Opvoeren N50

GoldenEi98
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2021, 22:43
Woonplaats: Kruisem België

Opvoeren N50

Ongelezen bericht door GoldenEi98 » 09 jul 2021, 22:47

Hallo

Ik heb recent een Kaptein Mobylette N50 van 1971 gekocht. Hij rijdt vlot en kan tot ca. 42km/u op dit moment. Ik ben al zeer tevreden met deze snelheid, maar in een groepje met vrienden kan ik niet altijd mee...
Zijn er manieren waarop ik hem (op een simpele manier) wat sneller kan laten gaan? Een vriend vertelde me dat er misschien een begrenzende ring in de uitlaat zit?
Ik ben vrij nieuw tot het sleutelen aan bromfietsen en heb nog niet echt ervaring, dus mijn excuses als ik domme dingen zou zeggen. Om die reden ben ik ook op zoek naar een relatief simpele oplossing.
Alvast bedankt!

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren N50

Ongelezen bericht door loe » 09 jul 2021, 23:01

Voor België zou het kunnen dat er iets in de uitlaat zit.
Dat zou je zelf kunnen controleren door de uitlaat los te nemen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren N50

Ongelezen bericht door Franky » 10 jul 2021, 08:09

Ik moest even opzoeken wat een N50 is, maar het blijkt een AV50 variant te zijn. Dus een AV7 motorblok.
Als de bromfiets nu 42km/h rijdt dan lijkt het me sterk dat er een begrenzer in zit. Deze bromfietsen zijn gemaakt om 45km/h te gaan. Niet zoals modernere bromfietsen die allemaal 75km/h kunnen maar in sommige landen dat niet mogen waardoor er begrenzers in gestopt worden (tegenwoordig schijnen er speciale blokken ontworpen te worden voor NL en hebben ze die begrenzers er ook niet meer in). Een AV7 blok heeft geen begrenzers maar is gewoon van de grond af aan ontworpen op 45km/h.

Er is dus geen makkelijke manier om dit blok sneller te laten lopen. Je komt echter wel een beetje snelheid te kort. Mogelijk draait niet alles soepel, zit de uitlaat wat dicht, staat de onsteking niet fantastisch, doet de carburateur gek of is het blok wat versleten (mis ik nog iets? :P ). Mijn standaard antwoord op dit soort topics is dan ook, zorg eerst dat de bromfiets fantastisch loopt! ;)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren N50

Ongelezen bericht door loe » 10 jul 2021, 09:31

In belgie werden er proppen in de uitlaat gedaan.
En ook veels te grote achtertandwielen..

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren N50

Ongelezen bericht door Hans10 » 10 jul 2021, 11:07

Franky de kleur van de bougie verraad ook veel en de uitlaat bekijken en lekker ontkolen met ovenreiniger.(zelfs prominente forumleden vergeten dit wel eens voor de aanvang van een toertocht :D :D :D )

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Opvoeren N50

Ongelezen bericht door Marco » 11 jul 2021, 20:56

Hans10 schreef:
10 jul 2021, 11:07
Franky de kleur van de bougie verraad ook veel en de uitlaat bekijken en lekker ontkolen met ovenreiniger.(zelfs prominente forumleden vergeten dit wel eens voor de aanvang van een toertocht :D :D :D )
Die uitlaat zat echt helemaal dicht 😬😬

Vanaf Purmerend nog met de Puch naar jouw huis gesleept aan m’n arm 🙈

Plaats reactie