Poeliehelft

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 17:59

Adviseren jullie dit?
Dan volg ik dit advies op. Dan kan ik gewoon verder zoals ik het nu heb opgebouwd.

Ik wil die dan wel overnemen. Ik hoor wel wat je er voor wilt hebben.

Ik neem aan dat dit voordelen geeft tov kogels?

Hoop alleen dat die vast poeliehelft via lesolex gaat lukken. Maar als ik die levertijden zie dan wordt dat minimaal de komende drie weken niet rijden.

Bedankt voor jullie hulp.

Marco.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 jun 2021, 19:08

Rollenkooi er in 👍🏻

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2021, 19:18

Dat zijn goede vragen. Ik heb daar lang niet alle antwoorden op.

Ik ben hier denk ik een van weinige die met rollen rijdt. Ik lees er weinig over. Dit is echter niet zonder slag of stoot gegaan. Origineel levert MBK een setje voor drie rollen. Als je de rollen in je hand hebt merk je het probleem. Een massieve kogel vervangen voor een holle rol met kunststof er omheen is lastig. De massa van de rol is lager dan die van de kogel. Ik had dan ook moeite de juiste gewichten rollen te kopen. Daarom heb ik destijds zelf een ombouwset ontworpen om naar 6 rollen te gaan. Dit is het standaard aantal in moderne scooters. De rollen zijn sowieso al standaard maten in moderne scooters dus dat is geen probleem.

Hierbij een foto van wat ik gedaan heb. Links is de MBK oplossing. Rechts is mijn oplossing. Een professioneel 3D geprinte kooi.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn rol gewicht zit ergens rond de 5.0g per rol wat uitstekend verkrijgbaar is. Ik had anders 10.0g nodig en dat is een abnormaal gewicht.

Omtrent voor en nadelen van de rollen t.o.v. kogels. Ik heb nooit met kogels gereden en heb dus geen vergelijk. Wat ik je wel kan vertellen is dat rollen:
- Zelf slijtdelen zijn i.p.v. de zeldzamere MBK onderdelen. Dit vind ik op zichzelf een plus punt
- Geen smering nodig hebben. Geen "gedoe" meer met kogels smeren
- Te koop zijn in vele soorten gewichten waardoor je zelf lekker kan rommelen aan je variateur afstelling.

Ik heb twee mobyletjes rijden met deze kooien en het werkt uitstekend. Nooit problemen gehad.

Ik heb deze kooien niet op voorraad en moet ze speciaal laten maken. Ik meen voor €25,- per stuk of zoiets. Ik heb er ooit een paar aan forumleden verkocht. Misschien dat een van die mensen er eentje over heeft?

Misschien hebben andere mensen nog wat ervaringen te delen omtrent de rollen? :roll:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 jun 2021, 19:54

Zonder slijtplaat, dus is sowieso een buitentrommel voor rollen.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 20:47

Hoi Franky,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Duidelijk verhaal.
Voel toch ook wel wat voor deze variant.
Ik ga dit ook proberen.

Zou je voor een kooi kunnen zorgen? En anders wellicht de 3 rollen eerst proberen maar jou ervaringen zijn hier minder goed mee dus die stap wellicht overslaan.

Ik hoor het wel als dit gaat lukken.

Ik rijd voorlopig wel op mijn AV42 nu het toch wat langer gaat duren.

Bedankt voor jullie inspanningen.

Marco.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 jun 2021, 20:57

Je kan niet je kogel variateur zomaar ombouwen tot een rollenvariateur, De buitentrommel voor een kogelvariateur heeft een stalen plaat, waar de kogels tegen lopen, de rollenvariateur heeft die niet, omdat de kunststof om de rollen niet zoveel schade kan aanrichten. De stalen plaat is zo'n 2mm dik, en geeft dus extra druk op de plastic rollen, die daardoor sneller slijten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2021, 21:07

Hij heeft geen kogelvariateur Joost ;) Zie foto.
Afbeelding

Overigens ben ik het niet eens met je opmerking omtrent snellere slijtage. Het enige wat er gebeurd als je een kogel variateur op rollen laat rijden is dat je een stuk van je variateurbereik verliest. Dat is alles. Des al niet te min onwenselijk.
Laatst gewijzigd door Franky op 20 jun 2021, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Lolle » 20 jun 2021, 21:08

Is het ook een idee om bij de twente rit een workshop variateur te doen? Ik heb wel een paar verschillende uitvoeringen en misschien kan Frank ook het een en ander laten zien. Jan evert heeft ook wel wat dingen liggen volgens mij.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2021, 21:11

mvb schreef:
20 jun 2021, 20:47
Zou je voor een kooi kunnen zorgen? En anders wellicht de 3 rollen eerst proberen maar jou ervaringen zijn hier minder goed mee dus die stap wellicht overslaan.
Ik kom hier later even op terug. Zijn er meer mensen die er een willen? Dan laat ik er wat meer maken.

@mvb
Uiteraard overleggen we eerst de prijs voordat ik actie onderneem.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 jun 2021, 21:22

Prietpraat, Franky. Ik heb zowel rollen variateurs als kogel variateurs nieuw gekocht. De foto, die je laat zien, is een combinatie van een kogel kooi, met een rollen buiten bel. Daar mist dus al de hard stalen plaat, waar de kogels tegenaan lopen en ongeveer 2mm minder (door het ontbreken van die stalen plaat) opening. Dus die kogels rossen binnen notime door dat loopvlak heen.

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door bessels » 20 jun 2021, 21:38

R poelie helft van b2b flens glad afslijpen of draaien ,binnenkant opvullen met ring van ong 3 a3,5 mm [zelf maken ]dan poeliehelft monteren zo vast mogelijk niet dol draaien[weinig draad] dan linkse moer monteren [voldoende draad] goed vastzetten desnoods borgen met loctyde dan gaat dit prima, heb dit zelf al een paar keer toegepast.
gr bessels

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 22:39

Ok dus die ring zelf maken. Duidelijk. Ik ben alleen wat huiverig voor het verloop in hoeveelheid schroefdraad en de weinige slagen die door die ring overblijven.
Maar het is een oplossing en de poeliehelft van b2b heb ik reeds. Dus wellicht.....thanks

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 23:16

Ik denk niet dat het prietpraat van Franky is.
Ik had mijn kogelvariateur voorzien van nieuwe buitentrommel en daar een foto van gemaakt.
Franky merkte op dat ik de verkeerde buitentrommel had gemonteerd nl voor gebruik met rollen.
Toen is de mogelijkheid aangebracht om dan maar op rollen over te stappen.
Dit wil ik nu gaan doen.
Marco.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 jun 2021, 23:22

Aha. Ik begrijp het.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jun 2021, 12:11

mvb schreef:
20 jun 2021, 22:39
Ok dus die ring zelf maken. Duidelijk. Ik ben alleen wat huiverig voor het verloop in hoeveelheid schroefdraad en de weinige slagen die door die ring overblijven.
Maar het is een oplossing en de poeliehelft van b2b heb ik reeds. Dus wellicht.....thanks
Hallo Marco,
Ik heb een nieuwe flens met borst voor jou gevonden, kijk in je mail.
Henk

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Pollege » 21 jun 2021, 20:20

Hallo Henk

Heb je er nog liggen

Gr Polle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 21 jun 2021, 23:01

Ik heb ook een rollen variateur gewoon met drie rollen en dat werkt prima. Ik zou gewoon zo’n setje kopen kooi en drie rollen werkt prima, ook vanwege de trommel die jij al hebt zonder slijtplaat. Iets minder gewicht dan met kogels dus iets meer toeren maar super vloeiend variëren minstens zo goed of beter dan met kogels.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 22 jun 2021, 07:47

Dat maakt het wel eenvoudiger om uit te voeren.
Als jij er goede ervaringen mee hebt kan ik dat wellicht proberen. Gebruik jij het ook met variateur zoals AV89 met bredere snaar?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2021, 17:39

Mijn verhaal komt van een AV50 en een 99z en zijn inderdaad niet erg vergelijkbaar. Dat is zeker waar. ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2021, 19:01

MobyJoost schreef:
20 jun 2021, 20:57
Je kan niet je kogel variateur zomaar ombouwen tot een rollenvariateur, De buitentrommel voor een kogelvariateur heeft een stalen plaat, waar de kogels tegen lopen, de rollenvariateur heeft die niet, omdat de kunststof om de rollen niet zoveel schade kan aanrichten. De stalen plaat is zo'n 2mm dik, en geeft dus extra druk op de plastic rollen, die daardoor sneller slijten.
Franky schreef:
20 jun 2021, 21:07
Overigens ben ik het niet eens met je opmerking omtrent snellere slijtage. Het enige wat er gebeurd als je een kogel variateur op rollen laat rijden is dat je een stuk van je variateurbereik verliest. Dat is alles. Des al niet te min onwenselijk.
MobyJoost schreef:
20 jun 2021, 21:22
Prietpraat, Franky. Ik heb zowel rollen variateurs als kogel variateurs nieuw gekocht. De foto, die je laat zien, is een combinatie van een kogel kooi, met een rollen buiten bel. Daar mist dus al de hard stalen plaat, waar de kogels tegenaan lopen en ongeveer 2mm minder (door het ontbreken van die stalen plaat) opening. Dus die kogels rossen binnen notime door dat loopvlak heen.
Ehh Joost. In je eerste bericht zeg jij dat de ROLLEN sneller slijten door die 2mm dikke plaat. Daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof dat niet en dat is wat ik typte.

In jou tweede bericht zeg je dat de kogels zonder slijtplaat dwars door de buitenbel slijten. Daar ben ik het wel mee eens.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 jun 2021, 19:19

Je hebt gelijk hoor, Franky. Maar ik heb rollen gehad, tegen een kogelplaat en ze waren al vrij snel niet echt rond meer.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2021, 19:24

Sneller dan normaal? Die rollen bij mij hebben ook binnen no time een vlakke kant. Dat is niet erg en zelfs de bedoeling. Ze krijgen dan meer draagvlak en daardoor gaat de slijtage daarna veel langzamer. De rollen "rollen" nou eenmaal niet maar schuiven. Net als de kogels overigens :P

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 22 jun 2021, 19:50

Gaat die 6 voudige kooi nog in productie of weet je dat nog niet?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2021, 20:02

Morgen laat ik je even weten wat het kost ;)

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 22 jun 2021, 20:09

:thumbup:

Plaats reactie