekomen.
Frank, de blokjes met de mahle cilinder en de 15 mm krukas. Hebben ook niet van die lastige lagers met ronding maar gewoon klets boem een standaard lager.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 mei 2021, 21:05

Yep, en die standaard 15 mm lagers moet je dus wel shimmen. Blij, dat ik dat soort mooie, maar oude blokjes niet onder handen heb, want zo handig ben ik niet!

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door PantinNL » 15 mei 2021, 00:03

Hallo Joost,
Dat shimmen is niet zo moeilijk als je verschillende diktes shims hebt met een boring van 15mm.
Zet de carterdelen met krukas en paslagers in elkaar. Vervolgens meet je de axiale speling op.
Stel dat deze 0,2mm is dan dien je een shim van 0,2mm toepassen.
Als bij de definitieve montage met echte lagers de carterpakking tussen de carterdelen komt, dan is de axiale speling net voldoende.
Henk

Alexanderdha
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 nov 2016, 01:10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Krukas AV7

Ongelezen bericht door Alexanderdha » 15 mei 2021, 13:14

Bedankt voor de info!

Groeten,

Alexander

Plaats reactie