Vermogen S33

Gebruikersavatar
BraBand
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2022, 20:35
Woonplaats: Helmond

Vermogen S33

Ongelezen bericht door BraBand » 28 nov 2022, 21:39

Hallo,

Mijn S33 loopt rond de 40km/uur met sproeier 43 (dit is een erg kleine Encarwi).
De variateur geeft zoals ik het kan beoordelen van laag naar hoog een vrij constant motor vermogen.

Als ik de brommer op de standaard heb staan en vol gas geef en daarna de benzinekraan dichtdraai dan gaat na een 10 tal seconden het toerental flink omhoog. Dus dacht ik aan een te rijk mengsel. Ook met de luchtkap eraf heb ik bovenin meer vermogen.

Heeft een goede of slechte afstelling van de (enkele) variateur invloed op de te gebruiken sproeier om zo toch voldoende vermogen te kunnen halen ook als is het mengsel dan niet optimaal?

Marco.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door wimv8 » 28 nov 2022, 22:21

De bougie moet koffiebruin(met melk) zijn.
Dan is het goed. Dat wel in samenspel met de juiste warmtegraad bougie.
Een NGK B6HS of een gelijke van ander merk zou goed zijn als die koffiebruin kleurt.

Bij een te arm mengsel is er vaak een betere boost, meer vermogen.
Pas daar mee op, je motortje zal warm/vastlopen met de nodige nevenschade.
Dus sproeier afstellen op bougiekleur.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
BraBand
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2022, 20:35
Woonplaats: Helmond

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door BraBand » 29 nov 2022, 09:05

Hoi Wim,

De bougie is op het moment goed van kleur met de huidige instellingen.
Wellicht zoek ik ook te ver en is een 40km/uur met dit Kaptein blokje wel het maximale resultaat.
Zoals al eerder aangegeven, er zijn meer factoren die van invloed zijn op die paar extra km waaronder gewicht bestuurder en overbrengingen.
Wellicht ook de instellingen (lees gewichten) van de variateur alhoewel dat bij een enkele vario wel mee zal vallen.
Want uiteindelijk is de vario helemaal op en het gas helemaal open.......dan zou je zeggen dat de vario geen invloed meer heeft... :?:

Heb het totale gewicht van de rollen gelijk gehouden als het gewicht van de 4 kogels dan zou het toch redelijk goed moeten gaan.

Marco.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 nov 2022, 09:18

Is het een speedcontrol blokje?

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door wimv8 » 29 nov 2022, 11:01

BraBand schreef:
29 nov 2022, 09:05
Hoi Wim,

De bougie is op het moment goed van kleur met de huidige instellingen.
Wellicht zoek ik ook te ver en is een 40km/uur met dit Kaptein blokje wel het maximale resultaat.
Zoals al eerder aangegeven, er zijn meer factoren die van invloed zijn op die paar extra km waaronder gewicht bestuurder en overbrengingen.
Wellicht ook de instellingen (lees gewichten) van de variateur alhoewel dat bij een enkele vario wel mee zal vallen.
Want uiteindelijk is de vario helemaal op en het gas helemaal open.......dan zou je zeggen dat de vario geen invloed meer heeft... :?:

Heb het totale gewicht van de rollen gelijk gehouden als het gewicht van de 4 kogels dan zou het toch redelijk goed moeten gaan.

Marco.

De gewichtjes hebben alleen invloed op hoe snel hij variaeert. Hoe zwaarder hoe sneller.
En inderdaad als de vario helemaal op zn end staat heeft die geen invloed meer.
Moet bij volgas de snaar wel helemaal hoog in de poelie staan.
Als het schuiven van de schijven wordt belemmerd door vuil en zo, ga je al vlug een aantal km's langzamer.

Je zou een maat kleinere sproeier kunnen proberen maar houd de kleur van de bougie in de gaten.
Zorg wel eerst voor een schoon juist luchtfilter, schone uitlaat, juiste ontsteking.


Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 29 nov 2022, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 nov 2022, 13:46

Deze brommer heeft een enkele variateur, dus geen beweegbare poelie achter.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door wimv8 » 29 nov 2022, 14:48

MobyJoost schreef:
29 nov 2022, 13:46

Deze brommer heeft een enkele variateur, dus geen beweegbare poelie achter.

Is verbeterd. ;)


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door Lolle » 29 nov 2022, 15:00

Ik denk dat 40 redelijk goed is. Gezien de standaard carburateur. Die van mij heeft geen speedcontrol blokje en doet ook 40 gemiddeld. Met tegenwind iets minder. Mijn gewicht werkt ook niet mee. Wind mee iets sneller.
De variateur werkt vooral bij lage snelheid meer kracht. Zoals bij het wegrijden en dikke tegenwind.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Vermogen S33

Ongelezen bericht door Marco » 29 nov 2022, 22:17

Onbelast op de standaard zal die altijd harder gaan lopen met een heel erg arm mengsel.

Plaats reactie