Nok vervangen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Nok vervangen

Ongelezen bericht door Lolle » 12 mei 2022, 22:07

Hallo. zoals ik in een andere topic heb vermeld heb ik de nok van de S55 door geslepen. ik heb een hand vol nokken liggen dus ik dacht ik pak er zo één uit de la. Nu zie ik op verschillende nokken een nummer staan, er zijn er ook met een gele stip. heeft iemand een idee wat het nummer of stip inhoud?
ook zijn er 2 waar voor en na de verdikking een kleine verdieping zit, ik heb geen idee van het nut hiervan.

wie het weet mag het zeggen

Groet, Lolle

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door joran » 12 mei 2022, 22:27

Nummers heb ik geen idee van, maar de gele stip wel. Gele stip zijn nokken voor andersom draaiende motoren met een boiterelais.

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door bessels » 12 mei 2022, 22:31

Hallo Jolle.
De nokken met een gele stip zijn volgens mij nokken voor links draaiende motoren (o a fom ).Als je deze verkopen wil heb ik wel interesse.
gr Bessels

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 13 mei 2022, 14:17

Ja nok met gele stip is voor links draaiende motor
Lolle welk nr staat op de nok
Heb hier ook een aantal dus misschien zit het nr er tussen

Gr Harold

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door ruudk » 13 mei 2022, 19:59

Die verdiepingen zorgen er vermoedelijk voor dat de dikke olie die de nok smeert en die toch altijd wat dunner wordt bij draaiende motor, op de baan blijft en niet zijwaarts verdwijnt; de middelpuntvliedende kracht duwt de olie weer terug de verdikking op.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door Lolle » 13 mei 2022, 20:52

Het zijn idd linkse nokken die met de gele stippen. Dit zijn ook de nokken met de verdieping voor en na de nok. Misschien speciaal voor de boite type??? Ruud je zou best wel eens gelijk kunnen hebben maar dan zou je verwachten dat het op een bepaald moment een verbetering was en dat alle nokken er na een bepaalde datum zo uit zien.
Bessels als je echt aan zit kun je er wel 1 overnemen maar ik hou ze liever voor het geval ik zelf 1 nodig heb. Het nummer op de nok die ik kapot geslepen heb stond een 1 op. Ik heb er nu een nummerloze nok op. Die komt van een ander zelfde type blok.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 mei 2022, 23:40

Die met de verdieping zijn het "nieuwe" model voor linksdraaiende motoren, vanaf 1970. http://lach6398.odns.fr/assets/10068.jpg .

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Nok vervangen

Ongelezen bericht door ruudk » 14 mei 2022, 15:01

Hoi.

Ik dacht dat Lolle verdiepingen bedoelde die aan de zijkant van de baan lopen waarlangs de onderbreker over de nok glijdt, dus dat de verdiepingen parallel aan de baan lopen. Joost zijn schets toont verdiepingen in axiale richting, op de baan zelf. Maar nu ik het beter lees ("voor en na de nok"), denk ik dat ik het verkeerd had begrepen.

Verdiepingen voor en na de nok vind ik moeilijk te begrijpen, dat geeft toch gestuiter van de onderbreker zou je denken.

Ruud

Plaats reactie