AV35 ontsteking

mvb

AV35 ontsteking

Ongelezen bericht door mvb » 24 mar 2022, 20:23

Bij de revisie van een AV35 blokje heb ik een AV7 carter met AV7 krukas gebruikt.
De oude versleten krukas van de AV3 heeft aan de ontstekingszijde meer schroefdraad en waarschijnlijk valt de ontstekingsnok verder op deze krukas waardoor de moer voldoende draad heeft.

Bij de nieuwe krukas met de oude ontstekingsplaat en het oude vliegwiel blijft er te weinig draad over om er fatsoenlijk de moer op te draaien.
Is het een optie of heeft iemand ervaring met het gebruik van een nieuwe vliegwielmoer in combinatie met het oude vliegwiel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV35 ontsteking

Ongelezen bericht door ruudk » 24 mar 2022, 21:41

Deze nieuwe moer is vermoedelijk niet te gebruiken met de sluitplaat van AV35. Dat kan een probleem zijn. De twee ronde nokjes komen iets boven het vliegwiel uit. Normaal zit er op AV35 nog een sluitplaat op met twee gaatjes die precies om deze uitstekende nokjes vallen. Hierdoor drukt de moer bij vastdraaien ook echt het vliegwiel vast. Met zo’n moderne moer mis je dat sluitplaatje en kan er speling blijven bestaan tussen die moer en het vliegwiel omdat de nokjes iets uitsteken. De moer drukt dan dus tegen de nokjes en niet tegen het vliegwiel. Je zou zelf een alternatieve sluitplaat kunnen maken. Gewoon een dunne ring met de juiste binnen en buiten diameter en twee gaatjes voor de nokjes. Zeg maar de opvulling van de ruimte tussen moderne moer en vliegwiel.

mvb

Re: AV35 ontsteking

Ongelezen bericht door mvb » 24 mar 2022, 22:10

Dat van die te lange nokjes dat wilde ik oplossen door ze iets af te veilen zodat de moer vast op het vliegwiel aansluit en deze strak tegen de nok drukt. Mij leek dit een stabiele situatie.

Marco.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: AV35 ontsteking

Ongelezen bericht door Marco » 26 mar 2022, 19:09

Je had ook een av10 krukas kunnen nemen die hebben wat langer schroefdraad aan de kant van de ontsteking.

mvb

Re: AV35 ontsteking

Ongelezen bericht door mvb » 26 mar 2022, 21:06

Marco,
Ok, die krukassen voor AV10 ken ik niet.
Maar ik heb het idee dat de ontstekingsnok er iets minder ver op gaat of de grondplaat valt iets meer terug maar weet dit niet zeker.
Overigens zijn de 2 tapeinden op het carter aan de ontstekingszijde te lang.
Ik heb de AV3 grondplaat iets moeten opboren met 6mm ivm de verdikking van de tapeinden op het AV7 carter. Dat paste dan prima.

Wat er nu precies verkeerd gaat weet ik niet maar heb er de AV7 ontsteking nu weer op zitten.

Bekijk dit nog een keer rustig.

Marco.

Plaats reactie