Pagina 2 van 2

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 22:16
door dirkvr
JanmobyEvert schreef:
01 feb 2023, 21:03
In een iets opgefokt/goed afgesteld blokje rijdt het fijn met drie kogels.
Het is een standaard blok. Vooronsteking op 2mm, een splinternieuwe originele Gurtner AR2-10 met sproeier 52.
Ontsteking is omgebouwd naar externe bobine. Condensator/contactpunten vernieuwd. Opening contactpunten 0,35mm.
Gasschuif carburator gaat mooi helemaal open.

Uitlaat is proper. Enige aanpassing die de vorige eigenaar heeft uitgevoerd, is 2 kleine gaatjes in het afdekplaatje geboord (19208 op bijlage) en ook binnenin de pot (19207) zitten 2 schaaltjes met gaatjes in. Daar is er maar eentje nog, het andere is verwijderd. Ik denk om de klank wat zwaarder te maken. Zou het kunnen dat hij hierdoor niet optimaal in de toeren klimt? Omdat er onvoldoende tegendruk is?

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 01 feb 2023, 22:30
door dirkvr
wimv8 schreef:
01 feb 2023, 22:12
Kunnen de schijven wel dicht genoeg bij elkaar komen?
Dag Wim,

Als ik de Mobylette op zijn staander zet, en dan gas geef komt de bovenkant van de riem mooi gelijk met de bovenkant van de wangen van de vario.
Echter wanneer ik rijd volgas, doet hij dit niet. Hij gaat dan niet mooi door naar zijn topsnelheid.

Voorwielkogellagers zijn opnieuw gesmeerd, achterwiellagers zijn ok, remmen lopen niet aan, riem ligt mooi in lijn, snaarschrijf is recht en draait goed, kettingspanning is ok, ...

Ik ga morgen nog even nakijken als ik hem op zijn staander heb staan, en de riem naar de hoogste stand gaat, of de uitlijning vario richting snaarwiel nog ok is. Of dan de riem niet 'schuin' komt te liggen.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 10:35
door wimv8
Lijkt of de motor onder belasting niet voldoende vermogen levert voor een hoger toerental om de kogels verder naar buiten te krijgen.
Kogels te licht?
Motorvermogen? Conditie, afstelling motor?
Tandwiel verhouding oke?(af fabriek)

Als onderdelen gemonteerd zijn anders dan af fabriek wordt het zelf uitpluizen
met gewicht rolletjes en tandwielverhouding.

De motor moet wel perfect lopen/afgesteld zijn want een vario werkt alleen goed bij het juiste
toerental/motorvermogen.

Echter je kan het ook omdraaien, zoals ik al zei, de vario/overbrenging aanpassen aan de motor.
Dat kost tijd en vergt vario-kunde, maar die krijg je vanzelf ;)


Gr. Wim.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 13:25
door loe
Probeer eens een kleiner voortandwiel

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 14:35
door AGB
Sproeier te groot heb de zelfde carbarateur en er zit nu een 48 Sproeier in en hij mag nog wel wat kleiner ,
Maar voor het zelfde geld heb je een heel andere opstelling die een grotere Sproeier nodig heeft, maar het is zeker een punt om in de gaten te houden,

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 14:39
door dirkvr
Vandaag nog eens goed in de documentatie gekeken.
Het blok van de AV79 ligt onder een AV68. Er is echter een groot verschil in lengte van de 'afstandbusjes' die nodig zijn tussen deze modellen.
Voor de AV68: 16986 hoort 3mm te zijn, 17137 32mm. (bij de AV79 is dit links 20mm en rechts 29mm)

Wat blijkt: de ene die nu onder de mobylette gebruikt worden (van eigenlijk makelij lijkt) links = 7,8mm en rechts 27,4mm...

Dus ik weet wat primair te doen, na te kijken :-) Ik heb nog dezelfde staan van mezelf -> daar is het idd links 3mm en rechts 32mm.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 14:46
door dirkvr
AGB schreef:
02 feb 2023, 14:35
Sproeier te groot heb de zelfde carbarateur en er zit nu een 48 Sproeier in en hij mag nog wel wat kleiner ,
Maar voor het zelfde geld heb je een heel andere opstelling die een grotere Sproeier nodig heeft, maar het is zeker een punt om in de gaten te houden,
Bedankt voor de tip. Er zit nu een 52 in.
Bougiekleur lijkt wel goed.
Hij draait nu op super98 4% olie castrol full syn voor roderen nieuwe zuigerveren.
Hij trekt volt op, maar op een bepaald toerental trekt hij niet door naar de hoogste toeren. Zou dat met een kleinere sproeier beter gaan?

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 15:33
door GROENEKAN
Inderdaad sproeier 50 maar ook 54 proberen.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 16:28
door paulmz
Zo'n Gurtner zal altijd een middle off the road werking geven, wat jij, ik en anderen willen is een goed mengsel over het hele bereik maar helaas kan je alleen maar wat varieren met de hoofdsproeier.
Een carburateur met een instelbare gasnaald zal je veel meer mogelijkheden geven met afstellen.
Als het wat warmer weer is ga ik aan de gang met een vierkante Bing.
Als ik met de huidige temperaturen af ga stellen dan kan ik van het voorjaar weer opnieuw beginnen.

Paul

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 18:59
door JanmobyEvert
Als de variateur niet in de hoogste stand komt idd zoals hierboven al gezegd. Te grote overbrenging voor het vermogen. Is dat erg? Ik vind van niet, het rijdt mooi rustig en je jaagt de motor niet over de kop.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 20:31
door wimv8
Klopt, als jij het optrekken en de eindsnelheid zo goed vind,
niets meer aan doen.
Je kan wat experimenteren.
Je kan zoals gezegd een 1 tand kleiner voortandwiel of een iets groter achtertandwiel 2-3 tandjes proberen.
Trekt ie sowieso sneller op,
kans is dat de snaar nu wel naar de top kruipt,
eindsnelheid zal dan om en nabij gelijk blijven.

Gr. Wim.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 21:48
door dirkvr
Uitlijning blokje aangepast. Snaar ligt nu goed.
Tandwielverhouding is 11 - 54, zoals dat hoort op een vario model.

Ik heb er hier nog een aantal met dezelfde blokje, 10mm Gurtner en die lopen allemaal wel 44 a 45km/u

Acceleratie is prima. Alleen plafonneert hij rond ca. 34 a 35 km/u. Dat moet zeker beter kunnen. Hij gaat niet niet naar het hoogste toerental.

Ik heb sproeier 54 (van een 12mm Gurtner) geprobeerd, maar geen positief resultaat. Ik moet nog even naar de kleur van de bougie kijken of ik daar iets uit kan afleiden. Als hij zwart is, kan ik zeker een 50 of 48 gaan testen.

Voorontsteking staat op 2mm. (op al mijn mobyletten zo, behalve de AV89 = 1,5mm)
De ontstekingsnok (14873) is wel nog het oude model, die niet geleidelijk 'verdikt' maar die 'abrupt' te contactpunten opent. De grondplaat van de ontsteking is ook nog een Novi 120, zonder het opstaand randje. Ze is mooi recht, spoelen zijn uitgelijnd met de NOVI ring enz.

De externe bobine is geen Novi, maar een type zoals dit (uitzicht, ik weet niet of dit exact dezelfde is):
https://www.solex-motobecane.com/3-allu ... 3-1872.htm
https://winkel.born2brom.nl/product/bob ... espa-ciao/

Bougie is een nieuwe NGK B6HS. Deze heb ik op al mijn Mobyletten in gebruik zonder problemen.

Deze geeft met de bougie in de bougiekop tegen cilinder een hele mooie goede blauwe vonk.

Het blokje heeft nieuwe lager, keerringen, goede cilinder met goed passende zuiger, zuigerveren met tussen de 0,15 - 0,20 slotspeling -> dus goede compressie.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 21:56
door GROENEKAN
Is vermoedelijk imitatie bobine. Beter de blauwe van Vespa.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 22:29
door paulmz
GROENEKAN schreef:
02 feb 2023, 21:56
Is vermoedelijk imitatie bobine. Beter de blauwe van Vespa.
Denk idd een imitatie.
Heb er ooit 2 gekocht,maar na testen op de bobinetester direct de vuilnisbak in gegooid.

Paul

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 22:38
door GROENEKAN

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 02 feb 2023, 22:58
door dirkvr
paulmz schreef:
02 feb 2023, 22:29
GROENEKAN schreef:
02 feb 2023, 21:56
Is vermoedelijk imitatie bobine. Beter de blauwe van Vespa.
Denk idd een imitatie.
Heb er ooit 2 gekocht,maar na testen op de bobinetester direct de vuilnisbak in gegooid.

Paul
Ik heb hier verschillende mobyletten die prima lopen met een NOVI origineel of WOVI vervangbobine. Is het de moeite te proberen deze even om te hangen? Gaat dat een verschil maken in die hoge toeren?

Ik ga morgen ook sowieso eens een sproeier 50 proberen.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 03 feb 2023, 00:13
door Lolle
Met variateur moet ontstekingstijdstip op dit soort blokken toch op 1,5 voor bdp, net als bij de Av89

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 03 feb 2023, 09:55
door dirkvr
Lolle schreef:
03 feb 2023, 00:13
Met variateur moet ontstekingstijdstip op dit soort blokken toch op 1,5 voor bdp, net als bij de Av89
Dag Lolle,

Ik gebruik altijd deze tabel. Mijn andere AV68 en AV88 hebben ook 2mm vooronsteking.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 03 feb 2023, 10:32
door Lolle
Ah, dacht dat de blokjes allemaal gelijk waren. Dan zullen de blokjes voor 1,5 grotere poorten hebben gezien de zwaarte van de modellen.
Weer wat geleerd, bedankt voor het delen van de tabel.
Ik denk dat je van dit blokje dan ook niet de zelfde verwachtingen mag hebben als het Av89 blokje

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 03 feb 2023, 16:11
door ruudk
Is de v-snaar lang genoeg of staat hij erg strak in de hoogste versnelling. Het lukt op de standaard dan nog wel maar rijdend niet om in de hoogste versnelling te komen. Heb je een getande riem? Die kruipt wat makkelijker naar buiten, dus naar een hogere versnelling. Hebben de AV68 en de AV79 dezelfde grote snaarschijf diameter?

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 03 feb 2023, 16:49
door dirkvr
ruudk schreef:
03 feb 2023, 16:11
Is de v-snaar lang genoeg of staat hij erg strak in de hoogste versnelling. Het lukt op de standaard dan nog wel maar rijdend niet om in de hoogste versnelling te komen. Heb je een getande riem? Die kruipt wat makkelijker naar buiten, dus naar een hogere versnelling. Hebben de AV68 en de AV79 dezelfde grote snaarschijf diameter?
D24 Ventico is de juiste maat. Idem aan mijn overige mobyletten, gehalve de AV89. Die heeft een bredere getande riem.
De grote snaarschijf -> ik realiseerde me niet dat daar potentieel een verschil in zit. Ik meet het na.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 06 feb 2023, 10:36
door dirkvr
ruudk schreef:
03 feb 2023, 16:11
Is de v-snaar lang genoeg of staat hij erg strak in de hoogste versnelling. Het lukt op de standaard dan nog wel maar rijdend niet om in de hoogste versnelling te komen. Heb je een getande riem? Die kruipt wat makkelijker naar buiten, dus naar een hogere versnelling. Hebben de AV68 en de AV79 dezelfde grote snaarschijf diameter?
Diamater nagemeten. Allemaal hetzelfde -> 214mm is de maat.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 06 feb 2023, 10:49
door dirkvr
Nog eens goed de ophanging van de motor bekeken. (ik vroeg me bv af of het luchtfilterhuis bv niet tegen de kader kwam wanneer de motor maximaal naar achter komt).

Alles visueel goed bestudeerd, en wat bleek: de spanveer voor de riem was vervormd. (zie laatste foto, zit een knikje in)
Op vol gas op zijn staander kwam de veer tegen de aanslag van de haak, die beduidend een aantal mm hoger was dan op mijn andere mobyletten. Zie foto 's.

Zie ook het verschil 'in rust' van de oude haak versus een andere die ik nu gemonteerd heb. Ook de 'haak' heb ik vervangen door een ander model, met een lagere aanslag. De riemspanning is nu stukken beter ook.

Met deze aanpassing rijdt de mobylette nu 40km/u en accelereert vlot.

Maar ik was nog niet geheel tevreden :-). Dus heb ik de nieuwe vario nog eens bekeken. En wat bleek -> op de vaste wang (joue fixe) zit nog een kleine slinger. Niet naar gekeken bij montage... Ik denk als ik deze vervang door een goeie, dat we er helemaal zijn.

PS: ook sproeier 54 een keertje geprobeerd in de 10mm Gurtner, maar dat was geen goed plan. Met de 52 loopt hij nu prima, bougie mooi koffiekleur.

Re: Revisie blok AV79 1957

Geplaatst: 06 feb 2023, 21:19
door ruudk
Goed gevonden! De aanhouder wint, Dirk!