Afstelling motorblok robuust
Afstelling motorblok robuust
Hoi iedereen,
Heeft iemand een exploded view van een robuust s25 motorblok?
Ik vind van dit blokje zo weinig uitleg en gegevens?
Alsook afstel gegevens zoals voorontsteking, platine afstand, enz..
Alvast bedankt
Groeten brompie
Heeft iemand een exploded view van een robuust s25 motorblok?
Ik vind van dit blokje zo weinig uitleg en gegevens?
Alsook afstel gegevens zoals voorontsteking, platine afstand, enz..
Alvast bedankt
Groeten brompie
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Afstelling motorblok robuust
Voorontsteking 2.5/2.
De plantine is 3.5
Gr Harold
De plantine is 3.5
Gr Harold
Re: Afstelling motorblok robuust
Bedankt!
Groeten brompie
Groeten brompie
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Afstelling motorblok robuust
Zie dat ik 2.5/2.8
Was niet compleet nu wel
Gewoon kijken waar die lekker op draait
Gr Harold
Was niet compleet nu wel
Gewoon kijken waar die lekker op draait
Gr Harold
Re: Afstelling motorblok robuust
Platine is 0,35 mm. 3,5 mm ga je niet redden . Electrode afstand bougie is ook 0,35.
Re: Afstelling motorblok robuust
Dikke merci heren!
We hebben hem aan het rijden gekregen, starten doet hij perfect, komt wel niet heel snel in toeren en rijd maar 33km/u
Compressie is met snelheid van boormachine 3bar? Is dat oke?
Of is dit normaal aan dit type blokje dat er weinig vermogen in zit?
Groetjes, bedankt!
We hebben hem aan het rijden gekregen, starten doet hij perfect, komt wel niet heel snel in toeren en rijd maar 33km/u
Compressie is met snelheid van boormachine 3bar? Is dat oke?
Of is dit normaal aan dit type blokje dat er weinig vermogen in zit?
Groetjes, bedankt!
Re: Afstelling motorblok robuust
Volgens mij moet je rond de 6Bar kunnen meten.
Heb je tijdens het meten wel volgas gegeven.
Ik meet altijd met de carburateur er af dan weet je zeker dat die volgas staat.
Paul
Heb je tijdens het meten wel volgas gegeven.
Ik meet altijd met de carburateur er af dan weet je zeker dat die volgas staat.
Paul
Re: Afstelling motorblok robuust
Moet toch 38/40 km kunnen halen. Blokje moet misschien nog even loskomen. Vaak na lange tijd stilstand blokje nog wat tam. Gewoon eerst wat tochtjes rijden, waarschijnlijk wordt het dan wel wat beter. Verwacht geen wonderen van het standaard spul.
Re: Afstelling motorblok robuust
Hollandse robuust met waarschijnlijk een 8.7 gurtner,
Opboren die gurtner naar 10 mm en gaan met die banaan
Of een 10 mm kopen bij b2b.
Opboren die gurtner naar 10 mm en gaan met die banaan
Of een 10 mm kopen bij b2b.
Re: Afstelling motorblok robuust
Oh. Ok. Dat wist ik dan weer niet.
Hoeveel mm carbu zit er dan ori op.
8 mm?
Hoeveel mm carbu zit er dan ori op.
8 mm?
Re: Afstelling motorblok robuust
Oeps, inderdaad vergeten de gas volledig open te draaien... ga het nog eens opnieuw doen dan.. ja blokje is gereviseerd, alleen zuiger en zuigerveren heb ik herbruikt.
Mischien zit hier het probleem.. 6 bar zeggen jullie? Ik ga het proberen, ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor de info heren!
Gr brompie
Mischien zit hier het probleem.. 6 bar zeggen jullie? Ik ga het proberen, ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor de info heren!
Gr brompie
Re: Afstelling motorblok robuust
Hoi hoi, net gemeten, met gas open is de comp druk 3 bar, gemeten met goedkope ali expres meter, maar dit gaat geen 3 bar schelen vrees ik... zijn we zeker van die 6 bar?
Ook is de bougie vrij zwart na het rijden..
Iemand een idee?, hij staat dus te rijk?
Alvast bedankt gr brompie
Ook is de bougie vrij zwart na het rijden..
Iemand een idee?, hij staat dus te rijk?
Alvast bedankt gr brompie
Re: Afstelling motorblok robuust
Zwarte bougie is te rijk.
Of een te koude bougie.
Je kunt het pas goed zien als je een tydje volgas hebt gereden met een warme moter.
Champion l86c / ngk b6 hs zijn standaard brommer boegies.
Of een te koude bougie.
Je kunt het pas goed zien als je een tydje volgas hebt gereden met een warme moter.
Champion l86c / ngk b6 hs zijn standaard brommer boegies.
Re: Afstelling motorblok robuust
Als de zuiger bij de cilinder hoort zou ik die er bij houden. Mag er zonder zuigerveren niet doorheen vallen maar een beetje zuigen. Zuigerveren zitten wel los? niet te veel slotspeling? heb je de zuigerveren er uit gehad? als je deze per ongeluk hebt verwisseld dan zitten ze niet meer op de ideale ingereden stand en moeten ze weer juist inslijten. eventueel nieuwe zuigerveren plaatsen. De druk zal pas na enkele honderden km max zijn. De zuigerveren moeten eerst weer inslijten.
Re: Afstelling motorblok robuust
Lolle, de zuiger zat er in toen ik hem aankocht, en lijkt de originele te zijn.. de zuigerveren zitten los, ik heb ze niet gedemonteerd gehad van de zuiger, maar aangezien ik maar 3 bar heb lijken mischien de zuigerveren versleten te zijn? Volgens sommige hier op het forum moet het 6 bar zijn? Hoeveel moet de slotspeling dan zijn?
Hij lijkt geen kracht te hebben, zonder weerstand draaid motor goed, en start direct, met persoon erop traag in toeren en maar 33km/h
Alvast bedankt!
Hij lijkt geen kracht te hebben, zonder weerstand draaid motor goed, en start direct, met persoon erop traag in toeren en maar 33km/h
Alvast bedankt!
Re: Afstelling motorblok robuust
Dan zou ik die paar euro investeren in nieuwe zuiger veren
Re: Afstelling motorblok robuust
Okido, gaan we doen,
zijn de zuigerveren van het blokje van een robuust, dezelfde als die van een av7?
Moet ik ergens op letten?
Bedankt!
zijn de zuigerveren van het blokje van een robuust, dezelfde als die van een av7?
Moet ik ergens op letten?
Bedankt!
Re: Afstelling motorblok robuust
Voor zover ik weet zijn er twee soorten veren.
Het gaat er om waar het slotje zit.
Dus ff uit mekaar en kijken.
Het gaat er om waar het slotje zit.
Dus ff uit mekaar en kijken.
Re: Afstelling motorblok robuust
Voor zover ik weet zijn er twee soorten veren.
Het gaat er om waar het slotje zit.
Dus ff uit mekaar en kijken.
Het meest voorkomende is het met het slotje in de zuiger veer groef
Het gaat er om waar het slotje zit.
Dus ff uit mekaar en kijken.
Het meest voorkomende is het met het slotje in de zuiger veer groef
Re: Afstelling motorblok robuust
En de hoogte van de zuigerveren. Er zijn verschillende maten 2,5 of 3mm
Re: Afstelling motorblok robuust
Hallo Loe,
Ter aanvulling:
Let op, er zijn zuigers met 3 typen zuigerveer-sloten:
Zuiger TYPE met A-Sluiting = VIERTAKT (geen borgpen aanwezig), maar ook bij de AV3x zien we schuine uiteinden zonder borgpen.
Zuiger TYPE met B-Sluiting = De veereinden sluiten geheel OVER borgpennetje (omarmen het pennetje).
Zuiger TYPE met C-sluiting = De veereinden sluiten (half)ONDER borgpennetje (zgn. halve maan type).
En daarnaast tref je verschillende hoogtes aan zoals: 2,0 2,25 2,5 en 3mm.
Groet en nog prettige feestdagen!
Henk
Re: Afstelling motorblok robuust
Allen bedankt voor de zeer nuttige info,
Ik wens jullie dan ook allemaal prettige feestdagen en een mooi jaar uiteinde
Ik wens jullie dan ook allemaal prettige feestdagen en een mooi jaar uiteinde
Re: Afstelling motorblok robuust
Hoi iedereen,
Eindelijk zien we het einde naderen zodat mijn vader binnenkort ermee kan gaan rijden.
Alleen nog een klein probleempje, hebben het motorblok opnieuw geopend om de slotspeling van de zuigerveren te meten, nu meten wij bij de bovenste 0,50 en bij de onderste 0,40
Ik heb mij hier op het forum geinformeerd en het zo ideaal zijn indien dit een 0,20 zou zijn? Dus lijken mij de oude versleten te zijn?
Dus had ik ze graag vervangen omdat ik maar 3 bar compressie heb, en al de rest in orde lijkt te zijn maar hij nog steeds geen pit heeft
Nu op de cilinder staat de letter C
Op de zuiger staat dit ook
De zuigerveren hebben een type c sluiting
En de dikte is 2,5
Motorblok is van een kaptein robuust s25
Ik vind op de gekende websites alleen maar de 2mm dikte zuigerveren...
Iemand een idee waar ik ze kan verkrijgen? Of heeft iemand een setje liggen voor mij?
Dikke merci alvast,
groeten brompie
Eindelijk zien we het einde naderen zodat mijn vader binnenkort ermee kan gaan rijden.
Alleen nog een klein probleempje, hebben het motorblok opnieuw geopend om de slotspeling van de zuigerveren te meten, nu meten wij bij de bovenste 0,50 en bij de onderste 0,40
Ik heb mij hier op het forum geinformeerd en het zo ideaal zijn indien dit een 0,20 zou zijn? Dus lijken mij de oude versleten te zijn?
Dus had ik ze graag vervangen omdat ik maar 3 bar compressie heb, en al de rest in orde lijkt te zijn maar hij nog steeds geen pit heeft
Nu op de cilinder staat de letter C
Op de zuiger staat dit ook
De zuigerveren hebben een type c sluiting
En de dikte is 2,5
Motorblok is van een kaptein robuust s25
Ik vind op de gekende websites alleen maar de 2mm dikte zuigerveren...
Iemand een idee waar ik ze kan verkrijgen? Of heeft iemand een setje liggen voor mij?
Dikke merci alvast,
groeten brompie