toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door ruudk » 12 sep 2021, 21:09

Beste forumleden,
Ik ben bezig met het opknappen van mijn oudste AV3 (framenummer 0036).
Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai, zie ik dat er, tijdens de neergaande beweging van de zuiger, bruine olie uit het carter wordt geduwd, langs de krukas. Lekkage dus.
Ik heb het carter gesplitst en ben alles aan het schoonmaken. De krukaslagers wil ik vervangen want het lager aan de aandrijfkant heeft voelbaar meer speling dan dat aan ontstekingskant. Zoals menigeen bekend is, heeft het model AV3 nog geen oliekeerringen.
Nu dacht ik aan het toepassen van krukaslagers met 1 dichte kant, afdichting van staal. De dichte kant komt dan vanzelfsprekend aan de buitenkant, dus tegen het carter aan. Ik hoop dat hiermee de afdichting weer wat beter wordt. Nadeel is dat de normaal aanwezige oliefilm tussen krukas en carter niet meer opgebouwd wordt, vanwege diezelfde afsluiting. Zou dit problemen kunnen geven zoals overmatige wrijving en oververhitting/slijtage daar waar de krukas in het carter draait? Dit betreft een cilindervormig contactoppervlak van 15mm diameter en ongeveer 1cm lengte aan beide kanten van het carter. Hebben jullie ervaring/advies met/over het gebruik van halfdichte krukaslagers?
Bij voorbaat dank,
Rudolf

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Franky » 12 sep 2021, 21:13

De krukas raakt het carter toch niet mag ik hopen? Dus ik snap het probleem met de slijtage niet.

Die standaard seals die op lagers gebruikt worden kunnen maar vrij weinig drukverschil aan. De rubberen tenminste. De stalen weet ik niet goed. Ik denk dat je de seals eruit drukt bij de eerste de beste keer dat de vlam terugslaat het carter in. Wat die losliggende seal dan gaat doen weet ik niet, maar waarschijnlijk niets goeds.

Lagers met seals zijn ook vaak breder. Past dat?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door ruudk » 12 sep 2021, 21:19

De aangegeven afmetingen zijn juist: 15x42x13 mm
fag_kogellager_6302_z_c3_15x42x13mm_.jpg
Okee, ik wist niet dat de krukas het carter niet raakt. Er zit dan waarschijnlijk een minimale ruimte tussen waar zich de oliefilm kan opbouwen.
Voor wat betreft de seals: dat zal ik eens navragen bij de fabrikant.
Bedankt, Frank
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Franky » 13 sep 2021, 17:39

Er zal inderdaad waarschijnlijk een minimale ruimte tussen zitten.
Ik ben benieuwd of de fabrikant hier iets over durft te zeggen. Houd ons op de hoogte ;)

Misschien een open deur, maar ik neem aan dat er niet genoeg materiaal is om ruimte erin te maken om een normale seal te plaatsen?

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 sep 2021, 17:50

Ik heb wel ervaring met halfdichte lagers. Niet met olie maar met smeervet. Met een vetspuit druk je makkelijk vet door de afdichting heen, dat gaat met redelijk grote druk natuurlijk. Ik zou denken baat het niet dan schaadt het niet. De dichting blijft wel zitten verwacht ik die blaas je er niet uit.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door wimv8 » 13 sep 2021, 18:27

Ik zie toch een soort van gaatjes in de afdichting van het fag lager.
Is dat wel luchtdicht?
Van skf lijken de z lagers beter afgedicht.

Gr. Wim.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 sep 2021, 19:54

Ook ff naar het toerental kijken. Deze is een skf variant. Tot 17.000rpm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door ruudk » 13 sep 2021, 21:58

Met veel gewurg en geweld de lagers verwijderd. Wat een rotklus. De lagertrekker heeft happen in de krukas gemaakt, het stuk waarlangs het lager over de krukas moet schuiven is gewoon veel te lang, het bleef maar moeilijk gaan. Ik hoop dat ik het nog weer kan herstellen.
Ruud

P.s.
Bedankt voor jullie tips, ik kom daar later weer op terug.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Lolle » 13 sep 2021, 22:22

Oude lager verwarmen die zet meer uit dan de krukas. Ook montage met warmte en koude.
Krukas in de vriezer, lagers op de strijkbout.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door ruudk » 13 sep 2021, 22:32

Okee. Ik had wel de verfafbrander bij het oude lager gebruikt maar het ging nog moeilijk. Bij montage gebruik ik geen verfafbrander maar een oven of in elk geval gelijkmatige verwarming en niet te heet.

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Pollege » 14 sep 2021, 05:41

ik gebruik geen koude of warmte bij beide .
Gewoon er op persen en tussen de wangen opvullen zodat deze niet vergaan.
Desnoods bij de oude krukassen eerst even wat bijschuren met waterproof 600 zeker het eerste gedeelte

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Franky » 14 sep 2021, 17:55

ruudk schreef:
13 sep 2021, 22:32
Okee. Ik had wel de verfafbrander bij het oude lager gebruikt maar het ging nog moeilijk. Bij montage gebruik ik geen verfafbrander maar een oven of in elk geval gelijkmatige verwarming en niet te heet.
Als de lagers nog gemonteerd zijn is het moeilijk een temperatuurverschil te creëren tussen lager en krukas. Ze zitten immers nog erg aan elkaar vast.
Monteren met temperatuurverschil maakt alles makkelijker. Al is het maar voor het eerste stukje want je moet wel snel zijn ;)

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door australman » 14 sep 2021, 18:35

Hoi Rudolf,

Voor zo'n heel oude Mobylette zou ik toch gaan voor originele lagers.Met gebruik van 4% half synthetische tweetakt olie zal dat best functioneren,
zonder al te veel rookontwikkeling.

Hans

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door ruudk » 14 sep 2021, 20:43

Ik neem het in overweging, Hans, dat past inderdaad ook meer bij mijn manier van repareren in het kader van behoud van originaliteit maar ik wil nog wel kijken of het halfdichte lager het lekken vermindert. Lek is ook vervelend.
Polle, het "persen" doe je neem ik aan met een hamertje en een pijpje die alleen de binnenste ring vd lager raakt?
Jan Evert, als ik met mijn oudste Mobylette 17.000 toeren per minuut ga halen, dan is de revisie wel heel goed gelukt. Dat zou neerkomen op minstens 100km/u!
Volgens mij zitten alle lagers ruim boven het maximale toerental van de AV3, ik meen uit mijn hoofd 3000 tpm.
Rudolf

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Lolle » 14 sep 2021, 21:15

Ik vraag mij nog even af of het laten zitten van de keerring nog negatieve effecten kan hebben. Bv is de smering straks voldoende. Wat doet het vet dat tussen de afdichting en de kogels zit. Kan de afdichting alsnog los raken door de hoge temperaturen. Zomaar een paar ingevingen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: toepassing krukaslagers met 1 dichte kant

Ongelezen bericht door Franky » 14 sep 2021, 22:08

Mijn gedachte:
Smering: Bepaalde AV7 carters hebben een gaatje om olie tussen het lager en keerring te brengen. Hier is er geen spraken van dus ik verwacht geen probleem.
Vet: Vet lost op met 2-takt olie en benzine en verdwijnt grotendeels. Dit zal hier ook gebeuren. Lijkt mij geen probleem.
Temperatuur: Een metalen afdichting zal weinig last hebben van een verhoogde temperatuur. Ik verwacht geen problemen.

Mijn grote vrees blijft dat de seal eruit gedrukt wordt als de vlam een keer terugslaat het carter in. Geen idee of er genoeg drukverschil voor is om dat te doen.

Plaats reactie