Vastloper na gepingel(?)

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door renato » 05 jul 2021, 09:54

Beste allen,

Nadat ik mijn moby afgelopen winter voorzien heb van een nieuw blokje, had ik afgelopen maanden een brommer die keurig 50 km/h liep. Ik heb het blok best lang ingereden (ongeveer 300 km) en afgelopen week heb ik een mooi ritje van 80 km gemaakt waar ik lang volgas over de dijk heb gereden. Hier begonnen wat rare geluiden.

- een paar keer 'BWAAAA' waarbij het toerental terugloopt. Ik vermoed hier een vuiltje in mijn sproeier. Ik had toen nog geen benzinefilter... dom dom dom

op basis daarvan heb ik afgelopen weekend een filter geïnstalleerd en de kop eraf gehaald waar ik wat roet op de zuiger en kop zag. Dit heb ik schoon gemaakt en alles weer dicht gemaakt. Na een tijdje stationair te lopen heb ik een testritje gemaakt waar ik na 3 minuten dit geluid hoorde: https://www.youtube.com/watch?v=YU-ggNZ2J-Q

In plaats van gewoon naar huis lopen heb ik heel dom besloten om nog 1 keer de brommer voluit te trekken om nog beter het geluid te kunnen identificeren. dom dom dom. Het blok sloeg met 45 km/h vast op het hoogste dode punt van de zuiger.

Ik ga straks op onderzoek uit en ik vermoed dat er een vuiltje in de sproeier zit die de toevoer geknepen heeft. Ik zal via deze post wat updates blijven sturen maar wellicht hebben jullie in de tussentijd wat tips voor mij voor het loskrijgen van een vastgelopen blok en de verschillende oorzaken hiervan. Hieronder nog wat details over de brommer:

- Mobylette: AV40 (1971) met een nieuwe:
AV7 (50cc)
Carburateur: DELL'ORTO SHA Ø15/15C
Krukas
Carter
Ontstekingszaken als bobine en spoelen
Bougie (normaal NGK B6HS maar na het installeren van de benzinefilter een NGK B7HS)
- Smering: 1:40

Groet René

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door mobydilz » 05 jul 2021, 13:24

Snap het verhaal niet zo, maar waarom loopt hij vast?
Wat zijn de sporen in zuiger en cylinder?
Zit er veel speling op big end of small end?

Als je niet door een zandstorm rijdt kan hij moeilijk vastslaan door een vuiltje.

gr jed

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door renato » 05 jul 2021, 13:46

Nou ik heb het blok uit elkaar. Het bleek een kapotte naaldlager. Het blok is naar de %$#*&.
Hier de foto's:

https://imgur.com/a/FqgQ2TJ

Nu kijken of ik de krukas en het carter nog kan redden...

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door mobydilz » 05 jul 2021, 15:03

Duidelijke zaak; van harte gecondoleerd.
gr jed

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door Hans10 » 05 jul 2021, 17:17

Wel Rene dat wordt een bezoekje aan Friso in Kuinre die verkoopt complete blokjes voor ongeveer € 50,00.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2021, 19:16

Hoe krijg je dat voor elkaar! Die naalden krijg je er helemaal niet uit :shock: Wet een peg.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door paulmz » 05 jul 2021, 19:26

Franky schreef:
05 jul 2021, 19:16
Hoe krijg je dat voor elkaar! Die naalden krijg je er helemaal niet uit :shock: Wet een peg.
Ik heb ook gehad dat het naaldlager goed in de zuiger paste en goed over de pen ging echter bij het geheel monteren ging het te zwaar.
Heb op die manier ook een keer een naaldje eruit gedrukt en gelukkig op tijd gezien.
Kortom het kan wel zo'n naaldje eruit drukken.

Paul

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door ruudk » 05 jul 2021, 19:44

Okee, dus het eerste naaldje is er misschien uitgedrukt tijdens de montage, want zoals Franky zegt: eenmaal gemonteerd zitten de naalden opgesloten tussen drijfstang-oog en pistonpen. Kan dat kloppen volgens jou, Renato?
Het lijkt er wel op dat het hele lager tijdens het rijden verder is gedegradeerd. Kan het ook een slechte kwaliteit lager zijn geweest die echt tijdens het rijden kapot is gegaan? Dus dat het lager wel goed gemonteerd was?
Groet,
Ruud

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door renato » 05 jul 2021, 20:00

Dat laatste klopt Ruud.
De montage was in orde. Ik vermoed dat de kwaliteit slecht was omdat ik alles bij Born2Brom heb bestelt. Ik ben zwaar onder de indruk van hoe zo iets kleins een blok zo naar de gallemiezen kan helpen. Ik heb net alles open gemaakt en de krukas lijkt nog in orde. Alleen durf ik deze bijna niet meer te gebruiken omdat ik niet goed kan zien hoeveel gruis er in het draai-element zit van de krukas.

Doet toch een beetje zeer. Heb er mega veel tijd in zitten om alles perfect te krijgen en ik kan helemaal opnieuw beginnen. :cry:

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door paulmz » 05 jul 2021, 20:14

Het naaldlager waar ik problemen mee had kwamen van dezelfde leverancier.
Ik ga niet het bedrijf afzijken, maar in de wandelgangen hoor Ik geregeld klachten.
Het wonderlijke is dat de prijzen een stuk lager liggen dan bij Franse bedrijven.
Ik koop er geen motoronderdelen meer, wel andere dingen zoals zadels rubberwerk e.d.

Paul

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door renato » 05 jul 2021, 20:21

Super vriendelijke mensen bij B2B maar bij elke bestelling heb ik wel een onderdeel zitten wat niet helemaal 100% is of een tikkie goedkoop aanvoelt.

Is er een overzicht van goede alternatieve handelaren in Moby spul? Ik zou graag weer opnieuw beginnen deze zomer. Heb nog eea liggen maar heb ook nog eea nodig.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door australman » 05 jul 2021, 21:39

Hoi,

Ik koop ook regelmatig bij de jongens uit Aalsmeer.Altijd snelle levering,maar vaak mankeert er ook wel iets aan het product.
Als ik iets nodig heb,kijk ik altijd eerst op de site van VSX.
Levert BtB hetzelfde onderdeel goedkoper,ga er dan maar van uit dat er iets mis mee is.Hoeft niet problematisch te zijn,
meestal krijg je het toch wel goed.
Kan goed zijn dat het naaldlager van bedenkelijk Chinees fabrikaat was.

Hans

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door wimv8 » 05 jul 2021, 22:03

Je hoort m toch al.........


https://www.youtube.com/watch?v=YU-ggNZ2J-Q

Gr. Wim.

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door D52tt » 06 jul 2021, 11:39

Ik neem naaldlager van malossi kosten wel 13€ het stuk van polinie
Wel nakijken als je ze plaats dat alles soepel loopt en opletten bij het monteren van de pen dat je het lager niet beschadigd
Ik heb een oude pen afgeschuurd zodat deze makkelijk in de zuiger gaat en je het lager makkelijk op zijn plaats kan zetten en dan de goed pen met pendrijver van Var mooi er in drijven.

Gr Polle

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door Hans10 » 06 jul 2021, 14:49

Bij Born2Brom worden bijna geen NOS spullen meer verkocht voor Mobylette. De soms tegenvallende kwaliteit vertaalt zich in de lage prijzen . Het risico dat een onderdeel al stuk is, niet past, wordt afgedekt door ruilen mag altijd.Maar dan moet je er wel weer heen anders blijf je aan het heen en weer sturen. Veel kleinere onderdelen zitten in een verpakking met geel/grijze letters RSM, MRS o.i.d waar die vandaan komen weet ik niet maar VSX verkoopt ook met die verpakkingen. Verder zag ik in het enorme magazijn veel dozen staan met opschriften uit China, Taiwan etc landen waar 9,5 mm het zelfde is als 10 0f 11 mm. :D regelmatig zijn de originele Gurtner carbu's op, op de site die naast een Nederlandse ook een Duitse en Engelse versie kent. Ga je naar de Franse site van Born2Brom ( die heet Pieces pour Mobylette Ancien) dan zijn alle Gurners voorradig.
Voor NOS onderdelen moet je bij Bromfiets Selectparts in Delft zijn. Lang niet de hele voorraad staat op de site en slijtage onderdelen zoals banden en kettingen zijn natuurlijk geen NOS. Ook daar geldt langsgaan levert het beste resultaat op.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vastloper na gepingel(?)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jul 2021, 17:13

De duurdere Gurtners ( dus niet model Gurtner ) zien eruit als origineel werken prima, als origineel. . Dit in in tegenstelling tot de goedkopere ( model Gurtner ).

Ik heb er wel 10 ( de duurdere ) gekocht voor mezelf en andere liefhebbers. Allemal helemaal prima.

Plaats reactie