Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Marco » 14 okt 2022, 18:46

Lolle schreef:
14 okt 2022, 13:12
Marco schreef:
14 okt 2022, 11:21
Afbeelding

Dit gat bedoel ik dat zit nu te laag
Wat is het nadeel van dat lage gat?
Weinig carterdruk door teveel ruimte en die krukas zal ook niet echt mee helpen met die halve wangen.

Ik snap wel dat je iets harder wil kunnen rijden, krap 40 is erg weinig in het hedendaagse verkeer.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 okt 2022, 19:23

Het systeem is bedacht, om een brommer te creeëren met een hoog acceleratie vermogen, maar een topsnelheid, die de wet niet overschreid. Dus grote in- en -uitlaatpoorten en spoelpoorten voor veel vermogen en, heel interessant, een carburateur, die bij die prestatie hoort. Bij het optrekken gaat dat goed en levert de hele motor goed vermogen. Zodra de transferpoorten worden afgesloten, door de bewegende wangen, wordt er veel minder gas aan de cylinder aangeboden, door een carburateur, die niet veranderd is en dus een veel te rijk mengsel levert voor een motor, die dat ineens niet meer nodig heeft. De motor van mijn Grand Tourisme, (nu in het bezit van Australman) was dan ook van voor naar achter en van links naar rechts, voorzien van dikke koolaanslag. Dat is wat je krijgt, als je een motor op deze manier begrenst, zonder het mengsel, vanuit de carburateur, aan te passen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Franky » 14 okt 2022, 21:26

Interessant punt Joost.
Misschien maak ik een denk fout, maar volgens mij klopt er niet iets niet.
Op lagere toeren als je volgas rijdt werkt het carburateurtje goed. Echter, zodra die wangen uitslaan gaat de motor ineens minder lucht aanzuigen. De luchtsnelheid door de carburateur daalt (want je rijdt nog steeds volgas) met als gevolg een armer mengsel. Toch?
Wat ik me wel kan voorstellen is dat er veel meer uitlaatgassen in de cilinder blijven hangen. Je bent immers slecht aan het spoelen.

@ Lolle
Dat hele beweegbare wangen systeem zit met een pen met een circlipje vast op de krukas. Als je hem wilt ontgrenzen zou ik voorstellen het mechaniek te demonteren. Dat heeft als voordeel dat dit gedaan kan worden zonder onderdelen te beschadigen en is daarom weer in ere te herstellen als je dat zou willen. Het nadeel hiervan is mogelijke vergroting onbalans en een grotere dode ruimte in je carter. Maar ach, je kan dit altijd een keer proberen. Kwaad kan dat niet. Dat zou ik aanraden.

Edit:
Ik vroeg me zonet eens af of je die schroefjes achter dat veertje eigenlijk wel kan verstellen. Als ik de ontwerper bij kaptein geweest was, had ik hem zo ontworpen dat je de schroef maximaal indraait en dat het dan goed zit. Dat voorkomt fouten bij assemblage. Wat blijkt, ze hebben de koppel van de schroeven met een hamer/pers bewerkt om te voorkomen dat ze losdraaien. Ik krijg ze er dus niet zomaar meer uit. Ik kan ze een stukje heen en weer draaien en dat is het dan. Toch niet zo makkelijk te demonteren en weer in elkaar te zetten als ik hierboven suggereer......

Edit 2:
Als je carter begint open te slijpen ben je wel heel raar bezig. Pak dan een AV7 blok. Daar is dit al voor je gedaan.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 okt 2022, 21:34

Franky, je zuigt minder lucht aan, maar er zit in die mindere hoeveelheid lucht een grotere hoeveelheid brandstof, omdat de carburateur daarvoor gemaakt is. Dus een te rijk mengsel. En die stelschroef kan jij maar moeilijk verstellen, omdat het niet de bedoeling was, dat je dat zomaar kon, als gewone brommerrijder.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Lolle » 14 okt 2022, 22:02

Frank, Ik was nog niet van plan om het blok open te slijpen, mijn idee was de bestaande grote spoelpoorten beter zijn werk te laten doen en aan de bovenzijde wat meer doorspoeling te maken. het carter open slijpen heeft alleen zin als je dat ook met de cilinder doet dat ga ik sowieso niet doen. ik heb een carter en krukas extra, dit zijn de enige delen waar ik eventueel mee experimenteer. De cilinder met de grote poorten past niet op een AV7 carter en een normale AV7 cilinder heeft veel kleinere poorten, vandaar mijn hersenspinsel. Het helemaal weg halen van het systeem had ik ook aan gedacht maar ik neem aan dat de balans dan weg is. misschien maakt het niet veel uit, ook het bewegen van het systeem heeft invloed op de balans zou ik denken. en wat betreft de schroefjes heb je gelijk in. De schroefdraad is geforceerd en niet gemakkelijk los of vaster te draaien.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 okt 2022, 22:07

De schroefdraad is geforceerd en niet gemakkelijk los of vaster te draaien

Vermoedelijk nodig om typegoedkeuring te verkrijgen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Lolle » 14 okt 2022, 22:16

GROENEKAN schreef:
14 okt 2022, 22:07
De schroefdraad is geforceerd en niet gemakkelijk los of vaster te draaien

Vermoedelijk nodig om typegoedkeuring te verkrijgen
en natuurlijk het voorkomen dat er schroefjes losraken met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Franky » 15 okt 2022, 09:02

Dat laatste is het echte argument natuurlijk. Dood eng systeem als die schroefjes loskomen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door loe » 15 okt 2022, 09:44

Het lijkt mij juist dat die flappertjes meer onbalans geven,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Franky » 15 okt 2022, 11:39

Heb je dat uitgerekend? :mrgreen:
Beetje flauwe opmerking, maar laten we wel wezen. Niemand heeft van ons heeft dit doorgerekend en dus hebben we geen idee hoe goed of slecht de balans überhaupt is met welke onderdelen er wel of niet aanzitten. ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door ruudk » 15 okt 2022, 14:07

@MobyJoost,
Ik begrijp nog niet dat de carburateur een te rijk mengsel levert als de aanzuiging minder sterk is door de (gedeeltelijke) afsluiting van de speed-control flappen. Ik zou denken dat door de minder sterke aanzuiging ook het Bernouilli-effect in de venturi minder sterk wordt. Dit heeft dan tot gevolg dat het brandstofmengsel minder sterk uit de verstuiverbuis wordt opgetrokken. Dus minder lucht, maar ook minder brandstof.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Franky » 15 okt 2022, 14:12

Precies. En aangezien bij een lagere luchtsnelheid de mengverhouding ook aan de wandel gaat (armer in mijn ogen) gaat er dus iets niet goed.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 okt 2022, 14:21

Plaats je een cylinder met grotere poorten moet bij het gebruik van dezelfde carburateur ook de sproeier vervangen worden, door een grotere. ga je de poorten verkleinen, zou je dus ook een kleinere sproeier moeten monteren.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door mobydilz » 15 okt 2022, 16:25

In principe moet je gas geven en gas minderen met de gasschuif. Die heeft een speciale vorm met rare uitsteeksels die precies op de
verstuiver vallen. Dat zal het mengsel beter constant houden dan een paar flappen langs de krukas-wangen die werken bij een wijd open staande gasschuif. De verstuiver kan dan ongehinderd benzine uitbraken zoals Joost ook al geconstateerd had.
Bij beetje dichtdraaien van je gasschuif raak je dat effect waarschijnlijk kwijt.

Hierboven post 6 van de vorige pagina suggereerde ik, dat een franse cylinder gebruikt zou zijn. Dat neem ik bij deze terug. Aan mijn sleutelwerk in 1977 had ik kennelijk geen heldere herinneringen. Gelukkig kan ik me verschuilen achter een historicus M.R. die ook met gaten in zijn brein loopt.

Als ik op Tobeconline kijk bij de diverse motoren van eind jaren 50 tot begin jaren 70 zijn wel allerlei standaard onderdelen toegepast, maar ik heb de de variatie aan cylinders en koppen toch flink onderschat. De speed-control cylinder zie je op geen enkel frans motortje toegepast.
gr jed

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door ruudk » 15 okt 2022, 18:36

De gasschuif is volgens mij vormgegeven om het mengsel bij het stationair lopen en bij weinig gasgeven rijker te maken; de schuif leidt en versnelt de lucht vlak langs de verstuiver. Dit heeft lokaal bij de verstuiver een groter effect van Bernouilli tot gevolg, dus hardere "zuigkracht" aan de brandstof in de verstuiver.

Bij volgas is de gasschuif helemaal uit de venturi weggetrokken, dan wordt de brandstof/luchtverhouding bepaald door het Bernoulli-effect in de geheel open venturi en de gasschuif heeft geen (mengsel-verrijkend) effect meer. Nu is juist de beperkende factor aan de brandstoftoevoer, de sproeier, belangrijk. Blijkbaar is deze beperking nodig, anders hadden we ook geen sproeier nodig.

Nu naar de speedcontrol schotten: deze belemmeren de luchtsnelheid in de venturi. Dit heeft volgens Bernouilli minder brandstofaanzuiging tot gevolg. In het extreme geval van stilstaande lucht stopt de brandstofafgifte uit de verstuiver helemaal. Het is (een beetje, maar niet helemaal) vergelijkbaar met het rijden met volgas op laag toerental, dus als je optrekt, of tegen een steile berg omhoog rijdt. Dan is de zuigkracht vanuit de motor ook geringer vanwege het lage toerental. Toch loopt de motor dan prima, omdat niet alleen de hoeveelheid aangezogen lucht, maar ook de brandstof is geminderd. Blijkbaar nog enigszins in de goede verhouding ook.

Het is ook een beetje vergelijkbaar met het plaatsen van een nauwe ring tussen spruitstuk en carburateur. Krijg je dan ook een te rijk mengsel bij volgas? Ik weet het niet maar ik betwijfel het. Dit is wel weer makkelijk te testen.
Ik geloof direct dat het klopt wat jij zegt, Joost, jij bent tenslotte een man van de praktijk en de praktijk is de enige echte waarheid, ik probeer het alleen te begrijpen en dat lukt me nog net niet.
Laatst gewijzigd door ruudk op 16 okt 2022, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 okt 2022, 00:16

Mijn redenering is ook maar een theorie hoor. Maar als er minderlucht stroomt en de sproeier blijft groot, laat hij makkelijker brandstof door in de weinige lucht. Ik weet niet of anderen ook zo'n hoop koolaanslag hebben aangetroffen, bij het openhalen van speedcontrol motortjes. Aan het mijne had al iemand geknutseld, want er zaten twee koppakkingen gemonteerd! Ook al niet jedat, met een lagedrukkop.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door mobydilz » 16 okt 2022, 10:38

Volgens mij bestaan er chokes die werken door het gedeeltelijk afsluiten van de luchttoevoer van de carb.
Als dat vòòr de gasschuif gebeurt krijg je onderdruk op de verstuiver en dus rijker mengsel.
Als de speedcontrol kleppen werken krijg je minder lucht door je carb. met geheel geopende gasschuif.
De vorm van de gasschuif lijkt mij ontworpen om de verstuiver te doseren, maar dat doseereffect valt weg als je hem
helemaal opent en er grote afstand ontstaat tussen schuif en verstuiver. gr jed
https://www.google.com/search?q=encarwi ... 0dfOjHl_6M
Laatst gewijzigd door mobydilz op 16 okt 2022, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)

Ongelezen bericht door Lolle » 16 okt 2022, 11:16

Als ervarings kundige zou ik hier ook iets over moeten roepen. Ik rijd met de speciale regelmatig ritten en moet zeggen dat deze heerlijk loopt en rijd. Echter iets boven de 40 km/h voelt het of zou hij er mee ophouden. Dit geeft altijd een onbehaaglijk gevoel. Het rijd prettiger met tegenwind, dan rijd hij 40 top snelheid en dat voelt ook gewoon aan als werken. In de huidige staat is het blokje echter niet sterker dan een goed rijdende Eeg. Ik heb dit blokje echter nooit uit elkaar gehad en haalde in het begin de 50 km/h wel. Zelf vermoed ik dat in die tijd de speedcontrol vast zat door olie of iets dergelijke en dat dat in de loop der tijd los is gekomen door het gebruik.
Verder altijd mooie koffie met melk kleurige bougie, nooit viertakten wel altijd vieze vettigheid uit de uitlaat en tijdens trage ritten een plof uit de uitlaat wat volgens mij duid op onverbrand mengsel in de uitlaat. Andere blokjes die vast zaten en ik uit elkaar heb gesloopt is het mij niet opgevallen dat er overmatig kool in zat.

Plaats reactie