Hulp onderdelen revisie

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 03 jul 2021, 16:37

hoi iedereen

Om mijn vader zijn kaptein robuust motorblokje in orde te zetten , ben ik nog op zoek naar goetze krukas dichtingen
alsook is de zuiger niet gelagerd met een naaldlager aan de zuigerstang maar met een koperen bus? is die ook nog te verkrijgen? omdat hier best wel wat speling op zit t.o.z van de zuiger.

alvast bedankt manne

groetjes brompie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jul 2021, 20:13

Hoi Brompie,

Beide onderdelen (krukas keerringen en bronzen bus) zijn volgens mij moeilijk te verkrijgen. Daarom draag ik wat alternatieve tips aan.

Wat je zou kunnen proberen, is om de bronzen bus door een pistonpen naaldlager met dezelfde afmetingen te vervangen, zelf even goed opmeten en testen of het naaldlager niet teveel speling geeft. Of een kennis met een draaibank vragen of die een bus van het juiste materiaal en de juiste afmetingen voor je wil draaien (en de smeergaatjes er in wil boren).

Voor wat betreft de Goetze-keerringen, je kunt ook "gewone" keerringen toepassen, dus zonder die grote harde zijkant. De precieze benodigde maten moet je zelf denk ik ook even bepalen. De kleinere keerringen zijn door een erkend motorenrevisiebedrijf op mijn brommer toegepast en de resultaten zijn prima. Bij mijn volgende revisie ga ik het zelf doen.

Ruud

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 05 jul 2021, 06:36

Hoi ruud,

Bedankt voor jou tips, zelf zat ik hier ook al aan te denken vermits ik dus heel weinig / geen van deze onderdelen te koop vind...

Die dichtingen geplaatst door het revisie bedrijf, daar heb je toevallig niet meer info over? Zoals merk of plek waar zei die aankopen?

Groetjes tom

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 05 jul 2021, 08:04

Ik zal vanavond even kijken, Brompie.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 05 jul 2021, 10:16

Heb de keerringen even opgemeten:
Binnendiameter is 15mm
Buitendiameter is 21mm
Dikte is 3,8mm

Dus dezelfde maten als de Goetze ringen maar dan een kleinere buitendiameter omdat de wang ontbreekt.

Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 05 jul 2021, 11:26

ruudk schreef:
05 jul 2021, 10:16
Heb de keerringen even opgemeten:
Binnendiameter is 15mm
Buitendiameter is 21mm
Dikte is 3,8mm

Dus dezelfde maten als de Goetze ringen maar dan een kleinere buitendiameter omdat de wang ontbreekt.

Ruud
Ruud, vul je dan de dikte van het wang uit met shim ringen? Of gaat die nieuwe keerring niet helemaal in de zitting?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 05 jul 2021, 19:36

Lolle, ik heb het aanbrengen van de keerringen zelf nog niet gedaan, maar motorenrevisiebedrijf Eras uit Utrecht.
Toen Eras het S3-motorblok openmaakte, bleken er ook al kleine keerringen in te zitten. Dus ik heb ongemerkt al een paar jaar met kleine keerringen rondgereden. De reden dat het S3-blok naar Eras ging, was overigens niet dat de kleine keerringen niet goed afdichtten, maar speling op de bronzen lager in het kleine drijfstang-oog met wat verdere schade aan de zuiger door de speling. Daarom ook meteen een tip: blijf niet te lang doorrijden met speling in de motor; er ontstaat op den duur altijd meer schade. Het is misschien een open deur voor de meesten hier, maar het is nooit verkeerd om sommige dingen nog eens te benadrukken.
Lolle, terugkomend op jouw vraag over het al dan niet opvullen met shimringen: ik vroeg me hetzelfde af, maar de nieuwe keerring heeft dezelfde dikte als de Goetze-keerring (3,8mm), dus ik ga ervanuit dat er geen opvulling meer nodig is. Als jij nog een oude Goetze-keerring ergens hebt liggen, dan kun je even controleren of de totale dikte inderdaad 3,8 mm inclusief de grote "wang" is. Ik noem die grote harde schijf "wang", ik weet niet of die wang ook een andere, officiële benaming heeft en wat de functie ervan is: waarom is die zo groot?
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 05 jul 2021, 21:40

Ruud, de Goedze keerring is ook 3,8 mm maar de wang is niet vlak maar ligt gebold. Hierdoor is de totale opname 4,5 mm. Er is dus 0,7mm ruimte tussen de wang en het lager om benzine en olie rond te pompen. Bij de goedze afdichting is het uitstekende keerring deel dat in de cartergroef valt maar 2mm. Dit is niet erg omdat de keerring over een diameter van 42mm steun heeft in het carter en er hierdoor altijd perfect in zit. Zet je hier een andere keerring in dan moet je dat heel nauwkeurig doen zodat hij wel rondom goed afdicht en rechtblijft zitten. Ik vind het allemaal erg trikky. Zelf heb ik gelukkig optijd wat afdichtingen ingekocht zodat ik nog een aantal voor eigen gebruik heb. De laatsten die mobylette selectparts nog had zijn gekocht door J.E.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 05 jul 2021, 22:47

Klopt lolle.

Als de kleine keeringen gebruikt worden zul je de lagers moeten opsluiten met shimms tussen de buitenring en het carter.

En idd tricky omdat de keringen bij mij niet mooi vast in het carter zaten. Ik heb toen goetze keringen geplaatst in het blok dat nu van Hans S is.

Als ik de kleine keringen zou plaatsen dan zou ik zeker loctite gebruiken om de keringen in het carter te lijmen.

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 06 jul 2021, 06:22

Hoi iedereen, bedankt voor deze bruikbare info, jammer dat deze onderdelen zo moeilijk te vinden zijn... ze maken van alles reproducties maar deze dichtingen dan weer net niet... ikzelf was u aan het denken om een andere weg in te slaan zodat wij toch op kortere termijn met de brommer kunnen rijden,en een andere niet originele av7 motor eronder te plaatsen, zou dit geen tijdelijke oplossing zijn? Of mischien alleen een ander carter? En cil met kop blijven behouden?
Groetjes brompie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 06 jul 2021, 07:18

Dat zou ik doen in dit geval. Carter + krukas denk ik. Of controleer in ieder geval de as diameter van krukas en carter. Als je de cilinder hergebruikt kun je ook je uitlaat weer gebruiken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 06 jul 2021, 08:33

Lolle en JanMobyEvert, bedankt voor de kanttekeningen, jullie hebben duidelijk ervaring met deze werkzaamheden.

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 06 jul 2021, 12:38

Bedankt! Ik ga het eens bekijken, en laat jullie weten wat het geworden is 😃

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 06 jul 2021, 18:48

Hier een foto van beide.

Moeilijk aan te komen? Oliekeerring 15x21x3 is vrij standaard. Ik kan er wel aankomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 06 jul 2021, 18:52

JanmobyEvert schreef:
06 jul 2021, 18:48
Hier een foto van beide.

Moeilijk aan te komen? Oliekeerring 15x21x3 is vrij standaard. Ik kan er wel aankomen.
De Goedze keerring is lastig om aan te komen

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 07 jul 2021, 08:56

Hoi, kan je de standaard dichting steken in de plaats van de goetze? Want die grote schijf heeft toch ook een bepaald doel?

Graag dan meer info hoe of waar ik deze dichting kan bekomen.

Alvast bedankt, groetjes

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door brommerskieken » 08 jul 2021, 10:55

Brompie heb hier nog wel twee van die grootte
Laat het maar weten
Oude voorraad

Gr Harold

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 08 jul 2021, 11:27

Hoi harold,
Heb je een prive bericht gedaan
Groetjes tom

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 08 jul 2021, 15:44

Mooi, Harold. Ik kon niet meer achterhalen waar ik die kleine keerringen had gekocht, Brompie.

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 08 jul 2021, 22:09

Geen probleem, :D
harold helpt mij al verder, toch bedankt! Groetjes tom

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 11 jul 2021, 23:43

vandaag een blokje voorzien van nieuwe lagers en Goedze keerringen. voor de gene die niet precies weten waar het om gaat heb ik even een foto gemaakt van het smalle randje waar eventueel een keerring in zou moeten.
20210711_110245.jpg
er is echt maar een heel klein randje waar de keerring steun krijgt.

Nog even een waarschuwing voor Brompie. als je eenmaal de keerring om de as aan de koppeling zijde hebt gedaan dan krijg je deze er bij de segerring groef niet heel terug. Dus direct goed doen.

Succes Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Brompie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 apr 2019, 06:47
Woonplaats: Limburg belgie

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Brompie » 12 jul 2021, 07:34

Bedankt lolle, binnenkort gaan we dit voorzichtig proberen ;)

Bedankt iedereen!

Gr brompie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jul 2021, 19:57

Goede foto, Lolle. Heeft de Goetze (met een t) ook steun aan de buitenkant van de grote schijf? Dus klemt hij daar ook nog in het carter? En schuif je de keerringen om de krukas? Ik zou denken dat je ze in het carter plaatst en daarna de krukas erdoor heen schuift. Of heb ik dat verkeerd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 14 jul 2021, 20:52

Klopt Ruurd

Maar de keerring blijft niet op z,n plaats als je de krukas er uit trekt. Het zegerring groefje is heel vervelend en de afdichting blijft daar aan hangen. Het is dan net een weerhaak.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hulp onderdelen revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 11 aug 2021, 20:08

En inmiddels kom ik ook terug van mijn tip om het bronzen lager om de pistonpen in het kleine drijfstangoog te vervangen door een kooilager van dezelfde afmetingen. Toevallig heb ik net gelezen dat het drijfstangoog extra hard moet zijn bij toepassing van zo'n lager. Bij een bronzen bus hoeft dit niet omdat de binnenkant van de bronzen bus de klappen opvangt. Als je die dus zomaar vervangt door een kooilager kan het zijn dat je kleine drijfstangoog uitlubbert. Dan ben je nog wat verder van huis.
Dus eigenlijk waren mijn beide tips waardeloos :o
Toch met de beste bedoelingen gegeven, hoor.
Groet,
Ruud

Plaats reactie