Breete inlaatpoort

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 07 jan 2022, 19:48

Hallo,

het blokje wat nu onder mijn mobysport hangt heeft een inlaat poort van ongeveer 2 cm, terwijl de inlaat zelf een veel grotere ruimte heeft. hij loopt met wind mee nu net aan 45 km/h maar ik probeer er toch iets meer er uit te halen. ik had begrepen dat er nogal verschil zit in cylinders van mobylettes en ik weet dus ook niet wat er orgineel onder hoort. ben ook opzoek naar een cylindertje waar ik mee kan experimenteeren met uitvijlen.

dus de vraag is hoe kan ik de verschillende typen herkennen en wat hoort er orgineel onder.

er zit nu een sha 15/15 op.

hier is een foto van tijdens de revisie
AfbeeldingIMG_20211124_115544 by Thomas K, on Flickr
mvg, thomas

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Marco » 07 jan 2022, 20:00

Dat is wel een flink spruitstuk zo te zien🙀

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 07 jan 2022, 20:19

Dit was het spruitstuk van een gurtner h14, zit nu een nieuwe op van b2b.

Het dikke wat je ziet is het plasic uit de binnenkant van de carborateur.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jan 2022, 01:12

Het dikke, dat ik zie op je foto ziet er niet uit als plastic. Volgens mij heb je een heel zeldzame Kaptein brommer, die precies doet, wat destijds de wet voorschreef. Dus erg origineel. Wil je harder, dan ga je, met een gebrek aan kennis, deze, zeldzame brommer in originele staat, verprutsen. Koop een Puch Maxi, of een Vespa en ga daar op los. Of zo iets. Met jouw gebrek aan kennis, zal je deze brommer alleen maar verder kapotmaken en daarna verkopen aan een kenner, die ineens heel veel extra werk heeft. Ik zie, in de foto van het blok, een nieuwe, glimmende zuiger. Hoe zit dat?

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 08 jan 2022, 03:14

Mijn god man, bedank voor de kennis hou het vooral lekker elitair. Dit is zeker plastic want de vorige eigenaar heeft de h14 kapot gemaakt en met metaal epoxy het een beetje vast gelijmd. Kan een foto sturen als je daar heel gelukkig van word.

En van de vorige zuiger was een stuk van de inlaat poort afgebroken. Waardoor de lagers helemaal naar de tering gebracht werden en er allemaal gruis in de carter zat. Dus ja dat was zeker veel extra werk.

Reageer niet als je niks toegevoegen hebt, en ik doe er alles aan om deze brommer zo orgineel mogelijk te houden maar ik wil gewoon met het verkeer mee kunnen gaan. Deze brommer is al lang niet het zelfde als dat hij in 1967 was dat werd al snel duidelijk uit de revisie en uit ervaringen van andere mensen met het zelfde model.
Laatst gewijzigd door thom345 op 13 jan 2022, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 08 jan 2022, 12:52

Oude blokjes en/of cilinders worden regelmatig op mp aangeboden.
Daar kun je naar hartelust mee experimenteren.
Heb ik ook gedaan hoor.
Als je wat verklooit is er niks aan de hand en gooi je het gewoon in de oud ijzer bak.
Die cilinders kosten bijna niks vergeleken met kreidler en zundap.
En daar werd en wordt nog steeds aan getuned.
Er zijn wat basisregels die je in het boek van bv Jennings kunt lezen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Lolle » 08 jan 2022, 13:59

thom345 schreef:
08 jan 2022, 03:14
Mijn god man, bedank voor de kennis hou het vooral lekker elitair. Dit is zeker plastic want de vorige eigenaar heeft de h14 kapot gemaakt en met metaal epoxy het een beetje vast gelijmd. Kan een foto sturen als je daar heel gelukkig van word.

En van de vorige zuiger was een stuk van de inlaat poort afgebroken. Waardoor de lagers helemaal naar de tering gebracht werden en er allemaal gruis in de carter zat. Dus ja dat was zeker veel extra werk.

Reageer niet als je niks toegevoegen hebt, en ik doe er alles aan om deze brommer zo orgineel mogelijk te houden maar ik wil gewoon met het verkeer mee kunnen gaan. Deze brommer is al lang niet het zelfde als dat hij in 1967 was dat werd al snel duidelijk uit de revisie en uit ervaringen van andere mensen met het zelfde model.

Dus blijf vooral reageren als je wilt dat de hobby sterft met de "kenners"
Je zit nu wel een expert af te zieken. Denk niet dat dit helpt bij het oplossen van je problemen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 08 jan 2022, 14:46

De reactie van Joost om maar een puch maxi of een vespa te kopen slaat natuurlijk nergens op.

Thom max lekker zelf weten wat die met z'n spul doet.
Ik denk dat die jongen gewoon een av 7 cilinder wil om op te oefenen.
Wat is daar nou mis mee.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 08 jan 2022, 20:35

Lolle schreef:
08 jan 2022, 13:59
thom345 schreef:
08 jan 2022, 03:14
Mijn god man, bedank voor de kennis hou het vooral lekker elitair. Dit is zeker plastic want de vorige eigenaar heeft de h14 kapot gemaakt en met metaal epoxy het een beetje vast gelijmd. Kan een foto sturen als je daar heel gelukkig van word.

En van de vorige zuiger was een stuk van de inlaat poort afgebroken. Waardoor de lagers helemaal naar de tering gebracht werden en er allemaal gruis in de carter zat. Dus ja dat was zeker veel extra werk.

Reageer niet als je niks toegevoegen hebt, en ik doe er alles aan om deze brommer zo orgineel mogelijk te houden maar ik wil gewoon met het verkeer mee kunnen gaan. Deze brommer is al lang niet het zelfde als dat hij in 1967 was dat werd al snel duidelijk uit de revisie en uit ervaringen van andere mensen met het zelfde model.

Dus blijf vooral reageren als je wilt dat de hobby sterft met de "kenners"
Je zit nu wel een expert af te zieken. Denk niet dat dit helpt bij het oplossen van je problemen.
Ik reageerde inderdaad te fel, het word alleen vervelend dat in elk topic een expert zit met enkel het advies dat ik maar beter gewoon een andere kan kopen. Daar schiet ik natuurlijk niks mee op.

Mvg, thomas

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Lolle » 08 jan 2022, 21:06

Ja Thomas ik begrijp je frustratie. Maar jij hebt een uiterst zeldzame mobylette onderhanden met afwijkende onderdelen. De kenner weet dat als je iets verkloot je nooit weer de originele onderdelen vind. Het is misschien handiger om te beginnen met een simpele mobylette zonder boiterelais. Het kan zijn dat jou voorganger al veel heeft verkloot waardoor jij er geen snelheid meer uit haalt. Deze brommer zou goed afgesteld zonder problemen 45 moeten halen. De Grandsport van mij rijd alleen met een grotere carb (14mm) al 60. Opvoeren in combinatie met een boite zijn 2 disciplines waar weinig mensen brood van hebben gegeten. Je hebt gewoon een brommer voor de gevorderde moby sleutelaar.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door AGB » 08 jan 2022, 21:35

Ik ben zeker geen kenner maar als deze moby zo zeldzaam is mag Thom toch heel gelukkig zijn met zijn brommer en bij met de tips ,
En inderdaad hij kan doen met de moby wat hij wil , en Joost is wel een van die mensen die veel van de mobylette weet en dan ook liever een
Ander merk kapot ziet gaan ,ik :noem bewust geen merk :)
Ergeren doen we allemaal wel eens vooral als het tegen zit met de brommer ,

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 08 jan 2022, 22:51

Lolle schreef:
08 jan 2022, 21:06
Ja Thomas ik begrijp je frustratie. Maar jij hebt een uiterst zeldzame mobylette onderhanden met afwijkende onderdelen. De kenner weet dat als je iets verkloot je nooit weer de originele onderdelen vind. Het is misschien handiger om te beginnen met een simpele mobylette zonder boiterelais. Het kan zijn dat jou voorganger al veel heeft verkloot waardoor jij er geen snelheid meer uit haalt. Deze brommer zou goed afgesteld zonder problemen 45 moeten halen. De Grandsport van mij rijd alleen met een grotere carb (14mm) al 60. Opvoeren in combinatie met een boite zijn 2 disciplines waar weinig mensen brood van hebben gegeten. Je hebt gewoon een brommer voor de gevorderde moby sleutelaar.
Ja ik snap dat het een complexere brommer is, maar het feit blijft dat dit nou eenmaal is de brommer die ik heb en ook gewoon als dagelijks vervoer gebruik.

Ik zou zeggen doe een goed bod als je de brommer in de handen van een echte kenner wilt hebben.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 08 jan 2022, 22:53

AGB schreef:
08 jan 2022, 21:35
Ik ben zeker geen kenner maar als deze moby zo zeldzaam is mag Thom toch heel gelukkig zijn met zijn brommer en bij met de tips ,
En inderdaad hij kan doen met de moby wat hij wil , en Joost is wel een van die mensen die veel van de mobylette weet en dan ook liever een
Ander merk kapot ziet gaan ,ik :noem bewust geen merk :)
Ergeren doen we allemaal wel eens vooral als het tegen zit met de brommer ,
Ben zeker dankbaar voor de tips en heb veel hulp vanuit het forum gekregen waardoor hij verder prima rijd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jan 2022, 00:49

Mijn reactie was ook wel een beetje te fel en daarvoor mijn excuses Thom. Inderdaad, als een beginner met zo'n zeldzame brommer gaat experimenteren, slaat de schrik me enigszins om het hart, omdat ik me erg goed herinner, wat ikzelf, in mijn brommer beginjaren, allemaal kapot heb gemaakt :oops: . En ik weet lang niet alles, daarom is het forum zo fijn. Bijvoorbeeld, heeft de MobySport een motor met Speedcontrol? Als dat zo is, past een standaard AV7 sowieso niet, omdat het deel van de cylinder, dat in het carter gaat, een grotere diameter heeft. Maar dat moet je dus even checken.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 01:17

MobyJoost schreef:
09 jan 2022, 00:49
Mijn reactie was ook wel een beetje te fel en daarvoor mijn excuses Thom. Inderdaad, als een beginner met zo'n zeldzame brommer gaat experimenteren, slaat de schrik me enigszins om het hart, omdat ik me erg goed herinner, wat ikzelf, in mijn brommer beginjaren, allemaal kapot heb gemaakt :oops: . En ik weet lang niet alles, daarom is het forum zo fijn. Bijvoorbeeld, heeft de MobySport een motor met Speedcontrol? Als dat zo is, past een standaard AV7 sowieso niet, omdat het deel van de cylinder, dat in het carter gaat, een grotere diameter heeft. Maar dat moet je dus even checken.
geen probleem, zand erover. ik doe mijn best om alles een beetje heel te houden
wat bedoel je precies met speedcontrol? de nieuwe pakking paste wel dus de diameter kan niet heel veel groter zijn.

edit: ik heb een oud bericht van je gevonden over speed controll, ik heb geen veeren op mijn krukaswang.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jan 2022, 01:31

Ok. Als de standaard pakking past, dan is het geen speedcontrol en kan je wel wat proberen met een ander cylindertje.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 02:16

MobyJoost schreef:
09 jan 2022, 01:31
Ok. Als de standaard pakking past, dan is het geen speedcontrol en kan je wel wat proberen met een ander cylindertje.
de vraag is meer of er verschil zit in nederlandse cylindertjes, ik kom veel tegen over de vorm. rond of vierkant of ovaal maar kan niet vinden wat nou eigenlijk het verschil is. zit er verschil in de inlaat poorten of de spoelpoorten?

is een cylinder van een eeg bijvoorbeeld het zelfde af is deze meer geknepen

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jan 2022, 03:14

Er zijn geen Kaptein cylinders, die echt flink meer vermogen leveren. In Frankrijk werd de maximum snelheid pas in 1962 wettelijk op 45km/u vastgesteld. Vanaf 1954 (de eerste AV7 motortjes) kregen nieuwe modellen, stapsgewijs, meer vermogen. De mensen hadden meer geld en minder behoefte aan erg zuinig rijden en meer aan sneller optrekken en rijden. De eerste AV89 (en de AV98 en SP98) kregen de 17070 (onderdeelnummer) cylinder, die 2,6 pk leverde. Die eerste AV89 schijnt, af fabriek, een topsnelheid van 70 km/u gehad te hebben. Die cylinders zijn in Frankrijk erg gezocht, maar natuurlijk erg zeldzaam, omdat ze maar zo kort geleverd zijn. Wat de meeste Fransen niet weten is, dat er in Engeland veel meer zijn, omdat de wetgeving anders was en zowel de Motobécanes als de Raleighs (de zwaardere modellen dan) veel langer verkocht zijn, met deze cylinders,dan in Frankrijk. Ik kan wel eens een balletje opgooien, op het Britse forum, of iemand nog zo'n cylinder op de plank heeft liggen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door loe » 09 jan 2022, 12:18

Dan is het de vraag, wie heeft zo'n 2.6 pk cilinder en wat zijn de timingen en grootte van de poorten.
Dan kun je 'm gewoon kopieeren toch?

Ik ben bang dat de timingen ongeveer overeen komen met de opvoerplaatjes
En dat dit alleen in combi met een vario goed rijd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door Lolle » 09 jan 2022, 14:16

Ja en wat doet dit in combinatie met de boite.
Ik meende te herinneren uit de andere topic dat deze bromfiets standaard een 8,7mm carb heeft. Zal dus ongetwijfeld een cilinder zijn met kleine poorten. Als je hier dan een 14mm Gurtner op hebt of een 15mm Sha denk ik dat hij die hoeveelheid brandstof nooit kan verwerken en dus niet goed gaat lopen.
Ik zou zeggen bouw hem eerst als origineel op. 45 km zal dan de snelheid moeten zijn. Ga dan naar een 10mm carb of een cilinder met grote poorten en een 12 of 14 mm carb.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 jan 2022, 16:56

Gaat het om zo eentje?
moped-army-81835a7567c6ec46fca5c41f2bacfc54.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 17:31

mobydilz schreef:
09 jan 2022, 16:56
Gaat het om zo eentje?moped-army-81835a7567c6ec46fca5c41f2bacfc54.jpg
jazeker

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 jan 2022, 17:42

Zelfs de leveranciers vonden dat lastige dingen om aan te werken.
Ze waren zo zeldzaam, dat niemand er echt ervaring mee had.
Hier op het forum zijn lui als Pantin.nl en Pollege die zitten in dat spul.
gr jed

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 17:53

Lolle schreef:
09 jan 2022, 14:16
Ja en wat doet dit in combinatie met de boite.
Ik meende te herinneren uit de andere topic dat deze bromfiets standaard een 8,7mm carb heeft. Zal dus ongetwijfeld een cilinder zijn met kleine poorten. Als je hier dan een 14mm Gurtner op hebt of een 15mm Sha denk ik dat hij die hoeveelheid brandstof nooit kan verwerken en dus niet goed gaat lopen.
Ik zou zeggen bouw hem eerst als origineel op. 45 km zal dan de snelheid moeten zijn. Ga dan naar een 10mm carb of een cilinder met grote poorten en een 12 of 14 mm carb.
in theorie is de boite enkel een overbrenging.
als de cylinders de zelfde poorten hebben moet het toch niet uitmaken? uit andere topics op het forum blijkt dat een sha 15/15 een prima alternatief is en dat de restrictie in het inlaat spruidstuk zit, er zit een nieuwe inlaat spruidstuk op die dat allemaal niet heeft. verder loopt hij ook niet rijk. en reageerd goed op gas geven

ik moet eerst zeker weten of het een effect heb voordat ik 2 carborateurs ga kopen natuurlijk.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Breete inlaatpoort

Ongelezen bericht door thom345 » 09 jan 2022, 17:58

MobyJoost schreef:
09 jan 2022, 03:14
Er zijn geen Kaptein cylinders, die echt flink meer vermogen leveren. In Frankrijk werd de maximum snelheid pas in 1962 wettelijk op 45km/u vastgesteld. Vanaf 1954 (de eerste AV7 motortjes) kregen nieuwe modellen, stapsgewijs, meer vermogen. De mensen hadden meer geld en minder behoefte aan erg zuinig rijden en meer aan sneller optrekken en rijden. De eerste AV89 (en de AV98 en SP98) kregen de 17070 (onderdeelnummer) cylinder, die 2,6 pk leverde. Die eerste AV89 schijnt, af fabriek, een topsnelheid van 70 km/u gehad te hebben. Die cylinders zijn in Frankrijk erg gezocht, maar natuurlijk erg zeldzaam, omdat ze maar zo kort geleverd zijn. Wat de meeste Fransen niet weten is, dat er in Engeland veel meer zijn, omdat de wetgeving anders was en zowel de Motobécanes als de Raleighs (de zwaardere modellen dan) veel langer verkocht zijn, met deze cylinders,dan in Frankrijk. Ik kan wel eens een balletje opgooien, op het Britse forum, of iemand nog zo'n cylinder op de plank heeft liggen.
bedankt voor het aanbod, ik ga eerst even wat andere dingen proberen voordat ik ga importeren.

Plaats reactie