Breete inlaatpoort

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 18:01

mobydilz schreef:
09 jan 2022, 17:42
Zelfs de leveranciers vonden dat lastige dingen om aan te werken.
Ze waren zo zeldzaam, dat niemand er echt ervaring mee had.
Hier op het forum zijn lui als Pantin.nl en Pollege die zitten in dat spul.
gr jed
om heel eerlijk te zijn kan ik er ook slecht achter komen wat het eigenlijk is, de meeste informatie is franstalig voor zover ik kan zien is het geen actief onder deel en enkel een tandwiel overbrenging met standen. als iemand hier meer informatie over heeft zou dat erg op prijs gesteld worden.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 09 jan 2022, 18:15

Het is gewoon een Tandwiel overbrenging,
Wat je normaal in een blok vind in bv een puch maxi of tomos.
Aangezien dit bij de meeste mobys via een snaar schijf gaat.
Hebben ze er bij deze een losse transmissie voor gemaakt.
Het was voort borduren op wat er al was.
Namelijk het av 7 motortje.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 09 jan 2022, 18:22

Kwa carburateur kun je niet fout gaan met een 10 of 12 mm.
Die zitten namelijk ook op de nieuwere modellen mobylette en hebben standaard poortjes.
Ik zie ook geen probleem voor een 15 mm.
Want jij hebt een vario en daardoor zit je niet onder het toerental wat je nodighebt om goed weg te rijden.
Dat is wel het geval bij een moby zonder vario.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 jan 2022, 18:38

thom345 schreef:
09 jan 2022, 18:01
mobydilz schreef:
09 jan 2022, 17:42
Zelfs de leveranciers vonden dat lastige dingen om aan te werken.
Ze waren zo zeldzaam, dat niemand er echt ervaring mee had.
Hier op het forum zijn lui als Pantin.nl en Pollege die zitten in dat spul.
gr jed
om heel eerlijk te zijn kan ik er ook slecht achter komen wat het eigenlijk is, de meeste informatie is franstalig voor zover ik kan zien is het geen actief onder deel en enkel een tandwiel overbrenging met standen. als iemand hier meer informatie over heeft zou dat erg op prijs gesteld worden.
Ik heb hier meerdere bakjes liggen en heb meerdere uit elkaar gehad. Met 2 standen en 3 standen. Als je meer wilt weten mag je hier wel een keer aankomen (bijv met de Twenterit)

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 20:09

Om nog even terug te komen op het onderwerp, de kop die er opzit lijkt niet de passen met de cylinder, de kop is vierkant en de cylinder zelf is rond waardoor de hoekjes van de kop buiten de cylinder steken. Is dit normaal voor die blokjes of heeft hij een keer een nieuwe cylinder/kop gehad.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 20:24

Nog iets vreemds wat me nu pas opvalt is het verschil in de zuigers, de oude zuiger had een hapje er uit. Ik zag geen vijl strepen en leek wel gewoon gegoten te zijn. Dit heb de nieuwe zuiger niet.

AfbeeldingIMG_20220109_191559 by Thomas K, on Flickr

AfbeeldingIMG_20220109_191644 by Thomas K, on Flickr

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door AGB » 09 jan 2022, 20:25

Hoi
Mooie moby hoop voor je dat je hem goed krijgt en er veel plezier mee krijgt,
En we hem in het echt zien bij een toertocht

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 09 jan 2022, 20:30

Dat hapje is origineel zo.
Laatst gewijzigd door loe op 09 jan 2022, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 20:33

loe schreef:
09 jan 2022, 20:30
Dat hapje is origineel zo.
Is het het waard om dat in de nieuwe zuiger te maken.

En hoe kan ik zien of het een hogedrukkop is?

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 20:34

AGB schreef:
09 jan 2022, 20:25
Hoi
Mooie moby hoop voor je dat je hem goed krijgt en er veel plezier mee krijgt,
En we hem in het echt zien bij een toertocht
Zal zeker gebeuren als het allemaal weer mag :thumbup:

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door D52tt » 09 jan 2022, 20:43

Een hoge drukkop heeft hoge grote koelribben en aan de binnenkant twee uitstulpingen dan een mooie gelijkmatige verbrandingskamer.
De cilider is niet voor dit model kop .
Wat ik bizar vind dat ik nu al drie mobysports ben tegengekomen met een eeg cilinder.
Zou het kunnen dat deze er in Nederland opgezet zijn om de snelheid te drukken tov van een Franse cilinder.
Dit kan toch geen toeval meer zijn.
Ik zou er een airsal 50cc opzetten met een originele Dellortho cha 1 5/15
Ik rij met deze combinatie op mijn sp98
Rijd lekker vlot en trekt er aardig op en een leuke snelheid van 65km per uur.

Gr Polle

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 20:57

D52tt schreef:
09 jan 2022, 20:43
Een hoge drukkop heeft hoge grote koelribben en aan de binnenkant twee uitstulpingen dan een mooie gelijkmatige verbrandingskamer.
De cilider is niet voor dit model kop .
Wat ik bizar vind dat ik nu al drie mobysports ben tegengekomen met een eeg cilinder.
Zou het kunnen dat deze er in Nederland opgezet zijn om de snelheid te drukken tov van een Franse cilinder.
Dit kan toch geen toeval meer zijn.
Ik zou er een airsal 50cc opzetten met een originele Dellortho cha 1 5/15
Ik rij met deze combinatie op mijn sp98
Rijd lekker vlot en trekt er aardig op en een leuke snelheid van 65km per uur.

Gr Polle
Dan zal ik toch daar maar aan moeten

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 09 jan 2022, 21:14

Nog maar een x vragen polle
Wat is er anders aan de airsal cilinder.?
Grotere poorten,,, heb ik al es als antwoord gekregen, maar dat is een ruim begrip.
Als de airsal cilinder mooier/sneller/vlotter is dan zou ik graag de maten van de poorten willen weten, en meer met mij denk ik.
Want dan kan ik dat kopiëren naar een standaard cilinder,
Het simpelweg 3 mm verhogen en verlagen van de uitlaat en inlaat poort zoals op het opvoer plaatje werkt niet voor een gewone av 50 zonder vario.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 21:16

D52tt schreef:
09 jan 2022, 20:43
Een hoge drukkop heeft hoge grote koelribben en aan de binnenkant twee uitstulpingen dan een mooie gelijkmatige verbrandingskamer.
De cilider is niet voor dit model kop .
Wat ik bizar vind dat ik nu al drie mobysports ben tegengekomen met een eeg cilinder.
Zou het kunnen dat deze er in Nederland opgezet zijn om de snelheid te drukken tov van een Franse cilinder.
Dit kan toch geen toeval meer zijn.
Ik zou er een airsal 50cc opzetten met een originele Dellortho cha 1 5/15
Ik rij met deze combinatie op mijn sp98
Rijd lekker vlot en trekt er aardig op en een leuke snelheid van 65km per uur.

Gr Polle
Zoals dit?

AfbeeldingIMG_20220109_201456 by Thomas K, on Flickr

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 jan 2022, 21:24

D52tt schreef:
09 jan 2022, 20:43
Een hoge drukkop heeft hoge grote koelribben en aan de binnenkant twee uitstulpingen dan een mooie gelijkmatige verbrandingskamer.
De cilider is niet voor dit model kop .
Wat ik bizar vind dat ik nu al drie mobysports ben tegengekomen met een eeg cilinder.
Zou het kunnen dat deze er in Nederland opgezet zijn om de snelheid te drukken tov van een Franse cilinder.
Dit kan toch geen toeval meer zijn.
Ik zou er een airsal 50cc opzetten met een originele Dellortho cha 1 5/15
Ik rij met deze combinatie op mijn sp98
Rijd lekker vlot en trekt er aardig op en een leuke snelheid van 65km per uur.

Gr Polle
Ik ook airsal, hogedrukkop,sha 15-15 en goede ontsteking. 65 km/h topsnelheid.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Marco » 09 jan 2022, 22:17

loe schreef:
09 jan 2022, 21:14
Nog maar een x vragen polle
Wat is er anders aan de airsal cilinder.?
Grotere poorten,,, heb ik al es als antwoord gekregen, maar dat is een ruim begrip.
Als de airsal cilinder mooier/sneller/vlotter is dan zou ik graag de maten van de poorten willen weten, en meer met mij denk ik.
Want dan kan ik dat kopiëren naar een standaard cilinder,
Het simpelweg 3 mm verhogen en verlagen van de uitlaat en inlaat poort zoals op het opvoer plaatje werkt niet voor een gewone av 50 zonder vario.
Ik zou ook wel eens een poortmap willen zien van z’n snelle cilinder.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Marco » 09 jan 2022, 22:21

Ik heb de cilinder van jet dr oranje moby naar eigen inzicht bewerkt en die loopt top. En de elektronische ontsteking met lichter vliegwiel scheelt ook enorm.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 22:22

thom345 schreef:
09 jan 2022, 20:24
Nog iets vreemds wat me nu pas opvalt is het verschil in de zuigers, de oude zuiger had een hapje er uit. Ik zag geen vijl strepen en leek wel gewoon gegoten te zijn. Dit heb de nieuwe zuiger niet.

AfbeeldingIMG_20220109_191559 by Thomas K, on Flickr

AfbeeldingIMG_20220109_191644 by Thomas K, on Flickr
Toch maar even de dremel gepakt en ze bijde gelijk gemaakt, en meteen betere resultaten! Gaat wat harder en loopt nu arm dus ik mag een sproeier maat omhoog.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Marco » 09 jan 2022, 22:28

Dat kan je beter gelijk maken met de breedte van de inlaatpoort

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jan 2022, 23:30

Poortschema van de 2,6 cylinder van MotoBécane door RebelMoby:

Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jan 2022, 23:32

thom345, de cylinderkop, die je laat zien, is inderdaad een hogedrukkop.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 10 jan 2022, 00:16

Bedankt Joost. Voor de tekening

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 11 jan 2022, 17:03

Marco schreef:
09 jan 2022, 22:28
Dat kan je beter gelijk maken met de breedte van de inlaatpoort
Volgende keer als hij open gaat zal ik dat zeker doen, is een wereld van verschil.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 11 jan 2022, 17:04

MobyJoost schreef:
09 jan 2022, 23:30
Poortschema van de 2,6 cylinder van MotoBécane door RebelMoby:

Afbeelding
Als ik eens aan een oude cylinder kom valt dit te proberen

Plaats reactie