veertjes van de koppeling te zwak
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
- Woonplaats: HERENT
veertjes van de koppeling te zwak
Ik heb een mobylette met een av7 met een nieuwe kopelling van b2b. Nu denk ik dat de veertjes een beetje naar de zwakke kant zijn en de koppeling al uitgaat bij te lage toeren. Nu zijn er geen extra gaten voor de veertjes dus ik dacht er extra bij te boren maar dit kan misschien het evenwicht van de koppeling in de war brengen. Toch eventjes navragen hier dus.
Of is er toch een site die zwaardere veren verkoopt maar ik kan er geen vinden.
alvast bedankt voor jullie hulp.
Of is er toch een site die zwaardere veren verkoopt maar ik kan er geen vinden.
alvast bedankt voor jullie hulp.
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Er zijn geen zwaardere veren zover ik weet.
Je kunt rustig een gaatje xtra boren om de veren wat meer voorspanning te geven.
Het zijn twee identieke gaatjes. Dus onbalans zal het niet geven.
Ik heb zelfs xtra gaten in mijn koppeling hamers geboord om ze lichter te maken.
Niks gemerkt van onbalans.
Je kunt rustig een gaatje xtra boren om de veren wat meer voorspanning te geven.
Het zijn twee identieke gaatjes. Dus onbalans zal het niet geven.
Ik heb zelfs xtra gaten in mijn koppeling hamers geboord om ze lichter te maken.
Niks gemerkt van onbalans.
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Oh ja. Ik heb vorig jaar een winding van de veer af gehaald om 'm wat meer voorspanning te geven nog.
Deed niks. Misschien moet er nog eentje af
Deed niks. Misschien moet er nog eentje af
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Gebruik de originele veertjes voor de zekerheid.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Je hebt toch geen linkse en rechtse koppeling door elkaar gehaald.
Het is een ongebruikelijk probleem wat je omschrijft. Ik ken weinig mensen die problemen met de veren hebben.
Overigens, als je de koppeling doorrekent kom je er snel achter dat de veerkracht aanpassen weinig invloed heeft. De hamer gewichten aanpassen doet veel meer. Je mag in principe alles aanpassen zolang je het maar een beiden kanten doet zodat alles in evenwicht is. Des al niet te min vraag ik me af of je diagnose wel klopt. Het is niet gebruikelijk dat mensen op deze manier aan de koppeling willen rommelen.
Het is een ongebruikelijk probleem wat je omschrijft. Ik ken weinig mensen die problemen met de veren hebben.
Overigens, als je de koppeling doorrekent kom je er snel achter dat de veerkracht aanpassen weinig invloed heeft. De hamer gewichten aanpassen doet veel meer. Je mag in principe alles aanpassen zolang je het maar een beiden kanten doet zodat alles in evenwicht is. Des al niet te min vraag ik me af of je diagnose wel klopt. Het is niet gebruikelijk dat mensen op deze manier aan de koppeling willen rommelen.
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Doe anders een likje vet op het frictie materiaal.
Dan grijpt die niet zo abrupt
Dan grijpt die niet zo abrupt
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Als je een foto plaatst van het binnenwerk van de koppeling kunnen we meteen aangeven of je de juiste koppeling hebt. Zoals Franky aangeeft, zijn er koppelingen voor linksdraaiende (achteruitdraaiende) en rechtsdraaiende motoren. Het verschil is dat alles van binnen net andersom zit en dat heeft veel effect op de werking. Het makkelijkst is dus om even een foto te plaatsen.
Ruud
Ruud
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
- Woonplaats: HERENT
Re: veertjes van de koppeling te zwak
Oh sorry voor mijn late antwoord. Ik zal morgen zeker een foto sturen. Het probleem is ook een beetje dat dit mijn eerste mobylette is en dat ik nog niet super veel weet. Ik dacht dat ik klaar was met de restauratie maar toch niet