Pagina 1 van 2

Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 13:21
door dirkvr
Beste forumleden,

Gestart met de revisie van een AV7 blokje komend van onder een AV79 van 1957.
Deze heeft de oude 15mm krukas ipv 16mm krukas.

Hier heb ik een paar vraagjes over:
- welke joint spi moet ik hier monteren? 14x21x4 of 15x21x4 zoals op de 16mm krukas? De 16mm krukas is enkel 16mm in dikte daar waar de lagers komen, en daarna ook gewoon 15mm dus ik denk gewoon 15x21x4?
- er zit een variator op met 6 kogels. De 'joue fixe de poulie' = 15205 op afbeelding is uitgesleten (opstaande rechte kantjes). Heeft iemand zo nog eentje liggen in goede staat? Of zouden jullie adviseren meteen een nieuwe recente vario te monteren?
- de vorige eigenaar heeft er een gurtner AR2-12 carburator op gemonteerd met verstuiver 54. Standaard is deze uitgerust met een 10mm. Wat is jullie advies? Met 12mm verder rijden of terug naar 10mm gaan? Bij demontage zag ik dat de bougie nu nogal zwart is. Ik weet niet of het ontstekingstijdstip enz juist stond voordat ik het blokje demonteerde.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 19:40
door wimv8
Als de krukas 15mm is waar de keerring op loopt dan moet je idd de 15mm keerring hebben.
Van de variator weet ik niets :(
Je kan een 12mm carb er wel op houden, alleen wel afstellen met de juiste sproeier.
Dus bougie koffiebruin na een flink stuk volgas, daarbij dient uiteraard het blok in goede conditie te zijn.
Als dat ook in slechte staat is kan dat ook de kleur van de bougie beinvloeden en krijg je een foutief mengsel/afstelling.
Net zoals het ontstekingstijdstip ook eerst goed moet staan.

Of er ervaringsdeskundigen zijn die bij voorbaat al zeggen "er af met die 12 en een 10 er op".
Of viceversa.
Dat zou helemaal mooi zijn, dat scheelt weer afsteltijd en gedoe ;)


Gr. Wim.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 20:14
door dirkvr
Dag Wim,

Bedankt voor je reactie!

Ondertussen hebben we ook beslist gewoon een nieuwe variator te voorzien. Nu herstellen kan, maar in de toekomst is het anders weer zoeken naar exotische onderdelen.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 20:33
door JanmobyEvert
Variateur met 6 kogels?
Is dat een Franky model misschien?
Ik ken ze alleen met 4,3 of 2kogels.
De vaste variateur schijven zijn wel te koop, is die van jou versleten? Of vernacheld door verkeerd gereedschap/handelen?

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 21:14
door dirkvr
De vaste schijf is er eentje met opstaande kantjes. Heeft dus geen schroefdraad. Zie foto.
Bij het afnemen van de variator van de krukas, zag ik dat de borgmoer los zat en de schijf ingesleten is en niet meer mooi op de vario past.

Ik zal morgen nog wat foto 's plaatsen van de vario met 6 kogels. Ik heb hem ook aan Polle laten zien, en die was er zo ook nog geen tegengekomen.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 21:26
door Lolle
Deze variateur is de voorloper van die jullie kennen met 4 kogels. Deze zit geloof ik ook op mijn Robuust. De eerste had geloof ik 18 kogels (S4) dit is de opvolger. De moer is geborgd door een omgebogen plaatje.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 21 jan 2023, 23:08
door MobyJoost
De allereerste variateurs hadden 38 kogels, verdeeld over twee beweegbare poelieschijven. http://lach6398.odns.fr/assets/av37_36_47_012.jpg . Op jouw originele krukas een nieuwe (laatste versie) variateur plaatsen, zal er minstens voor zorgen, dat de buitenste schaal (nr 15342 in jouw plaatje) verder naar buiten komt, doordat de lengte van de krukas, door de jaren ook is aangepast (langer). Ook is, volgens mij, de maat van de konus ook al eens veranderd, dus het zou kunnen, dat die moderne bel niet vastgezet kan worden. Als je niet te ver van Polle woont, kan je eens vragen, of hij een moderne bel heeft, waarmee je kan proberen, of die konus wel past.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:09
door dirkvr
MobyJoost schreef:
21 jan 2023, 23:08
De allereerste variateurs hadden 38 kogels, verdeeld over twee beweegbare poelieschijven. http://lach6398.odns.fr/assets/av37_36_47_012.jpg . Op jouw originele krukas een nieuwe (laatste versie) variateur plaatsen, zal er minstens voor zorgen, dat de buitenste schaal (nr 15342 in jouw plaatje) verder naar buiten komt, doordat de lengte van de krukas, door de jaren ook is aangepast (langer). Ook is, volgens mij, de maat van de konus ook al eens veranderd, dus het zou kunnen, dat die moderne bel niet vastgezet kan worden. Als je niet te ver van Polle woont, kan je eens vragen, of hij een moderne bel heeft, waarmee je kan proberen, of die konus wel past.
De lengte van de krukas heb ik al vergeleken met een recenter model. Zijn identiek in lengte. Ook de konus is identiek, op 3 plaatsen nagemeten.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:52
door BraBand
De grote moer (m32) heeft een flensrandje aan 1 zijde. Dit moet tegen de borgring van de poelieschijf vallen, anders krijg je de poelieschijf niet goed vast meen ik mij te herinneren en blijft er wat speling op zitten, deze vario zit ook op mijn S33. Ben er toevallig ook mee bezig omdat 2 van de 4 boutjes waar de hamers mee op de koppelingsdeksel vast zitten waren afgebroken. Daar heb ik nu M5 in getapt en ga ik M5x16 boutjes inzetten.

Marco.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:59
door MobyJoost
Meten is weten, zei mijn vader al. Je metingen geven goede hoop, dat het wel goed komt. Houdt ons op de hoogte. Nog een tip; koop geen variateur bij Born2Brom, maar beter bij VSX ( https://www.solex-motobecane.com/ ), of La Mobylette.net ( https://www.lamobylette.net/ ). Bij deze sites heb ik al zo'n 15 jaar geregeld onderdelen besteld en nooit teleurgesteld. Daze mannen laten allebei onderdelen opnieuw maken en de kwaliteit is altijd erg goed. Is wel uit Frankrijk en duur en, relatief hoge verzendkosten, maar, naar mijn mening, het gebrek aan frustratie zeker waard. Succes!

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 24 jan 2023, 18:42
door dirkvr
MobyJoost schreef:
23 jan 2023, 17:59
Meten is weten, zei mijn vader al. Je metingen geven goede hoop, dat het wel goed komt. Houdt ons op de hoogte. Nog een tip; koop geen variateur bij Born2Brom, maar beter bij VSX ( https://www.solex-motobecane.com/ ), of La Mobylette.net ( https://www.lamobylette.net/ ). Bij deze sites heb ik al zo'n 15 jaar geregeld onderdelen besteld en nooit teleurgesteld. Daze mannen laten allebei onderdelen opnieuw maken en de kwaliteit is altijd erg goed. Is wel uit Frankrijk en duur en, relatief hoge verzendkosten, maar, naar mijn mening, het gebrek aan frustratie zeker waard. Succes!
Hey MobyJoost, daar ben ik zelf helaas ook al achter gekomen. De nieuwe variateur komt van bij VSX. Koppelingen/koppelingshamers enz bij Born2brom enkel problemen mee gehad...

Ik post ook nog de foto 's van de oude variateur als ik terug in mijn werkplaats ben. Blijft toch een uniek stuk, nog nooit gezien.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 24 jan 2023, 21:47
door MobyJoost
Ja Dirk, zeker niet in de prullebak gooien! Is inderdaad en uniek stuk. iIk heb er nooit één in het echt gezien, laat staan die eerste variateur versie met twee bewegende poelies en 38 kogels. Mooie brommer hoor, ik hoop, dat de nieuwe variateur goed past! Succes!

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 25 jan 2023, 09:35
door dirkvr
MobyJoost schreef:
24 jan 2023, 21:47
Ja Dirk, zeker niet in de prullebak gooien! Is inderdaad en uniek stuk. iIk heb er nooit één in het echt gezien, laat staan die eerste variateur versie met twee bewegende poelies en 38 kogels. Mooie brommer hoor, ik hoop, dat de nieuwe variateur goed past! Succes!
Nee hoor, niets gaat de prullebak in hier :-). Mogelijk kan ik er ooit nog iemand anders blij mee maken.
Ik zit nu in de meest vervelende fase van de 'renovatie' -> wachten op levering van VSX :-)

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 25 jan 2023, 13:18
door dirkvr
Levering VSX ontvangen.
De lagers voor de 15mm krukas zijn 'gesloten'. Nog iemand ze zo al gemonteerd?
Ik lees op de site van Mauger-moto dat het aan te raden is om de kant die tegen de krukas komt open te maken ivm smering.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 25 jan 2023, 14:33
door Marco
Zou ze wel openmaken en het vet eruit halen

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 25 jan 2023, 14:37
door dirkvr
Marco schreef:
25 jan 2023, 14:33
Zou ze wel openmaken en het vet eruit halen
Ik laat het vet eigenlijk altijd zitten. Ook als ik nieuwe open 16mm lagers monteer. Is dat een probleem?

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 26 jan 2023, 22:32
door dirkvr
MobyJoost schreef:
24 jan 2023, 21:47
Ja Dirk, zeker niet in de prullebak gooien! Is inderdaad en uniek stuk. iIk heb er nooit één in het echt gezien, laat staan die eerste variateur versie met twee bewegende poelies en 38 kogels. Mooie brommer hoor, ik hoop, dat de nieuwe variateur goed past! Succes!
Hier wat foto 's van de variateur. Ondertussen die van VSX gemonteerd, en die werkt prima.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 13:40
door dirkvr
Ondertussen is het blokje terug gemonteerd. Staat zeer mooi stationair, trekt ook vlot op, maar mijn topsnelheid blijft hangen rond 35km/u...
Ik heb al wat zaken nagekeken (ontsteking enz), maar nu zie ik dat als ik met de mobylette rijdt, de riem niet naar de hoogste positie op de vario klimt. Ik denk dat dat het gebrek aan topsnelheid verklaart. (op zijn poot doet hij dit wel als ik het gashendel open draai)

De variateur en riemwiel zijn mooi uitgelijnd en er ligt een splinternieuwe Ventico D24 riempje op.

De variateur is een nieuwe met 3 kogels van VSX.

Alle tips zijn welkom.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 13:42
door loe
Zwaardere rolletjes plaatsten.
OH, kogels, zijn die er ook in verschillende gewicht?

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 18:25
door dirkvr
loe schreef:
01 feb 2023, 13:42
Zwaardere rolletjes plaatsten.
OH, kogels, zijn die er ook in verschillende gewicht?
Volgens mij niet te verkrijgen in verschillende gewichten. Tenzij deze die er standaard bij zitten te licht zijn, maar dat lijkt me raar.

Dit is de variator die ik heb aangekocht:
https://www.solex-motobecane.com/3-embr ... 06-678.htm

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 19:45
door loe
Je had eerst een vario met 6 kogels, nu een met 3,,
Dat is een halvering van het kogel gewicht.
Ik denk dat 't 'm daarin moet zoeken.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 20:55
door dirkvr
loe schreef:
01 feb 2023, 19:45
Je had eerst een vario met 6 kogels, nu een met 3,,
Dat is een halvering van het kogel gewicht.
Ik denk dat 't 'm daarin moet zoeken.
De 6 kogels hebben een ander formaat en gewicht dan de 3 kogels in de nieuwe variateur.
Ik zal eens het gewicht van de 6 kogels versus de 3 nieuwe wegen.
Maar ik zou verwachten dat een nieuwe variateur gewoon goed moet draaien. Ik heb bv. op mijn AV89 ook een variateur met 3 kogels.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 21:03
door JanmobyEvert
Elke kogel is normaal 10 gram.
Ik heb met twee drie en vier kogels gereden. Is maar net wat je wilt.

Twee kogels rijdt net als een moderne scooter, constant gebléhr aan je hoofd. En je blok moet goed toeren willen maken anders varieert hij niet eens naar de grootste overbrenging.

In een iets opgefokt/goed afgesteld blokje rijdt het fijn met drie kogels.

En bij een standaard blok met een goed koppel kun je ook rustig met vier kogels rijden.

Dat zijn mijn ervaringen…

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 21:09
door dirkvr
Ik heb net de 6 kogels 2 eenvoudige keukenweegschalen gemeten. 6 kogels samen is 41 gram. Ze hebben een diameter van 11,9mm.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 22:12
door wimv8
Kunnen de schijven wel dicht genoeg bij elkaar komen?
Dus zodat de snaar hoger kan oplopen.

Bredere snaar loopt ook hoger op, maar start van stilstand ook hoger enz enz.
Je hebt de goede breedte?

Dat experimenteren met zwaardere kogels heeft meer te maken met hoe snel hij varieert.
Dus centrifugaalkracht.. met zwaardere kogels..
Met lichtere kogels moet ie meer toeren draaien(=hogere centrifugaalkracht) om de poeliehelften
bij elkaar te laten komen. Met zwaardere gaat dat sneller en kan met minder toeren.
Net in welk toerengebied, met meeste koppel, je wilt hangen.

Net als de veer achter de koppelingspoelie bij het achterwiel van een scooter,
zwaardere veer werkt dan ook tegen de centrifugaalkracht in, dat is nog meer afstelwerk.
moby heeft geen varierende achterpoelie, en dus ook niet die veer.


Gr. Wim.