Poeliehelft

mvb

Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 18 jun 2021, 15:01

Hallo,

Heb van een AV89 de variateur uit elkaar liggen om te reviseren en de buitentrommel te vervangen.
Nu is de vaste poeliehelft beschadigd. In tegenstelling tot de moer is dit rechtse draad wat zeer slecht uit het werkplaatshandboek is te halen.
De nieuwe poeliehelften (b2b) hebben de flens aan de andere kant zitten zodat de brede v-snaar niet volledig onder in de poelie valt.
Met een ring wordt niet meer de volle schroefdraad gebruikt bij zowel poeliehelft als de moer.

Zijn er nog poeliehelften met de flens aan de snaarzijde in omloop of heeft iemand van jullie een oplossing voor dit "probleem" zodat deze poeliehelft toch is te gebruiken.

Kan het wellicht toch werken zonder aanpassingen?

Gr,
Marco.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jun 2021, 17:11

Ja hoor, oplossingen zat. Maar die vind je voornamelijk op Franse sites. De aandrijf lijn van de AV89 is erg anders, dan die van de "standaard" mobylettes met variateur. Bredere snaar, grotere poelie op de trapas en, duidelijk, een andere vaste schijf in de variateur. Die hebben een verdikking aan de binnenkant en zijn verkrijgbaar op verschillende Franse sites. Ik kan weer veel tijd stoppen, in, voor jou uitvogelen, waar ze nu aangeboden worden en je een link geven, maar je kan het zelf ook. Eigenlijk heel makkelijk en je wordt er ook nog eens een bak wijzer van. De AV89 vaste schijf heeft, aan de binnenzijde een verdikkende laag, om aan te passen aan de bredere snaar. Kan je ook oplossen met een vulring van de juiste maat. Maar zoek zelf eens en wordt wijzer.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 18 jun 2021, 18:26

Het zoeken kan ikzelf wel, ging meer over de oplossing.
Die van b2b is niet de goede. Ik zal eens op LeSolex gaan kijken.
Gevalletje van zoek het zelf maar uit....ga ik dat doen.
Gr,
Marco.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door AGB » 18 jun 2021, 18:44

Zoek het zelf maar uit dat maak ik er niet op uit, jammer zo een reactie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 18 jun 2021, 19:46

Bizar. Ik heb een stapeltjes van die polies liggen. Allemaal nieuw en voor eigen gebruik. Echter, ik kan niet achterhalen waar ik ze vandaan heb. Ik vind ze niet op LeSolex en ik vind ze niet bij La mobylette. :?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Lolle » 18 jun 2021, 20:02

Ja Voor het (de)monteren van een poelie is speciaal gereedschap nodig.
Is de huidige niet meer te redden?

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 18 jun 2021, 22:48

Uh nee die is niet meer te redden.
Zojuist gevonden op lesolex voor 10,-- euro. Voor av89 met de flens binnenzijde.
Vertaling aangezet en zoeken op variateur. Op voorraad.

Alleen afrekenen nog even uitzoeken......... :D

"zoek het zelf maar uit" is niets op tegen en begrijpelijk. Hoeft niet alles voor te kauwen.

Marco.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Lolle » 18 jun 2021, 23:02

mvb schreef:
18 jun 2021, 22:48
Uh nee die is niet meer te redden.
Zojuist gevonden op lesolex voor 10,-- euro. Voor av89 met de flens binnenzijde.
Vertaling aangezet en zoeken op variateur. Op voorraad.

Alleen afrekenen nog even uitzoeken......... :D

"zoek het zelf maar uit" is niets op tegen en begrijpelijk. Hoeft niet alles voor te kauwen.

Marco.
De eerste keer dat ik wat in Frankrijk heb besteld heb ik een pay pal account aangemaakt. later heb ik spullen bij Mauer besteld en dat kon volgens mij met de creditcard. wordt allemaal wel wat gemakkelijker met Frankrijk maar gaat niet snel.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 18 jun 2021, 23:22

Blijven Fransen.. ;)
Ze maken het niet makkelijk.
Zal PayPal eens proberen, heb ik nog een account van.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 jun 2021, 23:38

https://mauger-moto.fr/epages/07497c7b- ... ucts/MM249

Deze bedoel je toch? Is hier soms ook nieuw te koop. Vaak tijdelijk uitverkocht. Je kunt een berichtje achterlaten dan krijg je bericht als het weer beschikbaar is, werkt goed.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 18 jun 2021, 23:45

Is ie inderdaad..
Wordt ook steeds goedkoper.
Heb er nu wel vertrouwen in dat de variateur weer in orde komt.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Hans10 » 19 jun 2021, 13:45

Ik betaal daar met mijn Visa credit card. Geen enkel probleem.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 jun 2021, 15:00

Voordeel van Visa is dat je ook " gratis " verzekerd bent voor fraude, niet leveren enz.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 jun 2021, 20:06

Een creditcard, welke dan ook, is voor mensen met net zo weinig geld als hersencellen, levensgevaarlijk.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 jun 2021, 20:30

MobyJoost schreef:
19 jun 2021, 20:06
Een creditcard, welke dan ook, is voor mensen met net zo weinig geld als hersencellen, levensgevaarlijk.
Dat klopt, de gedachte begrijp ik. maar mobylette rijders zijn aardig bij de pinken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Lolle » 19 jun 2021, 20:48

:lol:
GROENEKAN schreef:
19 jun 2021, 20:30


Dat klopt, de gedachte begrijp ik. maar mobylette rijders zijn aardig bij de pinken.
:lol: :lol: daar geloof ik niets van, dan hadden ze toch op een Kreidapp gereden

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door AGB » 19 jun 2021, 20:57

Rijden doen ze bijde , de prijs is een heel andere hoe wel de zwaare moby ook wel aan de prijs kan zijn,
En dat krzundap zijn geen automaten of die zijn zeer zeldzaam, elk merk heeft zo zijn voor en nadelen ,

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 15:08

Heb geen creditcard en wil er ook geen.
Op LeSolex "bankbetaling" aangevinkt en heb bevestiging binnen maar nog geen betalings e-mail. Zal nog wel even duren....
Ze hadden ook een gebruikt gereedschap voor montage silentblocs, ook maar 1 besteld.

Het gereedschap om de vaste poeliehelft te monteren kan dat ook met een stuk ketting en een hefboom zoals je ook de pion van een racefiets verwijderd of klemt dat te weinig. Heb zelf ook een stuk gereedschap gemaakt om de variateur mee vast te houden en dat lukte voor het verwijderen van de moer ook prima (wel dopsleutel 35 ipv 32 in werkplaatshandboek).

Kopervet aan de 4 boutjes en Molycote voor de kogels en dan moet dat weer een tijdje soepel lopen.

De onderdelen zijn inmiddels gereinigd en de buitentrommel vervangen door een nieuwe wegens vele beschadigingen. Het wachten is op de poeliehelft.

Gr, Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2021, 15:14

Een koppelingstrommel zonder slijtplaat waar de kogels op lopen en toch kogels gebruiken. Mijn inschatting is dat vrij snel slijt en dus niet goed gaat. Ik weet niet of iemand dit al geprobeerd heeft hier. Deze koppelingstrommels is de nieuwere versie, volgens mij bedoelt voor rollen i.p.v. kogels. Vandaar dat er geen slijtplaat is. Ook omdat de rollen groter zijn in diameter dan de kogels.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 15:21

Wist ik niet. Nou je het zegt klink het erg logisch. Zal dit dus niet gaan werken als ik het goed begrijp.
Was bij de brommer geleverd en stond op AV89 dus ik denk monteren dan is ie weer mooi nieuw. Ik heb meer problemen als oplossingen veroorzaakt ben ik inmiddels bang voor maar we gaan verder......goeie leerschool zullen we maar zeggen. :problem:

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 jun 2021, 15:33

Franky schreef:
20 jun 2021, 15:14
Een koppelingstrommel zonder slijtplaat waar de kogels op lopen en toch kogels gebruiken. Mijn inschatting is dat vrij snel slijt en dus niet goed gaat. Ik weet niet of iemand dit al geprobeerd heeft hier. Deze koppelingstrommels is de nieuwere versie, volgens mij bedoelt voor rollen i.p.v. kogels. Vandaar dat er geen slijtplaat is. Ook omdat de rollen groter zijn in diameter dan de kogels.
Ik zoek nog zo één, zijn bijna constant uitverkocht.

mvb

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door mvb » 20 jun 2021, 15:39

Wat bedoel je precies? Als ik hem inderdaad niet kan gebruiken mag je hem hebben.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2021, 17:29

Je kan er ook rollen inzetten.

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Pollege » 20 jun 2021, 17:39

IK HEB NOG ROLLERKOOIEN LIGGEN VOOR DRIE ROLLEN

Gr pOLLE

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Poeliehelft

Ongelezen bericht door Pollege » 20 jun 2021, 17:40

Ik heb nog rollerkooien liggen voor drie rollen

Gr Polle

Plaats reactie